|
کدخبر: 195779 رویا رئیسی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران عنوان شد:

آینده جذاب بیمه ها با هوش مصنوعی

فناوری‌ های اساسی مبتنی بر هوش مصنوعی در حال حاضر در مشاغل، خانه‌ها و وسایل نقلیه ما و همچنین در مورد افراد در حال استفاده است. اختلال ناشی از COVID-۱۹ با تسریع قابل ملاحظه دیجیتالی شدن بیمه‌گذاران، زمان‌بندی‌های پذیرش هوش مصنوعی را تغییر داد.

بانک و بیمه آینده جذاب بیمه ها با هوش مصنوعی

در روزگاری زندگی می‌کنیم که پیشرفت سریع فناوری را در همه امور زندگی لمس می‌کنیم. فناوری که صنایع مختلف را تحت تأثیر قرار داده است و اگر صنایع همراه فناوری نباشند، حسابی عقب خواهند ماند. هوش مصنوعی از جمله فناوری‌هایی است که صنایع مختلف را متحول کرده است. این فناوری‌ در صنعت بیمه نیز به کار گرفته شده‌ است. مهدی رباطی، مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران در گفتگو با گسترش نیوز پیرامون این موضوع گفت: تعامل هوش مصنوعی با مشتریان و فرایند رسیدگی به نیازها در خدمات مشتریان به عنوان یک صنعت سازمان یافته و تنظیم شده است، صنعت بیمه، هزاران فرآیند مربوط به درخواست را بررسی می‌کند و به هزاران نیاز و پرسش مشتریان پاسخ می‌دهد. فناوری هوش مصنوعی در صنعت بیمه به کار گرفته می‌شود تا این فرآیند را سرعت بخشد و توسعه دهد. به این صورت که این فناوری، درخواست‌ها را به سیستمی از گزارش‌های داخلی منتقل می‌کند تا از این مسیر با مشتری تعامل صورت گیرد. در بعضی موارد، این درخواست‌ها اساساً نیاز به توجه نیروی انسانی ندارند و با روبات‌ها می‌توان آنها را بررسی و پاسخ داد. شرکت‌هایی که در حال حاضر فرآیند پاسخ‌دهی به درخواست‌ها را خودکار کرده‌اند، اهمیت «زمان» و «افزایش کیفیت خدمات‌دهی» را دریافته‌اند.

رباطی

ضرورت استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بیمه

رباطی اظهار کرد: شرکت‌های بیمه‌گر و اینشورتک‌ها، یک وظیفه‌ مشترک دارند و آن ترویج اعتماد به تکنولوژی جدید، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است. اگر ما واقعاً می‌خواهیم که بال‌های صنعت بیمه را به جنبش درآوریم و تجربه‌ دیجیتال را به مشتری عرضه کنیم، اولین گام این است که تأثیر تکنولوژی را با دقت مورد ارزیابی قرار دهیم و از شفاف بودن همه چیز اطمینان حاصل کنیم.

شرکت‌های بیمه چگونه از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند؟

وی افزود: صنعت بیمه در سال ۲۰۳۰ دستخوش تحولات بسیار گسترده‌ای خواهد شد. تمرکز بر روی چهار حوزه، می‌تواند متصدیان صنعت را برای رویارویی با این تغییرات آماده کند. ۴ روند مرتبط با هوش مصنوعی است که صنعت بیمه را شکل خواهند داد. روند اول، فراوانی داده‌های قابل دسترس از دستگاه‌های متصل هست. مدتی است که تجهیزات دارای حسگر، در همه جای تنظیمات صنعتی به کار می‌روند؛ ولی در سال‌های آینده شاهد یک رشد کلان در تعداد دستگاه‌ های متصل به لوازم مصرف‌کننده خواهیم بود. میزان رواج دستگاه‌های موجود (مانند اتومبیل‌ها، ردیاب‌ های تناسب‌ اندام، دستیاران خانگی، گوشی‌ های هوشمند و ساعت‌های هوشمند) به افزایش روزافزون خود ادامه خواهد داد و گزینه‌های جدیدی از قبیل لباس، عینک و لنز، لوازم‌خانگی، وسایل پزشکی و کفش نیز به این عرصه ملحق خواهند شد. به عنوان مثال، یک وسیله‌ پوشیدنی که به پایگاه داده متصل است، می‌تواند فعالیت‌های روزانه‌ هر فرد را ثبت کرده و میزان ریسک‌پذیری شخص، احتمال بروز حوادث احتمالی و شدت آن را از طریق این داده‌ها محاسبه کند.

استفاده از ربات‌ها در محصولات تجاری بیمه

مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران تأکید کرد: در روند دوم بحث گسترش استفاده از ربات‌های فیزیکی است. در سال‌های اخیر، شاهد دستاوردهای درخشانی در دانش رباتیک بوده‌ایم. این نوآوری، بر نحوه‌ تعامل انسان با جهان اطرافش تأثیر می‌گذارد. تولید افزایشی که با عنوان چاپ سه‌بعدی نیز شناخته می‌شود، در آینده، عامل بروز تغییراتی بنیادین در عرصه‌ تولید و محصولات تجاری بیمه‌ای خواهد بود. وقتی به سال ۲۰۲۵ برسیم، خواهیم دید که ساخت خانه‌هایی با تکنولوژی چاپ سه‌بعدی، بسیار رونق یافته‌اند؛ بیمه‌گران باید بدانند که این پدیده، چه تأثیری بر ارزیابی ریسک خواهد داشت. بیمه‌گران باید از افزایش حضور ربات‌ها در زندگی روزمره‌ی افراد و صنایع مختلف اطلاع داشته باشند و بر روی چگونگی تأثیر آن بر مخازن ریسک، سطح انتظارات مشتری و کانال‌ها و محصولات جدید مطالعه کنند.

گسترش پروتکل‌های متن‌باز در صنعت بیمه

رباطی در ادامه ضمن اشاره به روند سوم گفت: در اکوسیستم متن‌ باز و داده باز، هم‌زمان با فراگیر شدن داده‌ها، پروتکل‌های متن‌باز نیز گسترش خواهند یافت و داده‌ها در میان صنایع مختلف به اشتراک گذاشته خواهند شد. نهادهای دولتی و خصوصی متنوع، گرد هم خواهند آمد و اکوسیستمی را به وجود خواهند آورد که در آن، داده‌ها، برای کاربردهای چندگانه، به اشتراک گذاشته می‌شوند. لازم به ذکر است که این به اشتراک‌گذاری داده، تحت چارچوب‌های نظارتی و امنیتی صورت خواهد گرفت. به‌ عنوان مثال، داده‌های لوازم پوشیدنی مستقیماً به بیمه‌گران ارسال می‌شود و داده‌های مربوط به خانه و خودرو، از طریق آمازون، اپل، گوگل و تعدادی از تولیدکنندگان دستگاه‌های مصرفی قابل دسترسی خواهند بود.

پیشروی در تکنولوژی‌های شناختی

وی افزود: در روند چهارم شاهد پیشروی در تکنولوژی‌ های شناختی هستیم. شبکه‌های عصبی پیچشی و سایر تکنولوژی‌های یادگیری عمیق که در حال حاضر با هدف پردازش عکس، صدا و متن‌های غیرسازمان‌ یافته مورد استفاده قرار می‌گیرند، توسعه یافته و گستره‌ وسیعی از کاربردها را شامل خواهند شد. این تکنولوژی‌های شناختی که برای تجزیه و تحلیل و یادگیری تا حدودی از قابلیت ذهن انسان الگو می‌گیرند، تبدیل به روشی استاندارد در پردازش جریان داده‌های بزرگ و پیچیده خواهند شد. این جریان‌های داده، توسط محصولات فعال بیمه‌ای که با فعالیت‌ها و رفتار اشخاص مرتبط هستند، تولید خواهند شد. با افزایش تجاری‌سازی این نوع از تکنولوژی‌ها، بیمه‌گران به مدل‌هایی دسترسی خواهند یافت که به طور پیوسته در حال یادگیری و تطابق با دنیای اطرافشان هستند.

مزایای استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بیمه

مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران تأکید کرد: صنعت بیمه می‌تواند با کمک اینترنت اشیا و هوش مصنوعی، راننده پرخطر را از راننده محتاط شناسایی کند و مبلغ بیمه سالانه متفاوتی برای هر راننده در نظر بگیرد. اینشورتک اثر بلندمدتی روی چشم‌انداز رقابتی صنعت بیمه خواهد داشت. رقابت استارت آپ‌های بیمه‌ای می‌تواند منجر به فشار قیمت‌گذاری برای مشتریان با ریسک پایین در یک سری خدمات مانند بیمه اتومبیل شود. در این میان برنده واقعی اینشورتک مشتریان خواهند بود که از تجربه کاربری بهتر، راه‌حل‌های بیمه‌ای شخصی بیشتر و قیمت‌گذاری بهتر از طریق حق بیمه ارزان‌تر، نفع خواهند برد.

استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بیمه در دوران کرونا

رباطی در پایان گفت: فناوری‌های اساسی هوش مصنوعی در حال حاضر در مشاغل، خانه‌ها و وسایل نقلیه ما و همچنین در مورد افراد در حال استفاده است. اختلال ناشی از COVID-۱۹ با تسریع قابل ملاحظه دیجیتالی شدن بیمه‌گذاران، زمان‌بندی‌های پذیرش هوش مصنوعی را تغییر داد. تقریباً یک‌شبه، سازمان‌ها مجبور شدند، خود را برای استقرار نیروهای کار از راه دور تنظیم کنند، قابلیت‌های دیجیتالی خود را برای پشتیبانی از توزیع گسترش دهند و کانال‌های آنلاین خود را ارتقا دهند. در حالی که اکثر سازمان‌ها در طول بیماری همه‌گیر سرمایه‌گذاری زیادی در زمینه هوش مصنوعی نکرده‌اند، تأکید بیشتر بر فناوری‌های دیجیتالی و تمایل بیشتر برای پذیرش تغییر آنها را در موقعیت بهتری برای استفاده از هوش مصنوعی در عملیات خود قرار می‌دهد.

 

ارسال نظر