|
کدخبر: 191768 سهیل فرزین

در گفتگوی گسترش نیوز با عضو اتاق بازرگانی ایران:

متخصصان صنعتی هم از ایران فرار کردند!

عدالتیان گفت: شهرک های صنعتی امروزه با قطعی ۸ ساعته برق روبرو هستند و این موضوع مشکلات بسیار بزرگی را ایجاد کرده است.

صنعت و معدن متخصصان صنعتی هم از ایران فرار کردند!

مشکلات و چالش های موجود در صنعت کشور، شرایط برای تولید و فعالیت های صنعتی را روز به روز سخت تر می کند. در این میان مشکلات زیرساختی نیز به چالش هاش قبلی اضافه شده و پا بر گلوی تولیدکننده می گذارند. به عنوان مثال قطعی برق در چند ماه گذشته مشکلاتی را برای تولیدکنندگان به وجود آورده است. جمشید عدالتیان عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است مجموعه این مشکلات زنگ خطری جدی اما پنهان را به صدا درآورده است. خبرنگار سرویس تجارت گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با وی ترتیب داده است که در ادامه از نظر می گذرانید.

عمده مشکلات صنعتی سازی در کشور

عدالتیان در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: برخی از مشکلات و چالش ها سال ها است که در فعالیت های صنعتی کشور وجود دارد. به عنوان مثال مسائلی مانند مالیات، بانک، نقدینگی، بیمه، قانون کار و مواردی از این قبیل حدود ۲۵ سال است که صنعت این کشور ریشه دوانده است. برخی از مشکلات وجود دارند که طی چند سال گذشته به دلایل مختلف از جمله تحریم ها به وجود آمده اند که تامین مواد اولیه از جمله مهم ترین آنها است. به دلیل افزایش قیمت ارز، قیمت مواد اولیه نیز افزایش پیدا کرده و به همین دلیل قیمت تمام شده محصولات نیز با افزایش چشمگیری روبرو شده است که این موضوع نیز تبعات خاص خود را دارد.

جمشید-عدالتیان

وی افزود: مشکل جدیدی که به تازگی به خیل مشکلات اضافه شده قطعی برق و گاز شهرک های صنعتی است. به طور کلی برق شهرک های صنعتی نباید قطع شوند و در صورت قطع شدن باید خسارت پرداخته شود. شهرک های صنعتی امروزه با قطعی ۸ ساعته برق روبرو هستند و این موضوع مشکلات بسیار بزرگی را ایجاد کرده است.

این فعال اقتصادی در ادامه به شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: فعالان صنعتی کشور تمام تلاش خود را به کار گرفته اند که با رعایت کامل پروتکل ها نیروهای انسانی کارگاه های خود را از این بیماری مصون نگه دارند ولی در هر صورت خطر ابتلا به این بیماری همواره در کمین پرنسل است. این موضوع نیز مشکلات و چالش های خاص خود را در پی دارد.

دردسری جدید برای کشور!

عضو اتاق بازرگانی ایران همچنین گفت: با وجود تمام این مشکلات دولت همچنان اصرار دارد که مالیات و پول بیمه را به موقع دریافت کند و فشارها را به تولیدکنندگان بیشتر کند. به عبارتی در دوران شیوع ویروس کرونا نه تنها کمکی به تولیدکننده نمی شود بلکه دولت و سیاستگذار شرایط را بسیار سخت و پیچیده تر نیز کرده است. فضای کسب و کار، فضای بانکی، شرایط سخت تجارت خارجی، چالش ها و مشکلات پیرامون بازگرداندن ارز صادراتی و... از جمله موارد مهم دیگری هستند که در حال حاضر جزو مهمترین موانع رشد صنعتی و تجاری سازی صنعتی در کشور به شمار می روند. متاسفانه بسیاری از نیروهای انسانی خوب و با تجربه واحد های صنعتی کشور در حال مهاجرت هستند. این موضوع در آینده ای نزدیک به دردسری جدید و کمبود نیروهای متخصص تبدیل خواهد شد.

عدالتیان همچنین گفت: دولت پولی برای سرمایه گذاری ندارد. بنا بود دولت بسیاری از اموال، کارخانه ها و سهام های خود را بفروشد تا بتواند کسری بودجه را تامین کند. به عقیده من دولت نخواهد توانست سرمایه گذاری جدیدی را در بخش صنعت کشور انجام دهد. تنها جایی که به نظر می رسد دولت هنوز سرمایه گذاری اندکی دارد و به توسعه آن فکر می کند پتروشیمی است؛ چرا که این بخش دارای ارزآوری مناسبی است و جزو صنایع بالادستی و پایین دستی نفت محسوب می شود.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: بخش خصوصی نیز سرمایه گذاری خود را محدود کرده است. به نظر می رسد از آنجا که رشد اقتصادی کشور ما در این سال ها به صفر رسیده است به نظر می رسد که سرمایه گذاری در کشور ما چه توسط دولت و چه توسط بخش خصوصی صورت نگرفته است. به عقیده من تا شرایط اقتصادی و سیاسی کشور تغییر نکند بعید است که سرمایه گذاری در بخش‌ های مختلف و همچنین جذب سرمایه گذار خارجی وجود داشته باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها