|
کدخبر: 185910 رویا رئیسی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با یک کارشناس حوزه بلاک چین و رمزارزها:

این تکنولوژی بانک ها را از دور خارج می کند!/ دیفای چگونه خدمات مالی می دهد؟

ارائه‌دهندگان امور مالی به مردم در سرتاسر جهان تمایل زیادی به استفاده از تکنولوژی‌های جدید دارند اما نمی‌خواهند قدرت از دستشان خارج شود.

بانک و بیمه این تکنولوژی بانک ها را از دور خارج می کند!/ دیفای چگونه خدمات مالی می دهد؟

سعید عبادتی کارشناس حوزه بلاک چین ‌و‌ رمز ارز در گفتگو با گسترش نیوز گفت: دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز به برنامه‌های جامعی گفته می‌شود که در دنیای غیرمتمرکزها خدمات مالی جایگزین بانک، بیمه و کارگزاری را در بستر شفاف بلاک چین ارائه می‌دهند. خدماتی که تا پیش از این به صورت متمرکز توسط دولت‌ها و سازمان‌ها ارائه می‌شد و با رشد فناوری بلاک چین به صورت دیسنترالایز در دسترس قرار می‌گیرد. خدماتی از جنس وام‌ها، اعتبار دهی، بیمه، بازارهای مشتقات مالی و...

عبادتی

مزیت‌های دیفای چیست؟

عبادتی اظهار کرد: در حال حاضر دیفای‌ها بر بستر اتریوم پیاده‌سازی شده‌اند و از بلاک چین اتریوم برای این منظور استفاده می‌شود. از مزیت‌های دیفای می‌توان به عدم نظارت بر وجوه مالی و یا مصادره اموال و هم‌چنین جلوگیری از سرقت و فساد نام برد زیرا همه امور به صورت شفاف و قابل دسترس است.

وی افزود: آسترا یکی از پروتکل‌هایی است که سعی دارد، در حوزه دیفای نسبت به برقراری مقررات به منظور جلوگیری از اسکم، سرقت و یا امور شبیه به آن اقدام نماید. آسترا خود را لایه قانونی برای ایجاد ارتباط بین دنیای کریپتوکارنسی‌ها و دنیای واقعی می‌داند و سعی می‌کند، با ایجاد نقش رگولاتور و بستر مناسب نسبت به قانون‌گذاری در این حوزه اقدام لازم را انجام دهد و مانع بروز مشکلات می‌شود.

دیفای چه نقشی در جهان آینده دارد؟

این کارشناس حوزه بلاک چین ‌و‌ رمز ارز تأکید کرد: آسترا سعی می‌کند با یک لایه قانونی به پلتفرم‌های دیفای متصل شود و اطمینان در انجام تراکنش و رسیدن سرمایه به مقصد به صورت صحیح شکل می‌گیرد. در صورت ایجاد اشتباه در انجام تراکنش امکان بازیابی سرمایه را فراهم می‌کند. در این فرآیند سعی می‌کند، از سیستم اثبات اعتماد کمک بگیرد.

عبادتی خاطرنشان کرد: مسیری طولانی برای این امر در پیش است و همچنان در ابتدای راه قرار داریم. فعالیت دیفای به صورت غیرمتمرکز در حال انجام است و سازمان یا نهادی به منظور پیگیری امور اجرایی دیفای داوطلب نمی‌شود، لذا حس نیاز از سمت جامعه اصلی‌ترین دلیل استفاده از خدمات دیفای در سطوح جامعه است. توسعه‌دهندگان دیفای تمرکز خود را بر روی متمایزسازی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز با بانک داری سنتی گذاشته‌اند. اگر جهان آینده را جهانی غیرمتمرکز تصور کنیم، نقش دیفای در توسعه آن بسیار حیاتی است، ولی نکته مهم استقبال و توسعه زیرساخت دیفای است. انتظار داریم، با توسعه اتریوم ۲ دیفای‌ها بتواند نقش مهم‌تری را در ارائه خدمات مالی داشته باشند.

تمایل به تکنولوژی همراه با حفظ قدرت

وی افزود: نقطه مقابل پیشرفت غیرمتمرکزها دولت‌ها هستند که نقش پر رنگی در مقابله با تکنولوژی‌هایی دارند که قدرت را از دست آن‌ها خارج می‌کنند. ما ابتدا باید نقش رمزارزها را به عنوان یک حلال مشکلات روزانه مردم در نظر بگیریم تا در مرحله بعد دیفای را به عنوان حذف‌کننده سیستم‌های بانکی بنامیم. به نظر می‌رسد که ارائه‌دهندگان امور مالی به مردم در سرتاسر جهان تمایل زیادی به استفاده از تکنولوژی‌های جدید دارند اما نمی‌خواهند قدرت از دستشان خارج شود. در آینده نزدیک نمی‌توان این انتظار را داشت زیرا توسعه دیفای‌ها در حال شکل‌گیری است و مسیر بسیاری طولانی تا استفاده از پروتکل دیفای در سطوح خدمات مالی را خواهیم داشت اما با بهبود زیرساخت‌ها و توسعه فناوری در دهه‌های آینده می‌توانیم، این انتظار را داشته باشیم که به مرور دیفای‌ها در خدمات بانکی جای خود را باز کنند و همراه با بانک‌ها نسبت به ارائه خدمت به کمک ملت‌ها بشتابند.

مثالی در خصوص عملکرد دیفای

این کارشناس حوزه بلاک چین ‌و‌ رمز ارز اظهار کرد: با یک مثال ساده که در زندگی روزمره همگان جاری است، توضیح می‌دهم. ما وقتی می‌خواهیم از بانک وام بگیریم، نقش بانک در وام‌دهی به ما نقش واسطه است. بانک در ازای سپرده‌گذاری دوستان ما در بانک به آن‌ها سود می‌دهد و در ازای پرداخت وام از ما سود دریافت می‌کند. بانک نقش واسط را اعمال می‌کند و از هر دو سمت کارمزدهایی و تفاوت نرخ سود را دریافت خواهد کرد. حال اگر ما و دوستانمان بتوانیم، در یک پلتفرم شفاف با ارائه ضمانت مستقل نسبت به دریافت و پرداخت وام با هزینه بسیار کمتر اقدام نماییم، آیا به نفع طرفین نیست؟

عبادتی در پایان گفت: یکی از کارهای دیفای دقیقاً همین موضوع است. ارائه خدمات مالی به طرفین به نحوی است که منفعت هر دو سمت حفظ شود. انجام کلیه امور مالی با شفافیت صورت می‌پذیرد و امور به صورت بسته انجام نخواهد شد. در ارائه خدمات مالی در بانک‌ها اموری شکل می‌گیرد که شما به آن‌ها دسترسی ندارید اما در دیفای کدها به صورت شفاف در معرض همگان است و با توجه به اینکه مشارکت در توسعه به صورت متن‌باز انجام می‌شود، حتی می‌توانید جزو توسعه‌دهندگان کدها باشید. اعتماد و شفافیت حلقه گمشده صنعت بانکداری از نگاه مردم هست و دیفای سعی می‌کند، در این حوزه دو حلقه را به شکلی جذاب بهبود ببخشد.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها