|
کدخبر: 179935

اولین واکنش دلار به انتخابات + جدول

در آخرین روز هفته، اتفاق مهمی در بازار ارز رخ داد. روز پنج شنبه، اسکناس آمریکایی توانست از سد مقاومت ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومانی عبور کند و با افزایش فعالیت خریداران به محدوده ۲۴ هزار و ۴۴۰ تومان رسید. این قیمت ۲ درصد بیشتر از پنج شنبه دو هفته پیش بود و موجب شد که انتظارات افزایشی در بازار قوی‌تر شود. دلار نسبت به روز چهارشنبه نیز افزایش ۲۳۰ تومانی را ثبت کرد.

گروهی باور داشتند، افزایش قیمت دلار در روز پنج شنبه ناشی از برخی عوامل سیاسی بود. عده‌ای مبهم بودن زمان مذاکرات آتی هسته‌ای را در تغییر انتظارات معامله‌گران موثر می‌دانستند و دسته‌ای اعتقاد داشتند، نوسان گیران با جوسازی پیرامون احتمال وزیر خارجه شدن یکی از نامزدهای انصرافی رئیس‌جمهوری، توانستند سطح خرید را بالا ببرند. جدا از عوامل سیاسی، گروهی باور داشتند، یک عامل اقتصادی در رشد قیمت دلار اثرگذار بوده است. از نظر آنها، نزول شدید اونس طلا موجب شد که برخی از سکه بازان وارد بازار دلار شوند و از طریق خرید این ارز، سعی کنند که ارزش فلز گرانبهای داخلی را حفظ کنند.

جدول+دلار

اونس طلا روز پنج شنبه به زیر مرز هزار و ۸۰۰ دلاری رفت و با افت شدید خود، زمینه‌ساز کاهش ارزش بنیادی سکه شد. سکه به‌واسطه همین سقوط اونس طلا، ۲۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۰ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان رسید.

سکه بازان با اهرم افزایش قیمت دلار

توانستند تا‌ حد زیادی در برابر افت بیشتر سکه مقاومت کنند. به گفته برخی تحلیلگران اگر قیمت دلار در روز آخر هفته رشد نمی‌کرد، ارزش سکه در بازار داخلی می‌توانست به راحتی به زیر سطح حمایتی ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برود. ارزش ذاتی سکه بسیار با افت اونس طلا پایین رفته است و در صورتی که طلا نتواند بالای مرز هزار و ۸۰۰ دلاری را حفظ کند، احتمال افت بیشتر در بازار سکه وجود دارد. البته بخش زیادی از روند بازار سکه به رفتار بازار دلار بستگی دارد.

نمودا+سکه

دیدگاه‌های آتی به بازار دلار

تحلیلگران فنی باور دارند، در صورت تثبیت دلار بالای محدوده ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان، خریداران جدیدتری در ابتدای هفته جاری وارد بازار خواهند شد. با این حال، انتظارات متفاوتی درباره جریان دلار پس از انتخابات ریاست‌جمهوری وجود دارد.

دسته‌ای باور دارند، نگرانی‌های سیاسی و ابهام در مورد آینده موجب خواهد شد که معامله‌گران بیشتری برای خرید ارز به بازار مراجعه کنند. عده‌ای نیز عنوان می‌کنند، بازارساز پس از انتخابات عرضه آرام‌تری را صورت خواهد داد و این عامل زمینه‌ساز افزایش قیمت دلار خواهد شد. از نگاه آنها، پیش از انتخابات، بازارساز انگیزه زیادی داشت که قیمت دلار رشد معناداری را تجربه کند و این انگیزه پس از انتخابات کاهش خواهد یافت.

در این میان، بسیاری از فعالان باور دارند، بازار پس از انتخابات، نوسانات معناداری را تجربه نخواهد کرد و در ثبات نسبی به سر خواهد برد. از نگاه آنها در دو دوره پیشین نیز دلار نوسانات قابل توجهی را پس از انتخابات تجربه نکرد. سال ۹۲ دلار پس از انتخابات با افت نسبی مواجه شد و در سال ۹۶ نیز افزایش دلار پس از انتخابات قابل توجه نبود. البته عده‌ای اعتقاد دارند، وضعیت بازار در سال ۱۴۰۰ با دوره‌های گذشته متفاوت است. از نگاه آنها اندازه کسری بودجه دولت، افزایش سرعت نقدینگی، محدود بودن فروش نفت و ابهام در مورد سرنوشت برجام از جمله عواملی هستند که می‌توانند، محرک رشد قیمت دلار در سال جاری باشند.

در مقابل این گروه، دسته‌ای قرار دارند که معتقدند، برجام به زودی احیا خواهد شد و با افزایش درآمدهای نفتی، سمت عرضه ارز به اندازه‌ای قوی خواهد شد که فرصت رشد معنادار برای دلار به وجود نیاید. در کنار این گفته می‌شود که احیای برجام و لغو تحریم‌ها، انتظارات تورمی را نیز پایین خواهد آورد و فعالیت سفته‌بازان را محدود نگه خواهد داشت. با این حال، چنان‌که گفته شد بخشی از معامله‌گران باور دارند، دلار بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری، رشد قیمت را تجربه خواهد کرد. چنین دیدگاهی موجب شده است که در هفته گذشته، سطح خریدها در بازار ارز تا حدی رشد کند و قیمت بالای مرز ۲۴هزار تومانی نوسانات خود را به ثبت برساند. اسکناس آمریکایی در هفته‌ای که گذشت، با ۲درصد رشد در صدر جدول بازدهی قرار گرفت. وضعیت در بازار سکه و طلا چندان برای سرمایه‌ گذاران مطلوب نبود و سکه‌های کوچک‌تر حتی شاهد افت قیمت بودند. دلیل اصلی نزول بازار سکه، کاهش بهای اونس طلا در بازارهای جهانی بود.

 

منبع: دنیای اقتصاد
  • ناشناس ارسالی در

    منتظر دلار ۱۰۰ هزار تومنی در آینده نزدیک باشین

ارسال نظر