|
کدخبر: 156152

همتی: از کره جنوبی شکایت قضایی خواهیم کرد

برآورد‌ها نشان می‌دهد رقم بدهی دولت‌های ژاپن و کره جنوبی، تقریبا به هر ایرانی برابر حدود ۳ میلیون تومان است که بازگردانده نمی ‌شود.

بانک و بیمه همتی: از کره جنوبی شکایت قضایی خواهیم کرد

پیگیری های بانک مرکزی ایران برای آزادسازی منابع مالی این کشور، همچنان ادامه دارد و همتی در جلسات مختلف با سفرای کره جنوبی و ژاپن از برخورد قضایی و درخواست غرامت از این کشورها به خاطر بلوکه کردن منابع مالی ایران سخن می گوید.

رئیس کل بانک مرکزی در آخرین مصاحبه خود با بلومبرگ اینچنین از بدعهدی کره ای ها سخن می گوید: به خاطر همکاری بانک‌های کره‌ای با سیاست فشار حداکثری ایالات متحده علیه ایران، جمهوری اسلامی ایران تاکنون نتوانسته است از منابع خود نزد بانک‌های کره‌ای استفاده کند. این سیاست بر خلاف قوانین بین‌الملل و با اصول حقوقی توجیه‌ناپذیر است؛ بنابراین ما اعتقاد داریم که آن بانک‌های کره‌ای باید خسارت جمهوری اسلامی ایران در طی این دو سال را جبران کنند. میزان این خسارت یک مسئله فنی است و باید توسط متخصصان بانکی و مالی تعیین شود.

 از کره جنوبی شکایت قضایی خواهیم کرد

همتی، رییس کل بانک مرکزی درباره وصول مطالبات ارزی از کره جنوبی اینطور می گوید که این موضوع در حال پیگیری است و از کره شکایت قضایی خواهیم کرد!

حالا بازهم بعد از تمام تنش های تحریمی ایران، روز گذشته سفیر کره جنوبی و ژاپن با رئیس کل بانک مرکزی ایران دیدار کرده اند، دیداری که در آن برای آزادسازی منابع مالی ایران که می تواند در پیشبرد اهداف کلان ایران تاثیر بسزایی داشته باشد صحبت ها و راهکارهایی رد و بدل شده است.

کره جنوبی به ایران چیزی حدود ۷ میلیارد دلار بدهی دارد که از این رقم بیشترین، حجم مربوط به پولی است که در ازای خرید نفت از ایران پرداخت نشده و در بانک مرکزی این کشور مانده است. گفته می شود ژاپن نیز در این میان چیزی حدود ۳ میلیارد دلار به ایران بدهی دارد و به دنبال راهکاری برای پرداخت آن است.

رسانه های زیادی از گشایش در این موضوع صحبت کردند که صبح امروز رسانه رسمی کره جنوبی، این موضوع را دوباره تکذیب و همه چیز را منوط به تایید آمریکا دانست.

خبرگزاری+یونهاب

* در تیتر این خبرگزاری(یونهاپ) آمده است که کره جنوبی در حال مذاکره با مقامات واشینگتن برای آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران در آن کشور است و تنها با اجازه این کشور می تواند کاری برای آزادسازی دارایی های مسدود شده ایران در کره جنوبی کند!

خبرگزاری+یونهاب۱

در قسمت دیگری از این گزارش به این نکته اشاره شده است که " کره جنوبی برای تسهیل تجارت کالاهای بشردوستانه با ایران ، مانند دارو و تجهیزات پزشکی، به دنبال استفاده از یک کانال سوئیسی با پشتیبانی ایالات متحده آمریکا، معروف به توافق نامه تجارت بشردوستانه سوئیس (SHTA)، برای فروش کالا به ایران است.

اینجا پای سوئیس هم به میان می آید، کشوری که روز گذشته سفیر آن در دیدار با نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از تقاضای شرکت های خصوصی کشورش برای سرمایه گذاری در ایران سخت گفته بود. کشوری که گویا قرار است راه ارتباطی این کشورها با ایران باشد هر چند تجربه های گذشته این کشور را چندان خوب نشان نمی دهند.

خبرگزاری+یونهاب۲

در این گزارش به مذاکرات ایران با این کشور، درباره نفتکش توقیف شده کره جنوبی در آب های خلیج فارس هم اشاراتی شده که قابل تامل است.

در ادامه دیدار روز گذشته، ژاپن هم پا پیش گذاشته است و پیشنهاد خرید واکسن به جای طلب شرکت های ایرانی از این کشورها را داده است.

البته صریحا به این موضوع یعنی واردات واکسن در ازای طلب ایران اشاره نشده است بلکه گفته شده که ایران از پیشنهادات هر دو سفیر برای آزادسازی پول های بلوکه شده استقبال کرده است.

سعید شیرازی کارشناس اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تاثیر آزادسازی اموال بلوکه شده ایران بیان کرد: پیش‌تر کشورمان موضوع ۱۱ میلیارد دلار مطالبه از امریکا که به موجب بیانیه اموال بلوکه شده را مطرح کرده بود. اتفاقات خردی رخ داده و منابعی هم رد و بدل شده است اما این رقم آنقدر ناچیز است که نمی توان نام آزادی منابع را روی آن گذاشت.

وی بیان کرد: در برخی از کشور‌ها دارایی‌های ارزی ما بلوکه شده و در برخی دیگر املاک و ساختمان‌هایی که مالکیت آن به جمهوری اسلامی تعلق دارد بلوکه شده است.

شیرازی ادامه داد: به نظر می رسد دیگر باید به سمتی حرکت کنیم که مطالبات جنبه قضایی بگیرد، آنطور که آقای همتی وعده شکایت از کشورهای بدهکار به ایران را می کند رویه درستی است به شرطی که عملیاتی شود. هر چند کشورهای استعمارگری که ایران را تحریم کرده اند از طرق مختلف اجازه برگزاری دادگاه ها به صورت عادلانه را نخواهند داد.

این تحلیلگر اقتصادی در پایان در خصوص تبعات مثبت بازگشت دارایی‌ها به کشور نیز یادآور شد: چند میلیارد دلار در موضوع تجارت بین الملل رقم عجیبی نیست، اما هر چه بتوانیم در صحنه رقابت بین الملل این مبالغ را کاهش دهیم قطعا بر رشد اقتصادی کشور تاثیرگذار خواهد بود؛ و مبالغی که آزاد می‌شود به بازگشت آن به کشور قطعا به رونق چرخه تولید کمک می‌کند و در نهایت سرمایه گذاری در طرح‌های سود ده را افزایش می‌دهد.

دلاری که ارزان می شود به شرط آزادی منابع بلوکه شده در کشورها

با یک حساب سرانگشتی میزان بدهی این دو کشور را که جمعا چیزی حدود ۱۱ میلیارد دلار می شود را با نرخ امروز ارز آزاد یعنی ۲۴ هزار تومان به ریال تبدیل کرده ایم که عددی نزدیک به ۲۶۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می شود که جالب است بدانید که سهم هر ایرانی از این سرمایه ملی برابر ۳ میلیون تومان می شود!

حال امروز رئیس کل بانک مرکزی، گزارشی از این گشایش ها و احتمال بازگشت مقداری از پولهای ایران به کشور را در دویست و ششمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه کرده است و گویا اتفاقات جدیدی در این مسیر پیش روی ایران قرار گرفته است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • ناشناس ارسالی در

    بزک نمیر بهار میآید کمبز با خیار میاد هر از مدتی میگن کره میخواد بدهیش بده کو

  • ناشناس ارسالی در

    ایران بزرگ ،ایران عهد هخامنش، ایران بزرگ با تمدن جهانی اش را شما بی لیاقتها تحق یر کرده اید

  • ناشناس ارسالی در

    همچین میگه هر ایرانی 3 میلیون که یکی ندی ده باشه فکر میکنه پول میدن به ملت

  • ناشناس ارسالی در

    وقتی یک مسئول این حرفهارامیزندیعنی بانک مرکزی ناتوان وهمین صحبتهاباعث تشنج درباز ارارزمی شود

  • سجاد. ارسالی در

    شکایت قضایی! جک سال😄

  • ناشناس ارسالی در

    خیلی وقت قبل باید شکایت می کردید۰

  • داریوش ارسالی در

    به چه روزی افتادیم حتی پول نفتمان را بای د با خواهش و التماس بگیریم

  • ناشناس ارسالی در

    اقای همتی کره جنوبی شرکت های داخلی نیستند که هر جور بخوای باشون رفتار کنی ، یا سهام داران و سپردگزاران نیستند سرشون شیره بمالی یا مردم بی نوا نیستند که وام ۳۰ درصدی بشون بدی

  • ناشناس ارسالی در

    آقای همتی به کجا میخواهی شکایت کنی؟؟!! ب ه عمه من.
    آخر سر می رسی به آمریکا دیگه. اونها هم دو دستی تقدیم خواهند کرد !!!

  • ح ارسالی در

    منابع بلوکه آزاد بشه که شما دزدی اختلاسگر بزنید به جیب..
    ایشاله هر وقت یک نظام سالم مردم دوست ایران دوست اومد سرکار، تمام کشورهایی که به ایران بدهکارن با جان و دل طلبشون رو پس میدن..

  • ناشناس ارسالی در

    با ۴۲۰۰دیگه

  • Salam ارسالی در

    خاجه در بند نقش ایوان است خانه از پای بن د ویران است.
    بد نیست یه حساب سر ان گشتی بابت دزدیهای خودتونم یه امار بدی. خدا همتونو لعنت کنه

  • امیراکبریگانه ارسالی در

    خنده دارنیست،بعدیه عده ادم متوهم،هی میگو یند،امریکاهیچ غلطی نمیتونه بکنه،وروبه زو ال است،
    نمیدونم دیگه چه بلایی باید سرمردم بیچاره بیادتایه عده دست ازاین تفک رات پوچ وبی فایده بردارند.
    بااین ت فکراتی که شماداریدیعنی کل دنیاکه باامریک اسازش دارندواوضاع مردم وکشورشون روبراهه نمیفهمندولی شمامیفهمیدودرست میگویید.

  • مهدی ارسالی در

    تا اینجای کار که پول گرفتین . کدوم یکیشو به ملت دادین . که این دومین بار باشه . از کشورهای دیگه تقاضا میکنیم شماره حساب مردم ایران را بگیرند و به حساب هر نفر پول بریزند

  • 😊 ارسالی در

    اونوقت اونهایی که اختلاس میکنن سهم هر ایرانی چقدر میشه؟
    سهم هر ایرانی از فروش نفت و منابع در آمدهای کشور چقدر میشه؟
    سهم هر ایرانی از حقوق یک انسان چقدر میشه؟
    سهم هر ایرانی از سودی که دولت و شرکتهای حقوقی با نابود کردن سرمایه همین مردم به دست آوردن چقدر میشه؟
    لطفا تو دلسوزیهاتون برای مردم زیاده روی نکنین
    همانا که خداوند اصراف کاران را دوست ندارد

ارسال نظر