|
کدخبر: 155926

پیش بینی قیمت دلار برای فردا (۶ اسفند)

امروز بازار ارز به دعوای دولت و مجلس بر سر توقف اجرای پروتکل الحاقی و حمله راکتی شب گذشته به سفارت آمریکا در بغداد، واکنش منفی نشان داد و قیمت دلار تا ۲۵هزار تومان پیش رفت.

بانک و بیمه پیش بینی قیمت دلار برای فردا (۶ اسفند)

روز گذشته قیمت دلار تحت تاثیر سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و توافق بر سر ارائه مهلت دوباره ایران به آمریکا، تا ۲۴۵۰۰تومان کاهش یافت ولی بازار ارز نتوانست تا پایان روز روند نزولی خود را حفظ کند و قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی تحت تاثیر اخبار سیاسی به ۲۴۷۰۰تومان افزایش یافت.

همانطور که معامله‌گران انتظار داشتند امروز دلار کار خود را با قیمت ۲۴۷۰۰تومان آغاز کرد و به این ترتیب از سطح حمایتی روز گذشته یعنی ۲۴۵۰۰تومان فاصله گرفت، با توجه به اینکه از شب گذشته انتظارات تورمی تحت تاثیر اخبار سیاسی دوباره شدت گرفته پیش‌بینی می‌شد که بازار همچنان به روند افزایشی خود ادامه دهد و طبق همین تصورات دلار تا عصر امروز دوباره کانال ۲۵هزار تومان را دید.

موج‌سواری دلار روی اخبار مثبت و منفی علاوه بر پس گرفتن مکانیزم ماشه از سوی آمریکا و مهلت سه ماهه ایران برای لغو تحریم‌ها و نیز انتشار خبر تایید نشده ملاقات پنهانی مقامات ایرانی و آمریکایی که همه رنگ‌و‌بوی توافق می‌داد، جلسه روز گذشته رییس بانک‌مرکزی با سفرای کره‌جنوبی و ژاپن پیرامون موضوع تعیین‌تکلیف منابع بلوکه شده ایران هم مزید بر علت شد تا بازار ارز وارد مدار کاهشی شود و قیمت دلار به نیمه کانال ۲۴هزار تومان برسد.

ضمن اینکه ربیعی سخنگوی دولت نیز در راستای این نشست اعلام کرد که یک میلیارد دلار منابع ارزی ایران در کره‌جنوبی آزاد می‌شود و با عراق و عمان نیز مذاکره شده تا بتوان از منابع بانک‌مرکزی برای تامین نیاز‌های ضروری کشور استفاده کرد. اما دو موضوع باعث خنثی شدن تاثیر این اتفاقات مثبت بر قیمت دلار شد. مهلت دوباره به آمریکا برای لغو تحریم‌ها با مخالفت شدید مجلس رو‌به‌رو شد؛ در پی این اختلاف روز گذشته دولت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که اگر مجلس قصد دارد توافق را از بین ببرد مسئولیت و عواقب آن را نزد مردم بپذیرد و پاسخگوی همه هزینه‌های مترتب بر آن باشد.

همانطور که پیش‌بینی شده بود، اختلافات داخلی بر سر چنین مسئله مهمی در انتظارات معامله‌گران و بدبینی آن‌ها نسبت به آینده روابط سیاسی تاثیر منفی گذاشت و این اتفاق در کنار عوامل دیگر باعث تشدید روند صعودی دلار شد.

از طرف دیگر درحالیکه پیش‌بینی‌ توافق ایران و غرب در آینده نزدیک قوت گرفته بود، شب گذشته منابع خبری گزارش دادند که در منطقه سبز بغداد صدای چند انفجار به گوش رسیده و آژیرهای خطر در سفارت آمریکا در بغداد به صدا در آمده ‌است که بعد از انتشار این خبر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اعلام اینکه از سلاح ساخت ایران در حملات عراق استفاده شده، ایران را مسئول این حملات عنوان کرد. این اتفاق که حامل موجی از نگرانی نسبت به روابط دو کشور و تحت تاثیر قرارگرفتن موضوع برجام بود، باعث شد بازار ارز از مسیر کاهشی خارج شود؛ حالا رشد قیمت دلار تا ۲۵هزار تومان باعث بالارفتن توقع نوسان‌گیران نسبت به ادامه روند صعودی و قرارگرفتن در موقعیت خریدار شد و در نتیجه تا ساعت انتشار این خبر قیمت دلار فردایی به ۲۵۱۰۰تومان رسید.

مسیر بعدی دلار با نگاه به درهم

در این میان یکی دیگر از مواردی که امروز به معامله‌گران افزایشی خط داده، رشد ۵۰تومانی نرخ درهم و رسیدن به سطح ۶۸۸۰تومانی است که درصورت تداوم این روند، احتمال تثبیت دلار در قیمت ۲۵هزار تومان بیشتر خواهد شد، ولی با ماندگاری نرخ درهم در سطح فعلی می‌توان به بازگشت دوباره دلار به محدوده ۲۴هزار تومان امیدوار بود.

به گفته فعالان بازار ارز، اگرچه روند دلار در معاملات پشت‌خطی صعودی است اما بیشتر قیمت‌هایی که اعلام می‌شود در حد لفظ بوده و دلار ۲۵هزار تومانی در این بازار خریدار چندانی ندارد؛ به این ترتیب درصورتی که از این نرخ حمایت کافی نشود دلار به قیمت ۲۴۷۰۰تومان بازخواهد گشت ولی اگر این روند افزایشی هیجانی با بالارفتن میزان خرید‌ ادامه پیدا کند، قیمت دلار در بازار فردا ۶اسفند ماه به ۲۵۲۰۰تومان خواهد رسید.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر