|
کدخبر: 155908

چند درصد از حجم واردات کشور قاچاق است؟

طبق نظر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز حجم قاچاق در کشور ایران ۱۲ میلیارد دلار در سال است البته سایر نهادها همچون کمیسیون اقتصادی مجلس عقیده دارند که این رقم به ۲۵ میلیارد دلار در سال میرسد.

تجارت چند درصد از حجم واردات کشور قاچاق است؟

 بنابراین گزارش در ۱۱ ماهه سال ۹۹ حجم واردات کشور حدود ۳۴ میلیارد دلار بوده است اگر آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا مبنی بر ۱۲ میلیارد دلار قاچاق در سال در نظر گرفته شود حدود ۳۴ درصد واردات کشور به صورت قاچاق در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.

 اما اگر آمار کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مبنی بر ۲۵ میلیارد دلار قاچاق در سال را ملاک قرار دهیم حدود ۷۴ درصد واردات کشور قاچاق است.

 اما سیاست گذار برای جلوگیری از قاچاق کالا قصد دارد تا بر روند تولید و توزیع کالا نیز نظارت کند. بر این اساس مبارزه با مفاسد و قاچاق کالا با رصد جریان کالایی، جریان خدماتی و جریان پولی محقق می شود.

 همچنین برای تحقق این مهم قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دی ماه سال ۱۳۹۲ به تصویب رسید تا ظرف ۶ ماه سامانه‌های نظارتی ایجاد شود بر همین اساس سامانه جامع تجارت در در مرداد ماه سال ۱۳۹۵ راه اندازی شد اما تا پایان سال ۱۳۹۷ هیچ اتفاقی در خصوص کاهش مبارزه با قاچاق کالا و ارز رخ نداد.

بر این اساس ذیل سامانه جامع تجارت باید سامانه‌های رتبه بندی، سامانه جامعه مجوزها، سامانه جامع ارزی، سامانه جامع حمل و نقل، سامانه جامع انبارها، سامانه جامع گمرکی، سامانه جامع معاملات سامانه جامع بیمه راه اندازی می شد.

در واقع سامانه جامع تجارت بدون این بازوها نمی‌تواند کنترل کافی بر تولید و کسب و کار توزیع کالا و مبارزه با قاچاق آن داشته باشد. با توجه به آن که هفت سال از تصویب قانون مبارزه با قاچاق میگذرد و با در نظر گرفتن قیمت دلار ارزش ۲۵۰۰۰ تومان در این مدت حدود دو هزار و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور ضرر وارد شده است.

 

منبع: اکوناپرس

ارسال نظر