|
کدخبر: 113840

گسترش نیوز گزارش می دهد

قیمت دلار گران شد، سکه ریخت (۹۹/۰۵/۱۲)

بازار ارز و طلای تهران برخلاف آنچه در بورس اوراق بهادار گذشت، روز نسبتا آرامی را تجربه کرد. در حالی که امروز همزمان با تعطیلی هفتگی بازارهای جهانی بود طبق روال معمول نرخ اغلب ارزهای خارجی تغییری نداشتند و به جز دلار و یورو که در ساعاتی از روز افزایش داشتند بقیه ارزها با همان قیمت روز گذشته داد و ستد شدند. قیمت سکه و طلا نیز نسبت به روز قبل کاهش محسوسی داشت.

بانک و بیمه قیمت دلار گران شد، سکه ریخت (۹۹/۰۵/۱۲)

در شرایطی که ارزش طلا در بازارهای جهانی به تازگی رکوردشکنی کرده است (روز جمعه هر اونس طلا ۲۰۰۵ دلار معامله شد) و بسیاری از کارشناسان معتقدند این روزها بهترین موقعیت برای خرید طلا است، اما قیمت این فلز گرانبها در کشورمان با اندکی کاهش نیز همراه بود که موجب ریزش محسوسی در ارزش سکه بهار آزادی نیز شد. در ادامه بررسی بازارهای پولی، قیمت رمزارز معروف «بیت کوین» نیز با رشدی بیش از ۵درصدی به بالاترین حد ارزش خود (۱۱ هزار و ۹۸۰ دلار) پس از شیوع ویروس کرونا در جهان رسید. اما مهم‌ترین خبری که در این حوزه مخابره شد انتشار گزارشی از سوی بانک مرکزی بود که نحوه عملکرد این بانک را برای کنترل تورم شرح می‌داد. این برای نخستین بار در ایام کرونایی است که بانک مرکزی گزارش عملکرد خود را در مورد کنترل تورم منتشر کرده است و با توجه به این مسئله برخی کارشناسان معتقدند با ریزبینی در این گزارش می‌توان به عمق آسیب‌های اقتصادی شیوع بیماری کووید۱۹ در کشورمان پی برد.

فرصت طلایی برای خریداران طلا

با ادامه افزایش ارزش طلا و نزدیک شدن قیمت هر اونس این فلز گرانبها به ۲۰۰۰ دلار، تحلیلگران معتقدند ممکن است با تثبیت قیمت طلا، فرصتهایی برای خرید در هفته جاری وجود داشته باشد. هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار نیویورک برای مدت کوتاهی به ۲۰۰۵ دلار رسید و آخرین بار با ۱۹ دلار و ۱۰ سنت معادل یک درصد افزایش، در ۱۹۸۵ دلار و ۹۰ سنت بسته شد. طلا پس از ۹ روز افزایش متوالی که طولانیترین روند افزایشی از ژانویه بود، روز پنج شنبه ۱۱ دلار و ۱۰ سنت افت کرده و در ۱۹۴۲ دلار و ۳۰ سنت بسته شده بود. این فلز ارزشمند برای کل هفته ۴.۷ درصد افزایش قیمت داشت و در ژوییه هم ۱۰.۳ درصد رشد ماهانه ثبت کرد که بزرگترین رشد ماهانه از فوریه سال ۲۰۱۶ بود.

بازار ارز از دست دلالان خارج شد؟

بررسی تحولات اخیر بازار ارز نشان می‌دهد، برخلاف هفته‌های قبلی، دیگر خبری از صف‌های طولانی متقاضیان خرید ارز در مقابل صرافی‌ها نیست و خوشبختانه پدیده کارت‌های ملی اجاره‌ای نیز برای دریافت ارز سهمیه‌ای مشتری خود را از دست داده است. این موضوع می‌تواند نشانه خروج آرام سوداگران از بازار ارز و متعادل شدن قیمت‌ها در روزهای آتی باشد. بازگشت ۲.۵ میلیاد دلار ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما تنها طی ۱۰ روز ابتدایی ماه مرداد، واقعیتی است که رئیس‌جمهوری چهارشنبه گذشته آن را اعلام کرد. اهمیت این عدد زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم که پس از پایان ضرب الاجل بانک مرکزی برای صادرکنندگان متخلف، این آمار، امید بازگشت تعادل و آرامش به بازار ارز را بیش از پیش تقویت می‌کند.

قیمت سکه و طلا در بازار تهران

تمام سکه بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران امروز (۱۲ مردادماه ۱۳۹۹)به قیمت ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان معامله شد. در معاملات بازار آزاد تهران امروز یکشنبه ۱۲ مردادماه ۱۳۹۹ قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان است. قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی نیز ۱۹۷۷ دلار و هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۳۸ هزار و ۸۲۴ تومان است.

بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی کاهش یافت

طی یک سال منتهی به خرداد امسال بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی ۱۵.۸ درصد کاهش یافته است. براساس آمار بانک مرکزی، بدهی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی به بانک مرکزی در پایان خرداد امسال به ۱۱۳ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان رسیده است. این میزان بدهی در پایان خرداد ۹۸ معادل ۱۳۴ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان بوده که بیانگر کاهش ۱۵.۸ درصدی در مدت بازه یکساله است. این آمار همچنین نسبت به اسفند ماه سال گذشته رشد ۲.۳ درصدی داشته است.

قیمت بیت کوین

برای نخستین بار در یکسال گذشته قیمت بیت‌کوین به ۱۲ هزار دلار رسید. در معاملات امروز (یکشنبه) بازار جهانی ارزهای مجازی قیمت هر توکن بیت‌کوین ۱۱ هزار و ۹۸۰ دلار به فروش رسیده است که نسبت به دیروز ۵.۴۱ درصد رشد کرده است.

بانک مرکزی برای کنترل تورم چه کرد؟

بانک مرکزی گزارشی در چارچوب سیاست‌گذاری پولی مبتنی بر عملیات بازار باز، در راستای کنترل افزایش نرخ تورم و دستیابی به هدف تورمی به صورت دوره‌ای و منظم تحولات و اقدامات انجام گرفته، را منتشر کرد. بانک مرکزی با صدور اطلاعیه‌ای به تشریح تحولات اقتصاد کلان و اقدامات این بانک برای کنترل تورم پرداخت. برای خواندن متن گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بر روی تیتر این مطلب کلیک کنید.

قیمت دلار گران شد

در جریان معاملات امروز بازار ارز تهران، قیمت خرید دلار و یورو نسبت به دیروز ثابت مانده اما نرخ فروش این دو ارز عمده با ۲۰۰ تومان افزایش مواجه شد. امروز (یکشنبه) صرافی‌های بانکی هر دلار امریکا را به قیمت ۱۹ هزار و ۹۰۰ تومان می‌خرند و معادل ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان نیز می‌فروشند که نرخ خرید دلار در مقایسه با معاملات دیروز ثابت مانده اما نرخ فروش این ارز ۲۰۰ تومان افزایش یافته است‌.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها