|
کدخبر: 300202 امیرمحمد درویش

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس انرژی؛

عمر چاه های نفت به نیمه رسید / جذب سرمایه از داخل امکان پذیر نیست

سوادکوهی گفت: توسعه میدان نفتی میان ایران و عربستان، نیازمند یک سرمایه‌گذاری قوی است و اگر قرار باشد چنین امری توسعه پیدا کند، قطعا باید شرکت‌های بزرگ خارجی در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.

انرژی عمر چاه های نفت به نیمه رسید  / جذب سرمایه از داخل امکان پذیر نیست

نفت یا همان طلای سیاه، یکی از با ارزش‌ترین منابعی است که در کشور وجود دارد و از همین جهت است که آن را طلای سیاه می‌نامند. صادرات نفت کمک بزرگی به چرخه اقتصادی کشور می‌کند و به همین جهت، کشورهای دارنده نفت، تلاش خود را برای پالایش بیشتر و همچنین رقابت در بازار جهانی چند برابر کرده‌اند.

اما در ایران گویا شرایط به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد. به گفته بسیاری از کارشناسان حوزه نفت و انرژی، عمر چاه‌های نفت کشور از نیمه خود گذشته است. این امر سبب می‌شود تا در آینده‌ای نه چندان دور، با مشکلات بسیاری مواجه شویم. فرسودگی تجهیزات پالایش نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که کارشناسان اظهار دارند، نیاز به اورهال اساسی دارد.

پالایش-نفت

با این حال راه‌حل‌های بسیاری برای گذر از بحران و پیشگیری اتفاقات منفی در آینده توسط کارشناسان حوزه نفت و انرژی مطرح شده است. این کارشناسان اعتقاد دارند که ما برای آنکه در آینده دچار مشکلات بزرگی نشویم، نیاز داریم تا از خارج از کشور، سرمایه‌گذار جذب کنیم تا کمی شرایط به نفعمان تغییر پیدا کند. همچنین تکولوژی‌های جدید را در این حوزه طلب می‌کنند تا بتوانند ضریب بازیافت را از چاه‌های نفت افزایش دهند. این ۲ عامل مهم از سوی کارشناسان تاکید شده است و حال باید منتظر ماند که آیا اقدامات موثری در این زمینه صورت خواهد گرفت یا خیر. در ادامه این گزارش، مصاحبه خبرنگار گسترش نیوز را فرزین سوادکوهی، کارشناس انرژی و نفت می‌خوانید.

نیازمند سرمایه گذار هستیم

فرزین سوادکوهی، کارشناس انرژی، درباره بحث تشکیل میدان نفتی مشترک ایران و عربستان به گسترش نیوز گفت: توسعه میدان نفتی میانایران و عربستان، نیازمند یک سرمایه‌گذاری قوی است و اگر قرار باشد چنین امری توسعه پیدا کند، قطعا باید شرکت‌های بزرگ خارجی در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.

سوادکوهی ادامه داد: به دلیل آنکه بسیاری از چاه‌های نفت ما از نیمه خود گذشته اند، نیاز به این دارند که در سریع‌ترین زمان ممکن بازسازی شوند. همچنین باید گفت نیاز به افزایش ضریب برداشت هم در چاه‌های نفت ما احساس می‌شد. اگر بازسازی اصولی صورت نگیرد، از لحاظ فنی باید گفت که به چاه‌های نفت ما آسیب بسیاری خواهد رسید.

این کارشناس انرژی و نفت افزود: اگر برای افزایش ضریب بازیافت اقدام موثری صورت نگیرد، باید گفت که چاه از حالت زنده بودن خارج خواهد شد. در عرصه نفت، چاه به عنوان یک موجود زنده تلقی می‌شود و اگر سرمایه گذاری‌ها صورت نگیرد، این امکان وجود دارد که شاهد مرگ چاه‌های نفت کشور باشیم.

فرزین-سوادکوهی

وی گفت: در بحث سرمایه گذاری، این نکته را باید عرض کرد که جذب سرمایه از داخل بنا به دلایلی که همه ما می‌دانیم، امکان‌پذیر نیست. بنابراین باید یک شیوه ارتباطی سیاسی را با کشورهایی که صاحب تکنولوژی و سرمایه هستند ایجاد کنیم. ارتباط با این کشورها، می‌تواند یک راه‌حل اساسی باسد برای آنکه چاه‌های نفت ما از این بحران خارج شوند.

تکنولوژی می تواند کمک بزرگی باشد

سوادکوهی ادامه داد: ارتباط با کشورهای دارای تکنولوژی و سرمایه این امکان را به ما می‌دهد که از لحاظ تکنولوژیک و سرمایه، کار توسعه میادین نفتی خود را انجام دهیم. باید گفت که هرگونه ارتباط با کشورهای دارای تکنولوژی که سرمایه بالایی هم دارند به نفع کشور خواهد بود.

این کارشناس نفت و انرژی در ادامه این گفت‌وگو به گسترش نیوز گفت: عربستان یکی از کشور هایی است که در این زمینه می‌تواند کمک بسیار بزرگی به ایران کند. مشروط به اینکه روابط سیاسی ما با عربستان، روز به روز گرم تر و بهتر از قبل شود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، باید گفت منافع بسیار خوبی برای کشور دارد.

وی افزود: تمام این صحبت‌ها مشروط به این است که سرمایه گذاری‌ها صورت گیرد و تکنولوژی‌ها به کشور وارد شود. اما باید گفت یک تفکر قدیمی وجود دارد که ما باید تمام کارهای خود را خودمان انجام دهیم. اما در عمل چنین چیزی وجود ندارد که ما در تمام موارد توانایی‌های بالایی داشته باشیم. اگر توانایی‌های بالایی در تمام زمینه‌ها داشتیم که هیچ مشکلی وجود نداشت. باید گفت که ما نیازمند تکنولوژی و سرمایه‌های زیادی هستیم.

سوادکوهی خاطرنشان کرد: تجربه سال‌های گذشته نشان داده است، به تعویق افتادن توسعه میادین نفتی کشور، به همین ۲ عامل ( سرمایه و تکنولوژی ) بستگی داشته است و نبود این عامل‌ها سبب شده است تا بحران در دل چاه‌های نفت ما ورود پیدا کند. بنابراین ارتباط ما با کشورهای اطراف می‌تواند کمک بزرگی برای کشور باشد. چنین چیزی سبب خواهد شد که افزایش ضریب برداشت ما از چاه‌های نفت بیشتر شود و همچنین چاه‌های جدیدی که چندان توجهی به آن نداشته ایم، مجدد فعال شوند. همچنین باید گفت ورود سرمایه‌گذاران و شرکت‌های صاحب تکنولوژی می‌تواند از لحاظ فناوری، بسیار تقویت‌کننده باشد. در واقع باید گفت که مهندسی نفت مارا در تمام زمینه‌ها می‌‌تواند مجهز کند. ما باید تعاملات تجاری و سیاسی خود را با کشورها بیشتر کنیم تا اتفاقات بسیار خوبی برای کشور، همچنین حوزه نفت رقم بخورد.

پالایش-نفت۲

وی در پاسخ به این سوال که آیا کشورهای دارای تکنولوژی و سرمایه آمادگی دارند تا در حوزه نفت ایران سرمایه‌گذاری کنند یا خیر گفت: واقعیت امر این است که شرایط سرمایه‌گذاری در ایران به ویژه در حوزه نفت فراهم نیست. بسته بودن روابط سیاسی ما با کشورهای صاحب تکنولوژی این پنجره را بر روی ما بسته است که بتوانیم سرمایه‌گذار جذب کنیم.

سوادکوهی در پایان افزود: سرمایه‌گذاری در شرایطی صورت می‌گیرد که ما به اصطلاح هوای باز سیاسی را بیشتر تنفس کنیم و ارتباطات بین‌المللی خود را تقویت کنیم. همچنین باید در راستای آشتی با جهان تکنولوژیک و جهان سرمایه قدم مهمی را برداریم. اگر ما با همین سیاست‌های موجود حرکت کنیم، پیش‌بینی می‌شود که در آینده دچار مشکلات بسیار زیادی در زمینه نفت خواهیم شد.

کلام آخر:

همانطور که در این گزارش خواندید، اگر دولت بخواهد به همین مسیر ادامه دهد و از سرمایه‌گذار خارجی و همچنین تکنولوژی‌های موثر، استفاده نکند، این امکان وجود دارد که آینده طلای سیاه مانند اسمی که دارد سیاه باشد. بسیاری از کارشناسان حوزه انرژی و بین‌الملل، بر این باور هستند که هرگونه ارتباط تجاری و سیاسی با سایر کشور‌های جهان می‌تواند پیامدهای مثبتی را برای کشور داشته باشد و کمک بزرگی به چرخه اقتصاد کند. ما باید بتوانیم با کشورهای دارای تکنولوژی و سرمایه، ارتباط های موثری بگیریم تا شاید هم شرایط نفت کشور بهبود یابد و در آینده به چالش نخوریم و هم وضعیت اقتصاد کمی تکان بخورد. مسئولان محترم لطفا اندکی به فکر باشید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها