|
کدخبر: 291006 امیرمحمد درویش

گفت و گو گسترش نیوز با کارشناس مسائل خاورمیانه؛

معمای بازگشت پول نفت ادامه دارد / منتظر معامله با ارز دیجیتال باشیم؟

زرگر گفت: بازگشت پول نفت ایران و همچنین میزان فروش، در هاله‌ای از ابهام است. به دلیل آنکه هرگونه اطلاعات رسمی، سبب می‌شود، تا کشورهایی که ایران را تحریم کرده اند، از این اطلاعات سو استفاده کنند و مسیر نقدینگی گردش ارز را مسدود کنند.

انرژی معمای بازگشت پول نفت ادامه دارد / منتظر معامله با ارز دیجیتال باشیم؟

فروش نفت ایران، همواره با مشکلات بسیاری همراه بوده است که یکی از بزرگ‌ترین دلایل آن، بحث تحریم است. تحریم‌هایی که از سوی امریکا و کشورهای اروپایی صورت گرفته است اما با وجود این سختی‌ها، ایران نفت خود را به کشورهایی که متقاضی نفت هستند، صادر می‌کند. البته در حال‌ حاضر و برای از دست ندادن مشتری‌های موجود، ایران مجبور است نفت خود را با کمی کاهش نرخ به فروش برساند اما چنین تحریم‌هایی، نه تنها در بحث صادرات تاثیر خود را گذاشته است که در بحث بازگشت پول نیز، تاثیر چندانی دارد. حال این پول ها، باتوجه به وضعیت تحریم‌ها و همکاری نکردن بسیاری از بانک‌های کشورها، چگونه به ایران پرداخت می‌شود؛ در ادامه این گزارش می‌خوانید.

ایران-عربستان

توافق ایران و عربستان از تنش ها در منطقه می‌کاهد

علی اصغر زرگر، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با گسترش نیوز، در ارتباط با توافق ایران و عربستان و همچنین آینده فروش نفت کشورمان اظهار کرد: در ارتباط با برقراری مجدد روابط دیپلماتیک گفت، در این مدت، باید سفارت خانه‌ها مجدد بازگشایی شود. می‌توان گفت، تاحدودی تنش‌ها در منطقه و به خصوص خلیج‌فارس کم تر خواهد شد.

زرگر ادامه داد: این توافق می‌تواند ارتباط ایران با سایر کشورهای عربی را بهبود بخشد اما درباره صادرات نفت ایران، به نظر نمی‌آید تاثیر چندانی داشته باشد. به دلیل آنکه نفت ایران شامل تحریم‌ها است و زمانی که نفت را به کشورها می‌فروشیم، پول آن را نمی‌توانیم به سادگی از طریق تبادلات بانکی و به صورت رسمی در یک کشور دیگر ذخیره و یا اینکه به کشور وارد کنیم.

علی-زرگر

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: بنابراین، پول‌ها به صورت‌های غیر مستقیم در یک کشوری مانند چین و یا سایر کشورها برای تجارت پایاپای بلوکه خواهد شد و با خرید کالا از آن پول استفاده خواهیم کرد. با توجه به اینکه ما نفت را به گونه‌های متفاوتی می‌فروشیم و درواقع تحریم‌ها را دور می‌زنیم، از همین جهت، مشخص نیست که به چه میزان و با چه قیمتی نفت می‌فروشیم.

وی افزود: در عین حال اگر روابط با عربستان یک چراغ سبزی باشد، در مقابل اروپایی‌ها و امریکایی‌ها تا این تنش از منطقه جمع شود. همچنین این امکان وجود دارد که در آینده‌ای نزدیک، توافق رفع تحریم‌ها انجام شود. اثرات روابط با عربستان می‌تواند منجر به مذاکره با امریکا و همچنین اروپا شود.

نفت-تولیدی

دنیا به نفت نیاز دارد

زرگر در ادامه گفت‌وگو با گسترش نیوز، اظهار کرد: باتوجه به آنکه دوران کرونا را پشت سر گذاشته ایم، بسیاری از کشورها چرخه تولید را به جریان انداخته‌اند و همچنین بحث گردشگری رونق بسیار گرفته است. بنابراین می‌توان گفت که دنیا به نحوی، به این ماده اولیه ( نفت ) نیازمند است. هم برای چرخه تولید و هم برای چرخه گردشگری.

این کارشناس مسائل خاورمیانه عنوان کرد: می‌توان گفت که دست ایران تاحدودی برای فروش نفت باز است. نظر خود دولت بر این است که نفت ایران به میزان کافی و بدون دردسر درحال فروش است و به اندازه کافی مشتری دارد.

وی افزود: جدیدا، کشورهای عضو اوپک، برای آنکه بتوانند نرخ هارا متعادل کنند و از کاهش بیش از اندازه قیمت‌ها در بازار‌های جهانی جلوگیری کنند، گفته‌اند که روزانه ۱میلیون بشکه از سهمیه‌ها کاسته می‌شود. این ۱میلیون بشکه به این دلیل است که بتوانند نرخ را متعادل کرده و از کاهش بیش از اندازه نرخ در بازار جهانی جلوگیری کنند. البته می‌توان گفت چنین امری در کوتاه مدت تاثیر زیادی ندارد. کشورهای غیر اوپک، مانند روسیه که بدهکار هستند، چندان توجهی نکرده و دوست دارند از فروش نفت درآمد کسب کنند.

نفت-دلاااااار

زرگر در ادامه این گفت‌وگو به گسترش نیوز گفت: بنابراین اگر بخواهیم درباره آینده نفت ایران آینده نگری کنیم، باتوجه به میزان عرضه نفت در بازار و همچنین تقاضایی که تا حدودی رو به افزایش است، یک سری نشانه هایی وجود دارد که بعد از کرونا، کشورها درحال پیشرفت اقتصادی هستند و همچنین در بحث گردشگری، نیاز به نفت دارند. به نظر می‌آید کشورهایی مانند امریکا و همچنین کشورهای اروپایی، خیلی در بند کنترل فروش نفت ایران و دور زدن تحریم‌ها توسط ایران برای فروش نباشند و ایران بتواند نفت خود را به فروش برساند.

ایران تا زمانی که نفت تولید می کند مشتری دارد

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: احتمال دارد این فروش نفت توسط ایران، با اندکی کاهش نرخ همراه باشد به دلیل آنکه بتواند مشتری‌های فعلی خود را حفظ کند. مسئله بعد، برگشت پول حاصله از فروش نفت است. چنین موضوعی مربوط می‌شود به آنکه آیا ایران می‌تواند با امریکا و کشورهای اروپایی، سر میز مذاکره بشیند یا خیر. اگر چنین اقدامی انجام شود، دست ایران باز خواهد بود برای آنکه بتواند پول حاصله از فروش نفت را به راحتی صرف خریدهای خارجی کند و آنچه نیاز است را به داخل بیاورد. اینجاست که باید منتظر بود تا چه میزان می‌شود به کاهش تورم و همچنین کاهش نرخ ارز و بالا رفتن ارزش پول ملی امیدوار بود.

وی گفت: چنین موضوعاتی بیشتر درحد حدس و گمان مطرح می‌شود اما می‌توان امیدوار بود باتوجه به مسئله عرضه و تقاضا در بازار نفت، به نظر می‌آید ایران تا زمانی که تولید نفت داشته باشد، مشتری در بازار جهانی خواهد داشت.

زرگر خاطرنشان کرد: بازگشت پول نفت ایران و همچنین میزان فروش، در هاله‌ای از ابهام است. به دلیل آنکه هرگونه اطلاعات رسمی، سبب می‌شود، تا کشورهایی که ایران را تحریم کرده اند، از این اطلاعات سو استفاده کنند و مسیر نقدینگی گردش ارز را مسدود کنند.

وی افزود: بخشی از این پول‌ها، توسط بانک‌هایی که رفتار دوستانه‌ای با ایران دارند، نگه داشته می‌شود و ایران این مبالغ را صرف خرید‌های خارجی می‌کند. بخش دیگری هم به صورت تجارت پایاپای انجام می‌شود. بخش دیگر نیز، ارزهایی است که به صورت غیر مستقیم وارد کشور می‌شود. اما در هر صورت اطلاعات دقیق و روشنی در دست نیست. دادن هرگونه اطلاعات روشن می‌تواند موجب سو استفاده تحریم‌کنندگان قرار گیرد.

زرگر ادامه داد: شکی نیست که زمانی، بخشی از ارز توسط هرات، بخش دیگر از ارز توسط اقلیم کردستان، همچنین بخش دیگری توسط حوزه خلیج‌فارس تامین می‌شد. لازم به ذکر است که انتقال ارز همواره با سختی هایی همراه بوده است اما خب امروز با وجود ارزهای دیجیتال، اندکی کار آسان تر شده است. البته باتوجه به دولتی که بانک مرکزی در دست دارد و ارتباطات وسیعی که با بانک‌های کشورهای دوست دارد، این امکان وجود دارد که در آینده نزدیک بتوان از این طریق انتقال ارز حاصل از فروش نفت صورت گیرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها