|
کدخبر: 294745 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

کاهش ساعت کار ادارات تاثیری در مصرف برق دارد؟ / راهکاری برای مقابله با خاموشی

با شروع گرمای هوا و همچنین افزایش مصرف برق، دولت تصمیم گرفته است تا ساعت کاری ادارات را برای صرفه جویی در مصرف برق کاهش دهد.

انرژی کاهش ساعت کار ادارات تاثیری در مصرف برق دارد؟ / راهکاری برای مقابله با خاموشی

خاموشی و قطعی برق، یکی از بحث‌های مهمی است که هرساله با نزدیک شدن به فصل گرما، خبرهایی از قطع برق و یا کاهش ساعت کاری ادارات در رسانه‌های بسیاری مطرح می‌شود. در سال‌های گذشته، خبرهایی مبنی بر اینکه دستگاه‌های ماینر، برق بسیاری را مصرف می‌کنند و باعث ایجاد یک ناترازی می‌شوند به گوش رسید.

اما نکته اینجاست که این دستگاه‌ها برق آنچنانی را مصرف نمی‌کردند و این اشکال به وجود آمدن ناترازی، چیزهای دیگری بود. صادرات برق، با وجود آنکه کشور خود به برق نیاز دارد یک اقدام اشتباه محسوب می‌شود. زمانی که ما در کشور دارای یک ناترازی هستیم و میزان مصرف بالایی را داریم، صادرات برق اقدام اشتباهی است. زمانی کشور می‌تواند در بحث صادرات انرژی موفق عمل کند که میزان تولید از میزان مصرف بیشتر باشد و همین مقدار مازاد را صادر کند. اما در کشور ما این اتفاق به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

برررق-برق

با بروز خاموشی‌های گسترده در سال‌های اخیر، مسئولان دولت دوازدهم تلاش داشتند مواردی همچون گرمای هوا یا استخراج رمزارز را عامل کمبود برق معرفی کنند، اما واقعیت آن است که کم‌کاری دولت در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰، دلیل اصلی خاموشی‌ها است.

تعطیلی ادارات و یا کاهش ساعت کاری، اقدام مفیدی است اما تاثیر چندانی نخواهد گذاشت. دولت‌های گذشته نیز این اقدام را انجام داده و هیچ نتیجه‌ای را دریافت نکرده‌اند.

دکل-برق

طبق آمارها، در سال اول دولت هاشمی رفسنجانی ظرفیت شبکه نیروگاهی کشور ۱۴ هزار و ۴۴۲ مگاوات بوده که این میزان بعد از ۸ سال و در زمان تحویل دولت به ۲۲ هزار و ۴۲۰ مگاوات رسیده، در دولت خاتمی این ظرفیت در سال اول ۲۳ هزار و ۲۵۷ مگاوات بوده که در زمان تحویل دولت به ۳۷ هزار و ۳۰۰ مگاوات رسیده، در دولت احمدی‌نژاد در سال اول ظرفیت شبکه نیروگاهی ۴۱ هزار و ۳۲ مگاوات بوده که در زمان تحویل دولت به ۶۸ هزار و ۹۴۱ مگاوات رسیده بود اما دولت روحانی با رشد اندک، ظرفیت تولید برق را در هشت سال به ۸۵ هزار مگاوات رساند.

مقایسه آمار رشد تولید برق در دولت ها

بد نیست کمی به این آمار توجه کنیم. در ۸ سال دولت‌های نهم و دهم میزان تولید برق کشور ۵۶ درصد افزایش یافت، اما در دولت روحانی تا پایان سال ۱۳۹۸ رشد تولید برق فقط ۲۸ درصد بوده است. اما این آمار مهم و قابل کمی تامل است که بدانید در پایان سال ۱۳۸۳ تولید برق کشور ۱۶۲۸۶۹ میلیون کیلووات ساعت بود که در پایان سال ۱۳۹۱ با رشد ۵۶ درصدی به ۲۵۴۲۷۵ میلیون کیلووات ساعت افزایش یافت. اما در ۷ سال اخیر فقط ۲۸ درصد به تولید برق کشور افزوده شده به طوری که در پایان سال ۱۳۹۸ به ۳۲۶۴۳۱ میلیون کیلووات ساعت رسیده است.

برق-جدول

دولت‌ها باید بتوانند در استفاده و تولید انرژی در کشور بهترین راهکارها را ارائه دهند و تلاش کنند تا میزان تولید از میزان مصرف بیشتر باشد. اما شاهد آن هستیم که میزان انرژی که در کشور استفاده می‌شود، بیشتر از میزان تولید است.

اما در همین بحث برق، راهکارهای سیستم مدیریت شهری کمی خنده دار به نظر می‌رسد. بارها مشاهده شده که در بسیاری از اتوبان‌ها و همچنین خیابان و کوچه‌های تهران، چراغ‌های شهری خاموش بوده است. به عنوان مثال، اتوبون نیایش، در یک مسیر بسیار طولانی، تمامی چراغ‌ها خاموش بوده و زمانی که از مسئولان شهری علت را جویا می‌شویم، می‌گویند برای صرفه جویی در مصرف برق است و چاره دیگری نداریم. خاموشی چراغ‌های خیابان بهتر از خاموشی منازل است.

به نظر می‌رسد چنین جوابی از سر بازکردن مسئولیت است و می‌توان به جای خاموشی چراغ‌های اتوبان که نقش بسیار مهمی در کاهش تصادفات دارد، تابلوهای شهری که جنبه تبلیغاتی دارند خاموش شود که این کار قطعا تاثیر بسیاری در کاهش مصرف خواهد داشت.

دولت خودش فکری کند

دولت‌ها همواره از مردم کشور، درخواست کمک برای یاری رساندن در صرفه جویی انرژی از جمله آب و برق داشته‌اند و خودشان هیچ تدبیری برای اراهکار مناسب نداده‌اند. به گفتهد بسیاری از کارشناسان حوزه انرژی، نبود سرمایه‌گذار در بخش انرژی، نقش بسیار بالایی دارد چراکه بر این باور هستند دستگاه‌های تولید انرژی توانایی سابق خود را از دست داده‌اند و نیاز به نوسازی و حتی دستگاه‌های جدید در این زمینه هستیم.

دکل-برق۲

 توانایی دولت‌های مختلف در صرفه جویی مصرف برق، کاهش ساعت کاری ادارات بوده است که گویا تاکنون موفقیت آمیز نبوده است. اکنون، زمزمه هایی از کاهش ساعت کاری ادارات در خرداد ماه به گوش می‌رسد و گویا دولت قصد دارد این اقدام را عملی کند. به قول یک ضرب المثل معروف ( آزموده را آزمودن خطاست )

آیا تمام توان دولت، همین تعطیلی ادارات است و راهکار دیگری برای صرفه جویی ندارد؟ اگر چنین اقدامی گره گشای کار بود، ما شاهد یک ناترازی مثبت در حوزه برق بودیم.

کلام آخر

درحالی که کشور با مشکلات کمبود انرژی به ویژه در حوزه برق مواجه است، مسئولان کشور همچنان صحبت از صادرات می‌کنند. صادرات برق در شرایطی که درگیر یک ناترازی منفی هستیم اشتباه است و با شیوه، مردم کشور دچار مشکلات فراوانی می‌شوند. همانگونه که درحال‌حاضر مشاهده می‌کنیم، با نزدیک شدن به فصل تابستان، هشدار‌های صرفه جویی در مصرف برق شنیده می‌شود. اگر برای مدتی به فکر صادرات برق نباشیم، این امکان وجود دارد که با نا ترازی مثبت مواجه شویم و آن زمان است که می‌شود صحبت از صادرات کرد.

  • ناشناس ارسالی در

    یه کارمند از خونه فراری تا ساعت ۵ میمونه الکی تو اداره به اندازه همه برق مصرف می کنه.لطفا پیگیری کنید تا طرح کامل نتیجه د هد.بااحترام.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها