|
کدخبر: 277631

آغاز نشست کارگروه‌های نفت و گاز ایران و روسیه

نشست کارگروه‌های شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه با حضور کارشناسان گروه‌های مختلف کاری برای بررسی ظرفیت‌های همکاری دوجانبه در روسیه آغاز به‌کار کرد.

انرژی آغاز  نشست کارگروه‌های نفت و گاز ایران و روسیه

نشست کارگروه‌های نفت و گاز، بانکی و مالی، حمل‌ونقل، فناوری اطلاعات، تجارت و سرمایه‌گذاری، گروه‌های کسب‌وکار، علوم و آموزش و پرورش، انرژی، استاندارد، ورزش، گمرک، کشاورزی و صنعت صبح امروز (یکشنبه، هشتم آبان‌ماه) با حضور کارشناسان و نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ایرانی و روس برای بررسی ظرفیت‌های توسعه روابط و تنظیم اسناد نهایی همکاری آغاز به‌کار کرد.

نشست‌ کارگروه‌های مختلف صبح و بعدازظهر امروز طی دو نوبت به‌منظور مذاکرات تنظیم متن پروتکل نهایی کمیسیون مشترک همکارهای اقتصادی ایران و روسیه ادامه خواهد داشت.

نشست معاونان کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه پایان‌بخش برنامه‌های امروز نشست‌های دو طرف خواهد بود.

جمع‌بندی‌های نهایی برای تنظیم اسناد همکاری دوجانبه و نگارش متن نهایی پروتکل کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی فردا (دوشنبه، نهم آبان‌ماه) با حضور کارشناسان و معاونان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ایرانی و روسی انجام خواهد شد.

جواد اوجی، وزیر نفت به‌عنوان رئیس کمیسیون دائمی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه از طرف ایران به همراه هیئتی فردا (دوشنبه، نهم آبان‌ماه) برای حضور در شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک و امضای پروتکل نهایی کمیسیون عازم روسیه می‌شود.

طبق توافق‌های دو طرف قرار است در جریان برگزاری شانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی تهران - مسکو در روسیه، مذاکرات درباره نقشه راه همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی‌ ایران و فدراسیون روسیه و امضای سند یادشده انجام شود.

بیش از ۵۰ نفر از کارشناسان و معاونان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ایران در قالب هیئت جمهوری اسلامی ایران برای حضور در نشست کمیسیون اقتصادی ایران به ریاست جواد اوجی، وزیر نفت به روسیه سفر کرده‌اند، در همین حال طرف روس به ریاست الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه با بیش از ۱۵۰ نفر متشکل از بخش‌های دولتی و خصوصی در قالب گروه‌های کاری مختلف در این نشست شرکت کرده‌اند.

چه کارگروه‌هایی در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه برگزار می‌شود؟

۱۳ کارگروه در شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه به گفت‌وگو و تبادل نظر می‌پردازند. ، نشست کارگروه‌های «آب و برق»، «فضایی»، «نفت و گاز»، «اتمی»، «کشاورزی»، «حمل‌ونقل و گمرک»، «استاندارد»، «بانکی، مالی و سرمایه‌گذاری»، «فرهنگ، کار و ورزش»، «مناطق آزاد»، «بازرگانی»، «ارتباطات، فناوری اطلاعات» و «علم و فناوری» از امروز (هشتم آبان‌ماه) آغاز شده است.

براساس گزارش وزارت نفت، در کارگروه «نفت و گاز» حسین اسماعیلی، مدیرکل اروپا، آمریکا و کشورهای همسایه دریای خزر وزارت نفت، مدیر شرکت کالا و پشتیبانی شرکت ملی نفت، نماینده ستاد کل نیروهای مسلح، مدیرعامل شرکت پترو ایران، مدیرعامل هلدینگ انرژی گستر سینا، مدیرعامل شرکت پدکس با همتایان روسی خود مذاکره می‌کنند.

شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه هشتم تا دهم آبان‌ماه به میزبانی روسیه برگزار می‌شود که جواد اوجی، وزیر نفت ریاست هیئت ایرانی این کمیسیون مشترک و الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه هم رئیس کمیسیون مشترک ایران و روسیه از سوی روسیه را برعهده دارد.

در کمیسیون مشترک ایران و روسیه نمایندگانی از وزارت نفت، خارجه، امور اقتصاد و دارایی، راه و شهرسازی، نیرو، علوم، تحقیقات و فناوری، جهاد کشاورزی، ورزش و جوانان، ارتباطات و فناوری اطلاعات و نمایندگانی از ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، ستاد نیروهای مسلح، شورای‌ عالی مناطق تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، سازمان انرژی اتمی، بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی، سازمان ملی استاندارد، اتاق بازرگانی و مرکز تجاری ایران در روسیه حضور دارند که با همتایان خود به گفت‌وگوی کارشناسی برای تدوین اسناد همکاری می‌پردازند.

کمیسیون مشترک ایران و روسیه پس از پایان گفت‌وگوها اسناد متعدد همکاری در زمینه‌های مختلف را برای امضا در اختیار  وزیر نفت ایران و معاون نخست‌وزیر روسیه قرار می‌دهند.  

ایران و روسیه تاکنون ۱۵ نشست در قالب کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه برگزار کردند که در این نشست‌ها اسناد مختلفی تهیه شده و به امضای رؤسای مسئول دو کشور رسیده است.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها