|
کدخبر: 266628 فاطمه صفری

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس انرژی؛

اروپایی‌ها برای دریافت انرژی از ایران سر تعظیم فرو می‌آورند

انتقال انرژی و عبور از تحریم ها یکی از موضوعاتی که همواره موافقان و مخالفانی را به دنبال داشته است. موافقان این امر بر این باورند که یکی از مولفه های لازم برای هر کشوری صادرات انرژی است و دیگر گروه معتقدند که بدون صادرات هم می توان قله های موفقیت را طی کرد.

اقتصاد اروپایی‌ها برای دریافت انرژی از ایران سر تعظیم فرو می‌آورند

طی روز‌های گذشته جواد اوجی با انتشار مطلبی در صفحه کاربری خود در توئیتر نوشت: «برای جلوگیری از خام‌فروشی، ایجاد ارزش افزوده بیشتر و نیز مدیریت میعانات گازی مازاد و پایداری تولید گاز کشور با تکیه بر توان داخلی و استفاده از ظرفیت مغفول‌مانده پالایشگاه‌های کوچک کشور، توانستیم بر تحریم صادرات میعانات گازی غلبه کنیم.»  اما آیا صادرات نفت و گاز به همین سادگی است؟

صادرات موضوعی که همواره مورد بحث و جدال بوده و مخالفان و موافقان زیادی را به دنبال داشته است. طیف موافق برا این باور تکیه زده‌اند، که کشور ما از تکنولوژی و  توانایی صادرات نفت و میعانات گازی برخوردار است. اما عده‌ی دیگر بر این باورند که زیر ساخت‌های لازم برای صادرات گاز فراهم نیست وبرای فراهم آوردن این امکانات و صادرات صحیح  دست کم چهار سال زمان لازم است.

 حسن‌مرادی  استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران در رابطه با این موضوع به گسترش‌نیوز می‌گوید: معادلات جهانی انرژی تغییر کرده،  و دیگر اروپا نمی‌تواند، مانند گذشته ایران را در معاملات انرژی نادیده بگیرد. اما اکنون وضعیت کشور‌های اروپایی در وضعیتی به سر می برند که به دنبال انرژی کشور ما هستند، زیرا در شرایطی به سر می برند که  از  زغال سنگ استفاده می‌کنند. زغال سنگی که نسل‌های گذشته بریتانیایی و آلمانی هنوز دوده سیاهی را که تجربه کرده‌اند از یاد نبرده‌اند. شهر هایی مانند لیورپول و.... و شهر‌های مرکزی انگلیس  دود سیاهی که ناشی از دود زغال سنگ بود علی الرغم کنواسیون‌های محیط زیستی اروپا به اجبار از زغال‌سنگ استفاده می‌کند.

حسن مرادی

وی ادامه داد:  با توجه به مقولاتی که گفته شد، به نظر می‌رسد، برای کشور‌های غربی نیاز‌های جدیدی به وجود آمده که اروپایی‌ها را به بهره مندی از انرژی جمهوری اسلامی علاقمنده کرده باشد. در صورت تحقق این امر ایران انرژی خو را به کشور‌های اروپایی صادر می‌کند. البته نیاز‌های جدیدی برای غربی‌ها به وجود آمده که کشور‌های اروپایی علاقمند به بهرهمندی از  انرژی جمهوری اسلامی باشند.

جان تازه صادرات نفت و گاز با رفع تحریم‌ها

هر روز خبر‌های ضد و نقیضی  از برجام به گوش می‌رسد، خبر هایی که بر تمامی بازار‌ها تاثیرگذارند و تاثیرات مستقیم و غیر مستقیمی دارند. این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه یکی از مولفه‌های صادرات انرژی به کشور‌های اروپایی رفع تحریم هاست در این زمینه توضیح داد: اگر احتمال سازش  برجام وجود داشته باشد یکی از زمینه‌ها و موتور‌های حرکت صادرات به حرکت در می‌آید، زیرا اروپایی‌ها نیاز مبرمی به جایگزینی کشور دیگری دارند.

 وی اضافه کرد: من پاسخگوی صحبت‌های اخیر وزیر نیستم، زیرا به گفته وزیر راه حل‌های جدیدی برای خرید نفت از جمهوری اسلامی ایران به وجود آمده است. اما حالا شرایط تغییر کرده و برخلاف گذشته که کشور‌های اروپایی برای خرید نفت و انرژی ناز می‌کردند اکنون خواستار انرژی جمهوری اسلامی ایران هستند. به همین دلیل دیر یا زود شرایط جدیدی را شاهد خواهیم بود. شرایط جدیدی که  باعث شود. اروپا در مقابل خواسته‌های ما سر تعظیم فرود آورد و  کوتاه بیاید، به آمریکا تحکم کند، زیرا آمریکا به دور از این قاعده است. اما امریکا هم دچار مشکلات شدید اقتصادی شده است. اما  نه به اندازه اروپا به همین دلیل اروپاییان به آمریکا فشار می‌آورد که شرایط ما را بیشتر بپذیرند و بیشتر مورد توجه قرار دهند.

باید فرصت های جدیدی برای خود خلق کنیم

مرادی با اشاره به اینکه موقعیت روسیه و ایران برای انتقال انرژی به اروپا دو موقعیت متفاوت است در این زمینه توضیح داد: حجم انرژی و نفت روسیه بنا به موقعیت ژئوپولوتیک  آن  با کشور ما متفاوت است، بنابرین مسیر هایی که روسیه قبلا پیش‌بینی و چنین بستری را که فراهم کرده بود. برای انتخاب این مسیر ها توسط کشور ما حداقل به دوسال زمان نیاز است.

وی ادامه داد: متاسفانه  کشور ما،  همچون روسیه از زیر ساخت کافی برخوردار نیست.  این موضوع در حالی وجود دارد که غربی ها نمی توانند ما را نا دیده بگیرند. در چنین شرایطی بحث تعامل به میان می آید، یکی از کشور‌ها ایران  است که می‌تواند برای تعامل  به سامان برساند، به عبارتی ما می‌توانیم تا حدودی راه نجاتی برای کشور‌های اروپایی باشد.

اگرچه به گفته عده‌ای از کارشناسان زیرساخت‌های صادراتی گاز در ایران کافی نیست و از تکنولوژی لازم در این زمینه بهره مند نیستیم اما مرادی در این زمینه نظر دیگری دارد و به گسترش نیوز می‌گوید: متاسفانه ما در پروژه LNG و LPG در دنیا عقب مانده‌ایم، اما در خط لوله می‌توانیم پیشرفت هایی داشته باشیم  که با استفاده از شرکت‌های توانمندی چون خاتم الانبیا بتوانیم  حرکت‌های جدیدی را در این معادلات انجام داده و فرصت‌های جدیدی را برای خود خلق کنیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها