|
کدخبر: 270829

غول‌های نفتی چین از بورس نیویورک خارج شدند

غول‌های نفتی دولتی سینوپک و پتروچاینا به همراه دو شرکت دولتی دیگر قصد دارند از بازار سهام نیویورک خارج شوند.

این خبر در بحبوحه مذاکرات میان رگولاتورهای چین و آمریکا درباره مقررات حسابرسی و همچنین تشدید تنش‌های آمریکا و چین پس از سفر اخیر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، اعلام شده است.

علاوه بر سینوپک و پتروچاینا، دو شرکت "بیمه عمر چین" و "شرکت آلومینیوم چین" (چالکو) به بازار سهام نیویورک، تصمیم برای خروج از این بازار را اطلاع داده‌اند.

پتروچاینا در بیانیه‌ای اعلام کرد بازار سهام نیویورک را از تصمیمش مطلع کرده و حدود ۲۹ ماه اوت اظهارنامه خود برای خروج از بورس نیویورک را نزد کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا تنظیم خواهد کرد. این شرکت مشکلات اداری برای انجام الزامات افشاگری به منظور حضور در بورس نیویورک را از جمله دلایل تصمیم خود اعلام کرد.

ده‌ها کشور دیگر به بازرسان مالی آمریکا، اجازه دسترسی به صورت‌های مالی شرکتها را می‌دهند و با دسترسی مقامات آمریکایی به حسابدارهای داخلی و بررسی اسناد موافقت می‌کنند. اما چین و هنگ کنگ با اشاره به قوانین محرمانگی و نگرانی‌های امنیت ملی، مخالفت کرده‌اند.

پتروچاینا حضور در بورس‌های هنگ کنگ و شانگهای را مانند سه شرکت چینی دیگری که به دنبال خروج از بازار نیویورک هستند، حفظ خواهد کرد.

یک مقام کمیسیون رگولاتوری سهام چین در این باره گفت: طبق بیانیه این شرکت‌ها، آنها مقررات و قوانین آمریکا را از زمان ورود به بازارهای آمریکا رعایت کرده‌اند و خروج آنها از این بازار بر اساس ملاحظات تجاری آنها انجام می‌گیرد. این شرکتها در بازارهای متعددی حضور دارند و تنها بخش کوچکی از سهام آنها در بازارهای آمریکا معامله می‌شود. خروج از بازار آمریکا، توانایی این شرکتها برای جذب سرمایه در بازارهای سرمایه داخلی و خارجی را متاثر نخواهد کرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، این مقام چینی خاطرنشان کرد: رگولاتوری چین به تماس و همکاری با رگولاتورهای خارجی ادامه می‌دهد تا از منافع مشروع صادرکنندگان اوراق بهادار و سرمایه گذاران حمایت کند.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر