|
کدخبر: 268284 فاطمه صفری

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس انرژی؛

خرید نفت پیش‌کش اعتماد مردم را جلب کنید

کارشناس انرژی در رابطه با این موضوع می‌گوید: طرح پیشنهادی مسئله جدیدی نیست و از گذشته مطرح بوده که دولت‌های قبل هم به نوعی به آن ورود پیدا کرده‌اند. طرح نوشته شده و آماده‌ است. اما نباید ریسک بازار را نادیده گرفت، زیرا شرایط خاص خود را دارد .

انرژی خرید نفت پیش‌کش اعتماد مردم را جلب کنید

 ابتدای خردادماه امسال بود که محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگویی اعلام کرد: "پیشنهاد جدیدی را در شرکت ملی نفت ایران و یک مدل جدید فروش نفت ارائه کردیم که فرآیند کارشناسی آن رو به اتمام است و آن هم انتشار اوراق مربوط به گواهی سپرده کالایی است که با انتشار این اوراق، بخش داخلی کشور می‌توانند منابع در دسترس خود را در اختیار وزارت نفت به‌منظور انجام سرمایه‌گذاری قرار دهند، همچنین تملک معادل نفت خام آن، نقدینگی را متناسب با بخشی از نفتی که عرضه می‌کنیم در اختیار این شرکت قرار خواهد داد و به‌صورت واقعی بخش مهمی از منابع مالی مورد نیاز را تأمین خواهیم کرد. جزییات این طرح با تکمیل فرآیند کارشناسی به اطلاع مردم می‌رسد." حالا هم زمزمه های  نهایی شدن این طرح به گوش می رسد و این سوال پیش می آید که  در صورت اجرایی شدن این طرح آیا مورد اقبال عمومی قرار می گیرد؟  

عماد حسینی کارشناس انرژی در رابطه با این موضوع به گسترش نیوز می‌گوید: طرح پیشنهادی مسئله جدیدی نیست و از گذشته مطرح بوده که دولت‌های قبل هم به نوعی به آن ورود پیدا کرده‌اند. طرح نوشته شده و آماده‌ است. اما نباید ریسک بازار را نادیده گرفت، زیرا شرایط خاص خود را دارد .

عماد_حسینی

وی  با اشاره به اینکه بازارهای موجود در کشور به صورت موفق عمل نکرده اند به همین دلیل ابتدا باید اعتماد عمومی را به دست آورد در این زمینه توضیح داد: با توجه به شرایط اینکه بورس و سایر بازار‌ها در کشور لحظه‌ای‌اند و به صورت موفق عمل نکرده‌اند. همچنین سرمایه هایی که مرتبط با دولت بوده‌اند، بازگشت سرمایه به صورت مطلوبی انجام نشده است و مردم از آن متضرر شده‌اند، به همین دلیل اعتماد عمومی مردم نسبت به موضوع  یعنی سرمایه‌گذاری در چنین طرح هایی کاهش پیدا کرده است.

مردم باید از بازگشت سرمایه هاشان اطمینان داشته باشند

این کارشناس انرژی  اضافه کرد: در حوزه اقتصاد کلان و بازگشت سرمایه مردم هم بتواند موفق باشد، خود جای سوال دارد. در گذشته بیشتر طرح هایی که در حوزه‌های مختلف داشته‌ایم با شکست مواجه شده‌اند. همچنین باید توجه داشت که در شرایط فعلی فروش نفت ما با مشکل مواجه است.  در صورتی که قرار داد‌های بین‌المللی از جمله برجام و نظیر آن منعقد و اجرایی شود در آن زمان فروش نفت ما بهتر خواهد شد نفت ما به فروش خواهد رفت و مردم نیز با مشکلی مواجه نمی‌شوند.

حسینی یادآور شد: نکته ای که نباید از یاد برد آنکه، این اوراق، اوراق فروش نفت است که در بازار جهانی باید اتفاق بیافتد که از قبل آن سرمایه‌ها باید به مردم بازگردانده شود. ابتدا باید دقت لازم وجود داشته باشد و پس از آن اعتماد مردم جلب شود، از این طریق می توان به اجرایی شدن این طرح امید داشت.

این کارشناس انرژی در پاسخ به این سوال که آیا چنین طرحی مورد اقبال عمومی قرار می‌گیرد،گفت: به نظر نمی‌رسد این طرح مورد استقبال مردم قرار گیرد. البته به دلیل اینکه طرح‌های مشابهی در گذشته داشته‌ایم و طرح‌های شکست خورده‌ای هستند؛ از هدفمندی یارانه‌ها گرفته تا بورس و بازار خوردرو.... همچنین در ابتدا باید شفافیتی  در رابطه با شرایط و حواشی این طرح باید برای مردم صورت بگیرد و مانند زمانی نباشد که  رئیس‌جمهوری از بورس دفاع ‌کرد و مردم در آن سرمایه‌گذاری کردند و اتفاقی که نباید می‌افتاد، افتاد در چنین شرایطی مردم اعتماد خود را از دست دادند و بازگشت اعتماد عمومی از مهم‌ترین مولفه هایی است چنین طرحی به موفقیت برسد و از اقبال عمومی برخوردار شود.

موفقیت مشروط بر شفافیت

وی ادامه داد: نفت مربوط به بازار جهانی است و زمانی که این  این طرح مطرح شد، قیمت نفت ۳۰ دلار بود و در مقایسه با حالا تغییر قابل توجهی داشته است. اکنون نفت نرخ بالایی دارد و ممکن است نرخ آن کاهشی شود به همین دلیل مردم باید این مسئله را به جان بخرند که در برهه‌ای ممکن است نرخ نفت ۲۰-۳۰ دلار شود. به عبارتی باید پذیرای این ریسک را باشند.

حسینی در خاتمه اضافه کرد: اکنون شرایط خلصی بر جامعه حاکم است و ممکن است، مقایسه آن با بورس، سکه و طلا اشتباه باشد، زیرا به صورت مرتب قیمت‌ها تغییر می‌کند. اما نفت نرخ جهانی دارد و مرتبط با کشور نیست و قیمت‌های جهانی نفت شرایط خاص خود را دارد. ضمن آنکه چند مولفه تاثیرگذار می‌توانند به موفقیت این طرح کمک کنند؛ یکی شفاف‌سازی برای مردم برای جلب اعتماد عمومی و دیگری ریسک‌پذیری است، زیرا نرخ نفت تابعی از نرخ جهانی نفت است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها