|
کدخبر: 259097

غول های فناوری در بازار انرژی دنیا چه می کنند؟

امروزه شرکت‌ها برای اهداف مختلف از جمله کاهش هزینه‌ها و پایبندی به قوانین اقلیمی وارد بازار انرژی به خصوص برق شده‌اند. حضور شرکت‌ها در بازار انرژی مثبت است یا منفی؟

انرژی غول های فناوری در بازار انرژی دنیا چه می کنند؟

شرکت‌ها ۳۱ گیگاوات از انرژی پاک را در قالب قراردادهای بلندمدت در سال ۲۰۲۱ خریداری کرده‌اند. حضور فزاینده شرکت‌ها در بازارهای برق، انرژی پاک را تقویت خواهد کرد.

به گزارش بلومبرگ، شرکت‌ها برای دهه‌ها به منظور تامین انرژی عملیات‌هایشان در حال خریداری انرژی‌های تجدیدپذیر بوده‌اند. در ابتدا، این کار در مقیاس بسیار کوچک و بسیار پراکنده، مانند اتصال برق خورشیدی به سیستم‌های نظارت از راه دور برای خطوط لوله انجام شد. در اوایل دهه ۲۰۰۰، شرکت‌ها شروع به نصب تجهیزات خورشیدی روی پشت‌بام خود برای تامین انرژی ساختمان‌ها کردند، یا با شخص ثالث قرارداد بستند تا همان تقاضا را در محل برآورده کنند.

از حدود سال ۲۰۱۰، شرکت‌ها شروع به انجام کاری متفاوت کردند: آنها قراردادهای خرید برق را با دارایی‌های بزرگ انرژی تجدیدپذیر خارج از محل که متصل به شبکه عمده برق بودند را امضا کردند. این دارایی‌ها مشابه هر چیزی بود که توسط یک شرکت برق یا تولیدکننده مستقل برق ساخته شده بود و آنها به همان روش برق را در شبکه قرار می‌دادند (شرکت ها خروجی را زمانی که وارد شبکه می‌شد خریداری می‌کردند). این بازار، مانند همه با ارزش بازاری کوچک، با تنها ۱۰۰ مگاوات در سال ۲۰۱۰ آغاز شد و از آن زمان تاکنون در حال رشد است.

این بازار در حال پیشرفت است!

در سال ۲۰۲۱، خرید انرژی پاک توسط شرکت ها به ۳۰ گیگاوات رسید. این میزان حدود ۱۰ درصد از ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر اضافه شده در سال گذشته است و تقریباً مشابه کل تأسیسات جهانی انرژی پاک در سال ۲۰۰۸ است.

منصفانه است که پدیده تهیه تدارکات تجدیدپذیر شرکتی را عمدتاً یک تلاش آمریکایی توصیف کنیم. ۱۷ گیگاوات ظرفیت اعلام شده در سال گذشته از ایالات متحده تامین شده است که ۵۵ درصد از کل ظرفیت را تشکیل می دهد و ۳/۳ گیگاوات دیگر از کشورهای دیگر در آمریکای شمالی و جنوبی است. اروپا قراردادهایی را برای ۱۲ گیگاوات امضا کرد، در حالی که آسیا فقط برای دو گیگاوات قرارداد امضا کرد که به میزان قابل توجهی کمتر از سال ۲۰۲۰ بود.

چنین تهیه تدارکاتی نیز تا حد زیادی یک فعالیت شرکت فناوری مربوط به ایالات متحده است. شرکت‌های Amazon.com Inc.، Microsoft Corp. و Meta Platforms Inc. سه امضاکننده بزرگ قرارداد در سال گذشته بودند که بیشتر این ظرفیت از انرژی خورشیدی تامین می شد.

آمازون در سال گذشته قراردادهایی برای بیش از شش گیگاوات امضا کرد که مجموع ظرفیت تحت قرارداد خود را به تقریبا ۱۴ گیگاوات افزایش داد. در این مقیاس، آمازون به عنوان یکی از بزرگترین بازیگران انرژی تجدیدپذیر در جهان به حساب می آید. پرتفوی آن کمی بزرگتر از Electricite de France SA است که سیزدهمین پرتفوی بزرگ منابع تولید برق تجدیدپذیر در سطح جهان را دارد.

گوگل و انرژی پاک!

گوگل که پیش از این رهبر کل خرید انرژی‌های تجدیدپذیر شرکتی بود، در فهرست بزرگترین خریداران امسال به میزان قابل توجهی سقوط کرد. این شرکت در سال ۲۰۲۱ بیش از ۶۰۰ مگاوات را از طریق قراردادهای خرید برق دوجانبه خریداری کرد، اما دلیل خوبی داشت.

این شرکت استراتژی انرژی متفاوتی را برای پاسخگویی به تقاضای خود برای انرژی بدون آلایندگی اجرا کرده است. گوگل اکنون در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ فقط روی انرژی بدون کربن در هر ساعت از روز کار کند. این پیشنهاد از نظر فنی بسیار چالش برانگیزتر از خرید صرف انرژی پاک به اندازه تقاضای جهانی، به معنای تطبیق عرضه و تقاضا در همه جا و در هر زمان‌ از منابع مختلف است.

افزایش تعداد اعضا به نفع همه است!

محرک اصلی پشت همه این فعالیت‌ها نسبتاً ساده است. در حالی که شرکت‌ها می‌توانند از صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی تجدیدپذیر با قیمت ثابت لذت ببرند، اهداف انرژی تجدیدپذیر شرکتی آنها انگیزه قوی‌تری دارد. سال گذشته، ۶۷ شرکت امضاکنندگان جدید RE۱۰۰ شدند، که یک ابتکار جهانی برای شرکت‌هایی که بطور ۱۰۰%  متعهد به استفاده از انرژی تجدیدپذیر هستند و متعهد شدند که تمام تقاضای برق خود را جبران کنند.

در حال حاضر ۳۵۵شرکت عضو RE۱۰۰ در ۲۵ کشور جهان وجود دارد. در مجموع، آنها ۳۶۳ تراوات ساعت برق در سال مصرف می‌کنند که کمی کمتر از کل تقاضای ایلینویز، کارولینای شمالی و ویرجینیا و بیشتر از بریتانیا است.

با متعهد شدن شرکت‌های بیشتر به منابع انرژی تجدیدپذیر، و با افزایش تقاضا برای برق از صنایع پرمصرف انرژی مانند فناوری و پتروشیمی، حضور شرکت‌ها در بازارهای جهانی برق تنها افزایش خواهد یافت. BloombergNEF تخمین می‌زند تا سال ۲۰۳۰، ۲۴۶ تراوات ساعت اضافی – تقریباً برابر با مصرف برق فعلی کالیفرنیا که از اعضای فعلی RE۱۰۰ کنونی است. این معادل نزدیک به ۱۰۰ گیگاوات قرارداد جدید انرژی بادی و خورشیدی است. هنوز فضای زیادی برای رشد وجود دارد.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها