|
کدخبر: 222771

پیگیری‌ در خصوص تامین سوخت گاز نیروگاه شازند

مدیر عامل نیروگاه اعلام کرد: نیروگاه حرارتی شازند به دلیل قرار گرفتن در کوریدر شمال به جنوب یکی از ارکان اصلی تولید برق پایدار در کشور می‌‎باشد. که در حال حاضر تولید قریب به یک ساعت (دو و سه دهم درصد) برق مصرفی کل کشور را بر عهده دارد.

مدیر عامل نیروگاه اعلام کرد: نیروگاه حرارتی شازند به دلیل قرار گرفتن در کوریدر شمال به جنوب یکی از ارکان اصلی تولید برق پایدار در کشور می‌‎باشد. که در حال حاضر تولید قریب به یک ساعت (دو و سه دهم درصد) برق مصرفی کل کشور را بر عهده دارد. ضمن اینکه برق کل استان مرکزی و بعضاً در زمان‌های کم باری کمک به شبکه برق سایر استان‌ها را پوشش می‌دهد و از آنجا که تامین گاز در فصول سرد سال برای بخش خانگی اولویت دارد، سهمیه گاز نیروگاه در زمستان کاهش پیدا می‌کند و به این ترتیب با توجه به درخواست شرکت سهامی مدیریت شبکه برق، نیروگاه اجباراً بایستی از سوخت مازوت استفاده کند.

خبر نیروگاه ۲

شهرام ایرانپاک با توضیح این که نیروگاه در مورد انتخاب نوع سوخت تصمیم گیرنده نیست گفت: با توجه به شرایط کشور و محدودیت‌های بوجود آمده در سال‌های اخیر جهت تخصیص گاز طبیعی به نیروگاه‌ها، این سهمیه متفاوت خواهد بود، در واقع مجموعه وزارت نفت با هدف تامین سوخت مورد نیاز با اولویت بخش خانگی در زمستان، گاز را تحویل نیروگاه‌ها می‌دهد و گازرسانی به نیروگاه‌ها با کاهش همراه می‌شود. کمبود گاز در زمستان، توسط سوخت مایع (مازوت) جبران می‌شود. نیروگاه شازند هیچ‌گونه دخل و تصرفی در تعیین میزان سهمیه گاز ندارد و این مسئله در پایتخت توسط وزارت نفت و دیسپاچینگ ملی برق مدیریت می‌شود.

ایشان افزود:برخی جراید نوشته‌اند که نیروگاه به دلیل صرفه اقتصادی از سوخت مازوت استفاده می‌کند و این در حالی است که قیمت مازوت پنج برابر قیمت گاز است. همچین استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌ها تبعاتی همچون خوردگی تجهیزات نیروگاهی، افزایش هزینه‌های تعمیرات و نگهداری، افزایش هزینه‌های نیروی انسانی، کاهش راندمان نیروگاه و افزایش خروج اضطراری واحدها را به همراه دارد.

شایان ذکر است مقدار مصرف سوخت مایع در سال ۱۳۹۸ توسط نیروگاه (۳درصد)در سال ۱۳۹۹(۱۰درصد) بوده و درسال ۱۴۰۰ (تا ۱۴۰۰/۰۹/۰۹) این نیروگاه از سوخت مایع استفاده نکرده است.

خبرنگار: فروغ کمال آبادی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها