|
کدخبر: 179106

احتمال لغو خاموشی ها در ۱۰ روز آینده

مصطفی رجبی‌مشهدی می‌گوید: مصرف برق به بالای ۵۹ هزار مگاوات رسیده درحالی‌که حداکثر میزان توان عرضه برق ۵۴ هزار مگاوات است و کسری را از طریق روش‌های مدیریت مصرف برق تامین کرده‌ایم.

انرژی احتمال لغو خاموشی ها در ۱۰ روز آینده

با ثبت رکورد تاریخی مصرف برق ایران، همچنان احتمال خاموشی‌های جدید در تابستان پیش رو وجود دارد زیرا دمای هوا در اکثر شهرهای ایران بالا رفته و شبکه برق تحت سنگین‌ترین فشارها قرار دارد.

نیروگاه‌های برقابی تولیدکننده برق هم قادر به تولید نیستند چون آب لازم پشت سدها برای تولید برق وجود ندارد و وزارت نیرو هم در نهایت تلاش کرده نیروگاه‌هایی را که به تعمیرات فرستاده شده بودند در وضعیت اضطراری به چرخه تولید بازگردانند. خطر خاموشی‌ها وقتی جدی‌تر می‌شود که بدانیم تیرماه سال گذشته رکورد مصرف برق به ۵۸هزار و ۲۵۴مگاوات رسیده و حالا که مردم روزهای پایانی بهار ۱۴۰۰را نظاره‌گر هستند،

میزان مصرف برق در ساعت ۱۲و ۳۹دقیقه روز یکشنبه این هفته به ۵۹هزار رسید یعنی ۹هزار و ۳۲۶مگاوات بیشتر از زمان مشابه سال گذشته. سیاست وزارت نیرو و شرکت توانیر در این شرایط کم‌کردن از میزان مصرف به‌ویژه در ساعت اوج از مسیر صنایع و چاه‌های کشاورزی و البته محدودیت برق ادارات پرمصرف است. سخنگوی صنعت برق ایران می‌گوید: با افزایش دمای هوا احتمال دارد که دوباره رکورد مصرف برق در اوج مصرف شکسته شود.

فرصت ۱۰روزه

هر روز وضعیت عرضه و مصرف برق را پایش می‌کنیم و اگر مردم همکاری جدی‌تری برای کاهش میزان مصرف برق در ساعت‌های اوج بار داشته باشند، برق قطع نخواهد شد. این صریح‌ترین و شفاف‌ترین درخواست سخنگوی صنعت برق ایران است. مصطفی رجبی مشهدی می‌گوید: در ستاد فرماندهی وضعیت برق هر روز وضع را رصد می‌کنیم، به‌نظر می‌رسد تا ۱۰روز آینده محدودیتی در ارتباط با تامین برق خانگی نداشته باشیم.

مصطفی رجبی‌مشهدی درباره آخرین وضعیت تامین برق می‌گوید: مصرف برق به بالای ۵۹هزار مگاوات رسیده درحالی‌که حداکثر میزان توان عرضه برق ۵۴هزار مگاوات است و کسری را از طریق روش‌های مدیریت مصرف برق تامین کرده‌ایم. او توضیح می‌دهد با اجرای طرح‌های تشویقی با کشاورزان و صنایع بزرگ برای تغییر ساعت فعالیت‌شان و همچنین برخورد با دستگاه‌های پرمصرف براساس مصوبه هیأت دولت و همچنین اصلاح ساعت کار برخی استان‌ها، اکنون در وضع پایداری از حیث تامین برق هستیم و تلاش می‌کنیم با ادامه روش‌های مدیریت مصرف برق درصورتی که مردم هم در بخش خانگی توصیه‌های مصرف بهینه را رعایت کنند، محدودیتی در کشور از حیث تامین برق نداشته باشیم.

هشدار درباره عبور از مرز ۶۰هزار مگاوات

معاون شرکت توانیر در عین حال با هشدار نسبت به‌احتمال عبور میزان مصرف برق به بالای ۶۰هزار مگاوات در روزهای آینده می‌گوید: ما مستقل از حساسیت‌های انتخابات پیش رو، در حال مدیریت شبکه برق کشور هستیم و در روزهای اخیر با افزایش یکنواخت دما در اکثر استان‌ها و شهرهای ایران مواجه شده‌ایم. رجبی مشهدی می‌افزاید: البته هنوز بار مصرف برق در نقاط شمالی کشور و حاشیه خزر به حداکثر نرسیده و اگر دمای هوا در این مناطق هم افزایش و میزان مصرف رشد کند، به‌احتمال زیاد سطح تقاضا به ۶۰هزار مگاوات خواهد رسید که تامین برق کشور را دشوارتر می‌سازد.

او شفاف اعلام می‌کند: الان میزان مصرف برق کمتر از ۶۰هزار مگاوات است و اگر این روند مدیریت نشود و طرح‌های مدیریت مصرف جوابگو نباشد، اعمال محدودیت‌ها همچنان مطرح خواهد بود. این مقام وزارت نیرو می‌گوید: کاری که مردم باید انجام دهند کنترل دمای خانه‌ها و همان توصیه‌های ساده اما مهم و کلیدی هستند که می‌تواند جلوی خاموشی‌ها را بگیرد.

منبع: همشهری

ارسال نظر