|
کدخبر: 161346

وضعیت تیره طلای سیاه در بازارهای جهانی

قیمت نفت در هفته گذشته کاهشی حدودا نه درصدی را تجربه کرد و در روز جمعه برای ششمین روز متوالی با افت همراه است، زیرا موج جدیدی از بیماری کرونا به ویژه در سراسر اروپا باعث ایجاد محدودیت‌ها و قرنطینه جدید شده است و امید به بهبود تقاضای سوخت را کاهش داده است.

انرژی وضعیت تیره طلای سیاه در بازارهای جهانی

قیمت هر بشکه نفت برنت با ۱۰ سنت کاهش به ۶۳ دلار و ۱۸ سنت رسید.

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت امریکا برای تحویل در ماه آوریل نیز امروز با چهار سنت کاهش به ۵۹ دلار و ۹۶ سنت رسید.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در یادداشتی در روز جمعه گفت: نرخ نفت پس ازهفت درصد افت در روز پنجشنبه، در معاملات صبح آسیا افزایش یافته بود زیرا خریداران حضوری شانس بارگیری نفت ارزان را داشتند.

رویترز نوشته است که به گفته تحلیلگران، بازار همچنان در مورد چشم‌انداز تقاضای سوخت در میان افزایش موارد ویروس کرونا، محدودیت‌های جدید و کاهش سرعت واکسیناسیون در برخی کشورها نگران است.

در این گزارش آمده است که بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساچز اعلام کرده که مشکلات مربوط به تقاضای ضعیف نفت در اتحادیه اروپا و عرضه نفت ایران تعادل دوباره بازار را تا ۰٫۷۵ میلیون بشکه در روز کند می‌کند، اگرچه که انتظار می‌رود اوپک این کمبود را جبران کند.

نگرانی‌های ایمنی در مورد عوارض جانبی واکسن آسترازنکا باعث شده بود چندین کشور اروپایی استفاده از این واکسن را متوقف کنند. این کشورها ممنوعیت‌های جدیدی برای دوران قرنطینه مجدد به اجرا گذاشته‌اند.

در این گزارش نوشته شده: پس از آنکه نهادهای نظارتی اعلام کردند واکسن آسترازنکا از نظر ملاحظات بهداشتی ایمن است، آلمان، فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی اعلام کردند که واکسیناسیون را دوباره انجام می‌دهند، اما توقف موقتی برنامه واکسیناسیون باعث مقاومت و بدبینی افکار عمومی در برایر تزریق این واکسن شد.

چندین منطقه فرانسه که به سختی تحت تاثیر اپیدمی کرونا قرار گرفته‌اند، قرنطینه چهار هفته‌ای جدیدی را از روز جمعه آغاز می‌کنند.

تحلیلگر موسسه ای‌ان‌جی در یادداشتی نوشت: بازار در برخی کشور‌های اروپایی به شدت متشنج می‌شود زیرا با محدودیت‌هایی که برای بیماری کرونا دوباره در این کشور‌ها اعمال می‌شود، نگرانی‌هایی برای چشم‌انداز تقاضا در بازار ایجاد می‌شود.

رویتر در ادامه علت کاهش نرخ نفت در روزهای اخیر را افزایش موارد ابتلا به کرونا به ویژه در برزیل می‌داند که بر چشم‌انداز تقاضای انرژی تاثیر منفی گذاشته است. همچنین تقویت دلار را نیزدر افت نرخ نفت موثر می‌داند.

طبق این گزارش علت دیگر کاهش نرخ میزان بالای عرضه نفت است، در این گزارش آمده است که صادرات نفت عربستان در ماه ژانویه برای هفتمین ماه متوالی رشد داشته و به بالاترین رقم از آوریل ۲۰۲۰ رسیده است و این به افت شدید قیمت‌ها در روزهای اخیر کمک کرده است.

قیمت لحظه‌ای نفت برنت ۶۳ دلار و ۴۴ سنت می‌باشد.

همچنین نرخ نفت وست تگزاس اینترمدییت امریکا به ۶۰ دلار و ۲۴ سنت رسیده‌است.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها