|
کدخبر: 159989

توربین ملی ساخته شد

یک مقام مسئول گفت: توربین MGT۷۵ جدیدترین توربین گازی طراحی شده در سطح کلاس F پیشرفته توان رقابت با محصولات شاخص بین‌المللی را در این کلاس دارد.

انرژی توربین ملی ساخته شد

علی آبادی مدیرعامل مپنا در مراسم بهره‌برداری از توربین کلاس اف مپنا گفت: طراحی و نصب راه‌اندازی توربین ملی MGT۷۵ که جدیدترین توربین گازی طراحی شده و ساخت گروه مپنا است یک توربین گازی در سطح کلاس F پیشرفته است و توان رقابت با محصولات شاخص بین‌المللی در این کلاس را دارد.

او ادامه داد: توربین MGT۷۵ در کاهش آلودگی ناشی از مصرف سوخت نیروگاه تاثیر فراوانی دارد.

علی آبادی بیان کرد: تمهیدات در طراحی و توسعه توربین گاز MGT۷۵ به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که با حفظ قابلیت‌های ممتاز در حوزه انعطاف‌پذیری عملکرد و راندمان متناسب با نیاز مشتریان عرضه شد.

مدیرعامل مپنا افزود: ظرفیت این توربین در سیکل ساده ۲۲۲ مگاوات و در کمترین سناریو سیکل ترکیبی ۳۳۰ مگاوات است راندمان نیروگاه نیز در سیکل ساده ۳۹/۱ درصد و در حالت سیکل ترکیبی به بیش از ۵۹ درصد و حدود ۶۰ درصد خواهد رسید، مهم‌ترین مزیت این راندمان بالا کاهش شدید مصرف سوخت و جلوگیری از آلایندگی محیط‌زیست است.

او افزود: در این نیروگاه پیشرفته علاوه بر توربین گازی سایر تجهیزات اصلی مانند توربین بخار ژنراتور بویلر سیستم‌های برق و کنترل و نیز سامانه دیجیتال مانیتورینگ و بهره‌برداری بهینه مبتنی بر هوش مصنوعی است که همگی محصولات بومی و طراحی و مالکیت معنوی ایرانی و ساخت کارخانجات گروه مپنا است.

علی آبادی تصریح کرد: طراحی و توسعه توربین MGT۷۵ و سایر تجهیزات اصلی در گروه مپنا طی ۷ سال با هدف توسعه زیر ساخت‌های کشور و رقابت‌پذیری بین‌المللی صورت پذیرفته است.

او گفت: من به صراحت می‌گویم در دنیا هر سایزی یا مقیاسی توربین بسازند ما می‌سازیم این نیروگاه با توجه به اینکه در تهران مستقر است هیدروژن سوز است که از نظر زیست محیطی بسیار مهم است.

در ادامه این برنامه محسن طرزطلب مدیرعامل برق حرارتی گفت: امروز عملیات اجرایی توربین MGT۷۵ انجام می‌شود، یکی از برنامه‌های ما بازنشستگی نیروگاه‌های فرسوده است برای این موضوع برنامه‌هایی در حال بررسی است.

او ادامه داد: طی سه سال اخیر سرمایه‌گذاری‌های خوبی در صنعت برق انجام نشده است و نگرانی وجود دارد که برای سال‌های ۱۴۰۲ به بعد با کسری شدید توان تولیدی مواجه شویم.

مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی با تاکید بر اینکه مجموع این مسائل ناترازی صنعت برق را سه برابر کرده است، تصریح کرد: اگر در بحث سرمایه‌گذاری فکر مناسبی نشود و در سال‌های آینده افزایش توان بیش از سه سال اخیر نشود دچار مشکل خواهیم شد.

در ادامه این برنامه علی آبادی در جمع خبرنگاران گفت: توربین گازی یکی از افتخارات بشر است این توربین در جا‌های مختلف استفاده می‌شود خوشبختانه کشور ما در ساخت این توربین‌ها موفق عمل کرده است.

او ادامه داد: این توربین جایگزین توربین‌های قدیمی می‌شود تا راندمان شبکه برق را افزایش دهد، با توجه به افزایش توان باعث مطلوبیت شبکه خواهد شد.

علی آبادی افزود: این محصول داخلی است و مواد اولیه و فرآیند ساخت این توربین داخلی است و بزودی این توربین در بازار جهانی عرضه می‌شود.

مدیرعامل مپنا بیان کرد: درحال‌حاضر در عراق از توربین MGT۷۰ استفاده می‌شود این محصول بعد از رونمایی و نصب در سایر کشور‌ها نیز نصب و راه‌اندازی می‌شود.

در ادامه طرز طلب مدیرعامل برق حرارتی گفت: طراحی این توربین با توان داخل تولید شده و قرار است در نیروگاه دیگر نظیر اصفهان و خوزستان از این توربین استفاده کنیم.

او ادامه داد: با توجه به مصرف سوخت مایع و مازوت در نیروگاه‌ها استفاده از این توربین که هیدروژن سوز است می‌تواند از آلودگی هوا جلوگیری کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها