|
کدخبر: 148706 مجتبی اسکندری

بر پایه گزارش موسسه مک‌کینزی:

انرژی‌ های تجدیدپذیر ارزان می‌ شوند

پیش‌بینی موسسه مشاوره اقتصاد و مدیریت مک‌کینزی از آینده بازار انرژی در جهان، سمت و سوی متمایزی با تقاضای انرژی‌های پرکشش در بازار را به نمایش می‌گذارد.

اقتصاد انرژی‌ های تجدیدپذیر ارزان می‌ شوند

  گزارش موسسه مک‌کینزی می‌گوید: تجدیدپذیرها تا سال ۲۰۳۰ ارزان‌تر از نیروگاه‌های فسیلی خواهند بود. این پژوهش از رقابت هزینه‌های هیدروژن سبز با انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ به عنوان یک تغییردهنده‌ بزرگ برای تحول در انرژی یاد می‌کند.

گزارش مک‌کینزی پیش‌بینی می‌کند نیروگاه‌های خورشیدی و بادی تقریباً نیمی از ظرفیت تولید برق جهان را تا سال ۲۰۳۵ تشکیل دهند. بر اساس گزارشی که توسط مشاوره مدیریت مک‌کینزی منتشر شده، انرژی خورشیدی و بادی در پایان دهه، بر بازار جهانی انرژی تسلط خواهد یافت زیرا نصب آنها از هزینه‌های عملیاتی تأسیسات نیروگاه‌ها با سوخت‌های فسیلی ارزان‌تر می‌شود.

توفان برق بادی در راه است

مطالعه‌ چشم‌انداز جهانی انرژی ۲۰۲۱ ۲) پیش‌بینی کرده است که نیروگاه‌های خورشیدی و بادی تقریباً نیمی از ظرفیت تولید برق جهان را تا سال ۲۰۳۵ تشکیل می‌دهند و از رقابت هزینه‌های هیدروژن سبز با انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ به عنوان یکی دیگر از تغییر دهنده‌های بازی برای تحول در انرژی یاد می‌کند.

مکنزی

 بر اساس این گزارش مک‌کینزی پیش‌بینی کرد، با توجه به اینکه تقاضای جهانی انرژی حاصل از زغال‌سنگ به اوج خود رسیده است، نقطه‌ اوج تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۹ و برای گاز در سال ۲۰۳۷ ضربه خواهد خورد. این امر به عطش دنیا برای همه‌ سوخت‌های فسیلی که در سال ۲۰۲۷ به اوج خود می‌رسند، تاثیر می‌گذارد.

کرونا به ضرر انرژی پاک

گزارش مک‌کینزی چهار سناریوی انرژی آینده را در نظر گرفته و طبق مرجع معمول آن، پیش‌بینی می‌کند که جهان درحال‌حاضر از نظر حداکثر سطح مطلوب گرمایش زمین"، به میزان قابل توجهی از مسیر ۱.۵ درجه‌ی سانتی‌گراد"، فاصله دارد. برای حفظ دمای کره‌ی زمین تا کمتر از ۱.۵ درجه‌ی سانتی‌گراد در این قرن، نیاز است که انتشار کربن در این دهه به نصف و تا میانه‌ی قرن، ۸۵ درصد کاهش پیدا کند. بر مبنای این مطالعه، انتظار می‌رود جهان سهم خود بر اساس بودجه‌ کربن ۲۱۰۰ را در"سال‌های اول دهه‌ ۲۰۳۰" بسوزاند.

علاوه بر موارد مرجع ناامیدکننده، این مطالعه دو چشم‌انداز مثبت را نیز در آینده نشان می‌دهد: یکی حرکت مطابق با مسیر گرمایش جهانی ۱.۵ درجه‌ سانتی‌گراد و یک سناریوی بلند پروازانه‌تر دیگر که در آن ۱۰ روند موجود به‌طور مثال، حرکت به سمت استفاده از وسایل نقلیه‌ الکتریکی، تسریع می‌شود. چشم‌انداز نهایی بدترین حالت، در اولویت قرار گرفتن بهبود اقتصادی به‌وسیله‌ی سیاست‌گذاران جهان برای مقابله با کوید-۱۹ و به ضرر قوانین مبتنی بر تحول در انرژی است.

بر اساس گزارش مک‌کینزی، برآورد می‌شود که پیامد کوید-۱۹ به تقاضای جهانی انرژی تا حدی رسیده است که بازیابی آن ممکن است ۱ تا ۴ سال طول بکشد، و تقاضای برق و گاز سریع‌تر از نفت برگشت می‌یابد.

با این حال، این گزارش ادامه‌ روندهای پیش از همه‌گیری مانند کاهش مالکیت اتومبیل را عامل تأثیرگذار تحول انرژی نسبت به تأثیر بحران جهانی بهداشت می‌داند.

 مکس هال

ارسال نظر