|
کدخبر: 150190

صادرات نفت ایران افزایش می‌یابد؟

بلومبرگ می‌نویسد همزمان با افول سیاست فشار حداکثری ترامپ، صادرات نفت ایران رشد کرده و ممکن است مشتریان نفت این کشور در حال افزایش باشد.

انرژی صادرات نفت ایران افزایش می‌یابد؟

این در حالی است که تحریم‌ها همچنان برجاست و صادرات نفت همچنان تنها نسبت به سه سال پیش اندک است. اما به این اشاره دارد که میزان افزایش صادرات احتمالا کمتر از آن میزان چشمگیری است که مقامات داخلی از آن سخن می‌گویند. اما شورای آتلانتیک دیدگاه دیگری از میزان صادرات نفت ایران مطرح کرده است.

در این گزارش آمده است: همزمان با تمایل بایدن به احیای توافق هسته‌ای، شرکت‌هایی که تولیدات نفتی ایران را تحت نظر دارند، از جمله پترو لجستیکس، کپلر و SVB شاهد بهبود تولیدات بوده‌اند. سارا وخشوری، بنیانگذار و رئیس SVB اینترنشنال عقیده دارد افزایش میزان تولید و صادرات را ناشی از رویکرد ملایم‌تر بایدن در قبال ایران است.

اختلاف بر سر میزان واقعی افزایش صادرات نفت

گربر، مدیر اجرایی پترولجستیک می‌گوید تخمین زده می‌شود این افزایش در ژانویه (ماه جاری) حدود ۳۰ تا ۵۰ هزار بشکه در روز باشد. این رقم بسیار ناچیزتر از تصور مقامات ایران است که می‌گویند صادرات به طرز چشمگیری افزایش یافته و ممکن است ظرف دو ماه به سطح قبل از تحریم‌ها برگردد.

اما شورای آتلانتیک اخیرا به نقل از یادلین، مدیر اجرایی موسسه مطالعات امنیت ملی دانشگاه تل آویو نوشت: درحال‌حاضر نمی‌دانیم صادرات نفت ایران چقدر است اما در شرایط صادرات کم، می‌توان ۷۰۰ هزار بشکه در روز را برآورد کرد. اما با توجه به اینکه بخشی از صادرات نفتی ایران به چین ثبت نمی‌شود، ممکن است صحبت از بیش از یک میلیون بشکه در روز باشد و در صورت رفع تحریم‌ها می‌تواند یک میلیون بشکه افزایش دیگر را در نظر گرفت.

این ماه صادرات رکورد می‌زند؟

اما براساس آمارهای پترو لجستیک، صادرات نفت ایران در ماه میلادی قبل به بیشترین مقدار در ۱۰ ماه اخیر رسید و انتظار رسیدن آن به بیش از ۶۰۰ هزار بشکه در روز طی ماه جاری و برای نخستین بار از آوریل ۲۰۱۹ می‌رود. SVB نیز پیش‌بینی می‌کند که جریان صادرات از ماه اکتبر ۴۵ درصد رشد کرده است.

ابهام در مقصد محموله‌ها

به عقیده گربر نمی‌توان تشخیص داد که محموله‌های اضافی در واقع به پالایشگاه‌ها فروخته می‌شوند یا در انبارها ذخیره می‌شوند تا به هنگام رفع تحریم‌ها به بازار عرضه شوند.

چینی‌ها جسورتر می‌شوند

گربر می‌گوید با توجه به فضای سیاسی آرامتر از گذشته، خریداران چینی اطمینان بیشتری از آن یافته‌اند که می‌توانند واردات بیشتری را از ایران در دستورکار قرار دهند. به گفته یک تاجر در یکی از واحدهای نفتی آسیا که نخواست نامش مشخص شود، جریانات به چین اخیرا افزایش یافته‌اند.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها