|
کدخبر: 148876 سهیل فرزین

عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و پاکستان در گفتگو با گسترش نیوز:

فرصت بزرگ ارزآوری که سوخت شد!

محمود تهیدست گفت: صادرات ایران به پاکستان روند درستی را طی نمی کند و ما از هدفگذاری خود در راستای توسعه تجارت خارجی دور می کند.

تجارت فرصت بزرگ ارزآوری که سوخت شد!

داشتن جمعیت قابل توجه و مرز مشترک، همچنین ویژگی‌ های فرهنگی مشابه موجب شده تا صادرات به پاکستان به گزینه خوبی برای تجار و صادرکنندگان ایرانی تبدیل شود. این کشور با وجود داشتن کیلومترها مرز مشترک یکی از دروازه های ورود به آسیای شرقی برای تجار کشور ما تلقی می شود.

آمارها نشان می‌دهد که علی‌رغم وجود مرز مشترک بین ایران و پاکستان و وجود اشتراکات فرهنگی و سیاسی، میزان تجارت بین این دو کشور چندان قابل توجه نیست و باید از این ظرفیت بزرگ استفاده بهینه ای کرد.

سهم واردات پاکستان از ایران حدود ۱ درصد است و ناگفته پیداست که فرصت صادراتی بزرگی که می تواند در این شرایط تحریمی کشور اقتصاد ما را متحول کند مورد غفلت بزرگ قرار گرفته و در حال از دست رفتن است.

خبرنگار سرویس تجارت گسترش نیوز در همین رابطه گفت و گویی را با محمود تهیدست عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان ترتیب داده و نظر وی را در این خصوص جویا شده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

با گسترش نیوز همراه باشید:

محمود تهی دست در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: با توجه به اینکه قیمت دلار در بازار حالت نزولی پیدا کرده است ولی با سیاست هایی که بانک مرکزی پیش گرفته قیمت دلار نیمایی از بازار تبعیت نمی کند. در بحث صادرات نیز سیاست های این بانک در خصوص بازگرداندن ارز صادراتی، مسیر فعالیت صادرکنندگان را با چالش مواجه کرد. متاسفانه بخشنامه ها و مصوبات بانک مرکزی در راستای تسهیل فعالیت صادرکنندگان تنظیم نشده است و در بسیاری از مواقع نیز مخل امر صادرات شده است. به عقیده من اینکه بانک مرکزی یا دولت قیمت دلار را تعیین کند اقدامی بی معنا است. قیمت دلار باید توسط بازار تعیین شود. اگر قیمت دلار توسط بازار و فعالان بازار تعیین می شد ما هیچگاه شاهد ایجاد چنین وضعیتی در بازار نمی شدیم.

محمود-تهیدست

وی افزود: دستوری بودن قیمت دلار یکی از بزرگترین چالش های امروزی ما است. اگر قیمت دلار از حالت دستوری خارج شود می توان گفت که صادرات کشور موفق خواهد بود. در شرایط امروزی و وضعیتی که سیاست های بانک مرکزی در بازار به وجود آورده نمی توان چشم انداز خوبی از تجارت خارجی کشور داشت.

فرصت صادراتی پاکستان برای ایران

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان در بخش دیگری از صحبت های خود به اهمیت استان سیستان و بلوچستان در حوزه تجارت خارجی کشور و مرز مشترک این استان با کشور پاکستان اشاره کرد و گفت: مرزهای شرقی کشور مخصوصا مرز میان سیستان و بلوچستان با کشور پاکستان از اهمیت بالایی برای ما برخوردار هستند. چرا که این مرز ارتباط ما را با آسیای شرق فراهم می کند. متاسفانه به دلیل اختلافاتی که میان پاکستان و هند وجود دارد امکان دسترسی به هند از طریق پاکستان وجود ندارد. البته ما به منظور دسترسی به بازار هندوستان از بندر چابهار این ارتباط را برقرار کرده ایم. از طرفی متاسفانه مبادلات مالی میان ایران و پاکستان وجود ندارد. ما بانکی در این کشور نداریم که توسط آن بانک بتوانیم مبادلات مالی خود را انجام دهیم. همچنین ما از گذشته های دور سند توسعه شرق را داشتیم که متاسفانه هیچگاه عملی نشد. تعرفه های ترجیحی میان ایران و پاکستان نیز موردی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد. سوالی که پیش می آید این است که چرا مسئولان امر تلاشی در راستای اجرایی شدن این موارد نمی کنند؟

تهیدست افزود: تمام صادراتی که امروزه به کشور پاکستان انجام می شود به صورت سنتی است. این صادرات عمدتا یا از طریق بازارچه های مرزی یا مبادله کالا به کالا انجام می شود. به عبارتی می توان گفت که صادرات ما به این کشور روند درستی را طی نمی کند.

عضو هئیت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان در پایان اظهار داشت: اگر مشکلات ارزی میان ایران و پاکستان حل شود تبادل پول میان دو کشور تسهیل خواهد شد و همین امر موجب خواهد شد که میزان تجارت کشور افزایش یابد. ما با استفاده از ظرفیت بازار پاکستان به راحتی می توانیم تحریم ها را دور بزنیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها