|
کدخبر: 127441

کشوری بی‌نفت اما صادرکننده نفتی بزرگ!

چین با ساخت ۴ پالایشگاه با ظرفیت روزانه ۱.۴ میلیون بشکه نفت و به ارزش ۱۰ میلیارد دلار طی چند سال آینده به بزرگترین صادر‌کننده نفت جهان بدل می‌شود.

انرژی کشوری بی‌نفت اما صادرکننده نفتی بزرگ!

چین در شرایطی با ساخت حداقل ۴ پالایشگاه با ظرفیت روزانه ۱.۴ میلیون بشکه نفت و به ارزش ۱۰ میلیارد دلار هزینه می‌کند که انتظار می‌رود تقاضای سوخت آن طی ۵ سال به اوج برسد و پس از آن رو به کاهش رود. لذا این خطر وجود دارد که منطقه را با صادرات ارزان پر کند.

بر اساس این گزارش، چین از ابتدای ۲۰۱۹ روزانه یک میلیون بشکه به ظرفیت پالایشگاهی اضافه کرده که موجب افزایش تولید محصولات نفتی و پلاستیکی می‌شود. شرکت ملی نفت چین پیش‌بینی می‌کند تقاضای سوخت در ۲۰۲۵ به اوج برسد چراکه خودروهای برقی مصرف را کاهش خواهند داد.

ساخت نامتوازن این پالایشگاه‌ها نشان می‌دهد انرژی پاک و خودروهای برقی به سرعت در حال تغییر دورنمای صنعت در چین پس از تعهد به تولید صفر کربن تا ۲۰۶۰ هستند. لذا چین صادرکننده بزرگتری برای سوخت خواهد بود و فعالیت‌های پالایشگاهی در سراسر جهان از کره‌جنوبی تا استرالیا و اروپا را به خطر می‌اندازد.

مایکل میدن سرپرست مطالعات انرژی موسسه آکسفورد گفت: چین با افزایش ظرفیت پالایشگاهی بیش از پیش سهم بازار جهانی را در اختیار می‌گیرد آن هم در شرایطی که رشد تقاضای آن کاهش یافته است.

ظرفیت پالایشگاهی چین از ابتدای این هزاره تقریباً سه برابر شده چون شرکت‌های بزرگ نفتی تلاش می‌کنند با رشد سریع مصرف دیزل و بنزین همگام باشند. تولید سوخت چین درحال‌حاضر بیش از نیاز انجام می‌شود که باعث شده صادرات آن به بیش از یک میلیون بشکه در روز برسد یعنی به اندازه صادرات کره جنوبی و هند.

با آغاز طرح صفر کردن تولید کربن، تقاضای داخلی در چین رشد آهسته تری در آینده خواهد داشت. حتی قبل از اعلام هدف ۲۰۶۰ توسط رئیس جمهور، شرکت نفت ملی اعلام کرده بود انتظار دارد تقاضا برای محصولات پالایشی تنها ۰.۹ درصد به‌صورت سالانه تا ۲۰۲۵ رشد کند. متوسط رشد سالانه تقاضا از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ برابر با ۵.۶ درصد بود.

محققین چینی انتظار دارند خودروهای برقی و سوخت‌های جایگزین مثل هیدروژن و اتانول بطور روزافزونی جایگزین سوخت‌های نفتی شوند.

پالایشگاه‌های جدید در دست احداث قرار است نفت را مستقیماً به محصولات پتروشیمی و پلاستیک تبدیل کنند. این خبر خوبی برای کارخانه‌های تایوان و کره جنوبی که مسئول تامین نیاز بازار پتروشیمی چین بودند، نخواهد بود.

منبع: بورس پرس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها