|
کدخبر: 124046

جزئیات پولشویی با قطعات خودرو

مجلس طرحی را مبنی بر صادرات قطعات خودرو در ازای واردات خودرو امضا و به هئیت رئیسه مجلس داده است.

خودرو جزئیات پولشویی با قطعات خودرو

مجلس طرحی را مبنی بر صادرات قطعات خودرو در ازای واردات خودرو امضا و به هئیت رئیسه مجلس داده است، این در حالی است که کارشناسان بازار خودرو بر این عقیده هستند که این طرح هیچ کمکی به وضعیت نابسامان بازار خودرو و مردم نمی‌کند و صرفا تمرکز را روی یک قشر خاص از جامعه گذاشته است و با توجه به نبود ارز برای واردات دارو، این طرح صرفا به پولشویی و رانت کمک می‌کند.

صادرات قطعه و واردات خودرو

اخیرا دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اعلام کرد که براساس طرح جدیدی که مجلس ارائه داده، ممکن است واردات خودرو در ازای صادرات قطعات خودرو به دیگر کشور‌ها امکان‌پذیر شود. مجلس شورای اسلامی بر اساس طرحی تحت عنوان «طرح تحویل بازار و صنعت خودروی سبک» که ۴۴ نماینده مجلس آن را امضا کرده‌اند، بنا دارند تا طرحی را ارائه کنند که بر اساس آن اگر قطعات خودرو به کشورهای دیگر صادر شود می‌توان در ازای آن خودرو وارد کرد.

از دو سال گذشته تاکنون واردات خودرو به دلیل کمبود و مشکلات ارزی متوقف شده است و هر روز بر قیمت خودروهای بی‌کیفیت داخلی افزوده می‌شود؛ تا جایی که امروز مردم خودروی پراید را باید ۱۰۰ میلیون تومان خریداری کنند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که در حوزه خودرو و تولید قطعات رانت و فساد زیادی وجود دارد که باعث عدم پیشرفت و صادرات به کشورهای دیگر شده است و طرح اخیر مجلس جز ایجاد رانت و پولشویی تاثیر دیگری ندارد.

صادرات قطعه با هدف پولشویی/ کشور‌های اروپایی چرا باید از ما قطعه بخرند؟

«فربد زاوه» کارشناس بازار خودرو در این باره می‌گوید: با طرح صادرات قطعات خودرو یا خودرو هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد، نهایتا تنها اتفاقی که رخ می‌دهد این است که قطعات را از خودرو‌ها جدا می‌کنند به کشور‌هایی مانند عراق صادر می‌کنند و بعد با کولبری دوباره به داخل کشور برمی‌گردد و در این میان یک پولشویی اتفاق می‌افتد که بر مبنای آن واردات خودرو انجام شود. این تصور که مثلا قطعه ایرانی را می‌توان به کشور‌های اروپایی صادر کرد حرفی کاملا بی ربط است. اصلا کشور‌های اروپایی چرا باید قطعات را از ما خریداری کنند؟ اصلا ما قطعات چه خودرو‌هایی را تولید می‌کنیم.

زاوه ادامه داد: ظرف مدت دوسال گذشته اگر صنعت قطعه سازی ما فاسد نبود می‌توانست بر روی صادرات بر روی بازار کشور‌های اطراف سرمایه گذاری کند و بازار خودرو‌های تویوتا یا هیوندای و ... را حداقل قطعات مصرفی آن‌ها را تولید کند. اما این اتفاق رخ نداده است در صورتی که این روند اقتصادی است که به راحتی می‌توانست انجام شود، اما چون صنعت قطعه سازی ما بر مبنای رانت خواری است، این اتفاق رخ نداد؛ لذا اینکه بگوییم قطعه ساز قطعه صادر کند و از آن سو ما بتوانیم خودرو وارد کنیم حرف کاملا پرت و بی ربطی است.

به جای خودرو دارو وارد کنیم

این تولید کننده خودرو با بیان اینکه اگر ما می‌توانیم قطعه صادر کنیم، به جای خودرو دارو وارد کنیم، گفت: نیاز ما به دارو بسیار بیشتر است. من موافق آزاد شدن اقتصاد هستم و تفکر و عقاید لیبرالی هستم، اما اکنون نیاز به دارو که با جان انسان‌ها مرتبط است بیش از هر چیز دیگری نیاز است. مگر برخی از مسئولین نمی‌گفتند ۶ هزار متقاضی پراید وجود دارد؟ چرا نمی‌توانید بفروشید؟ شما حتی یک لنت نمی‌توانید بفروشید بعد می‌خواهید پراید بفروشید؟ این فقط یک پولشویی مفتضحانه به بار می‌آورد و این پولشویی در نهایت روی بازار ارز تاثیر می‌گذارد و ارز بار دیگر گران می‎شود.

تولید خودرو را متوقف کنید

زاوه با بیان اینکه این طرح امکان پذیر است، اما به درد مردم نمی‌خورد، تصریح کرد: فکر می‌کنند اگر بی ام او وارد کنند قیمت پراید ۶۰ میلیون تومان می‌شود؟ خیر اصلا همچین چیزی نیست. دوسال قبل به دلیل کمبود ارز واردات خودرو ممنوع شد. درآمد‌های ارزی کشور کاهش پیدا کرده و از ۱۰۰ میلیارد دلار به زیر ۱۰ میلیارد دلار رسیده است؛ واقعا واردات خودرو اصلا جزو نیاز‌های اساسی و ضروری مردم نیست. من می‌گویم اصلا چرا تولید می‌کنید وقتی تولید شما تورم زا است باید تولید را متوقف کنید که بار تورمی روی مرغ و تخم مرغ نباشد.

این کارشناس خودرو ادامه داد: واردات خودرو تنها باعث می‌شود خودرو‌های بالای یک میلیارد تومان کمی کاهش قیمت پیدا کنند، مگرنه مشکل مردم حل نمی‌شود. موضوع این است که ما درباره مشکل چه کسانی حرف می‌زنیم؟ آیا درباره افرادی حرف می‌زنیم که خارج از ایران هستند و می‌دانند این ماشین‌ها ۳۰۰ هزار دلار ارزش ندارند؟ کدام فرد زحمت کشیده‌ای ماشین ۵۰ هزار دلاری را ۴۰۰ هزار دلار می‌خرد؟ این پول حتما مشکل دارد و حتما پول آقازادگی است.

وی افزود: اگر دقت کرده باشید تجار و افراد ثروتمند واقعی هیچ گاه ماشین گران قیمت سوار نمی‌شوند، نه این که نداشته باشند، دلیل این است که توجیحی ندارد ثروت خود را اینگونه به آتش بکشد و برای ماشینی که قیمت آن واقعی نیست چندین برابر پول بدهد. این ماشین‌ها را یا فروشنده شیشه سوار می‌شود، یا آقازداده یا افرادی که پولشان مشکل دارد. چرا برای یک خودرویی که قیمت آن مثلا ۵۰ هزار دلار است باید ۴۰۰ هزار دلار بدهند؟ با ۴۰۰ هزار دلار می‌توان سه عدد خودروی رویزرول خریداری کرد؛ لذا ما اکنون باید دغدغه حل مشکل این افراد را باید داشته باشیم؟ مردم گرسنه هستند بعد نگران واردات خودرو هستیم؟

 

منبع: اقتصاد۲۴

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها