|
کدخبر: 120847

رشد چشمگیر صادرات گاز در ۷ سال گذشته

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به توسعه پارس جنوبی و افزایش تولید گاز در کشور گفت: صادرات گاز در ۷ سال گذشته ۸۸ درصد افزایش داشته است.

انرژی رشد چشمگیر صادرات گاز در ۷ سال گذشته

حسن منتظر تربتی‌در حاشیه مراسم بهره‌برداری از طرح‌های گازرسانی در استان کرمانشاه در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه برنامه افتتاح گازرسانی به شهر نودشه و ۸۱ روستای استان کرمانشاه در قالب پویش سبز که از چند هفته گذشته آغاز شده، برگزار شد، ادامه داد: استان‌هایی که در زمینه گازرسانی به مرز ۹۵ درصد می‌رسند را به عنوان استان سبز می‌دانیم و برنامه افتتاح گازرسانی به شهرها و روستاها را در برنامه داریم.

وی افزود: استان کرمانشاه نیز امروز با بهره‌برداری از این شهر و ۸۱ روستا به مرز ۹۵ درصد نزدیک شد. همچنین برنامه گازرسانی به تعداد زیادی روستا در دست اجرا داریم که تا پایان امسال و سال آینده به اتمام می‌رسد.

تربتی با اشاره به اینکه در بحث گازرسانی روستایی اتفاقات خوبی افتاده و سرعت خوبی پیدا کرده است، ادامه داد: گازرسانی به شهرها در بسیاری از استان‎ها تمام شده و به دنبال توسعه گازرسانی به روستاهای باقیمانده هستیم.

وی گفت: اهمیت این موضوع از این بابت است که همه منابع مالی از محل صرفه‌جویی در سوخت مایع تامین شده و نه تنها بار مالی برای دولت نداشته بلکه درآمدزایی نیز داشته است.

به گفته تربتی در سال‌های گذشته ۱۰ میلیارد دلار درآمد ارزی از محل صادرات گازوئیل، ‌گاز مایع و نفت کوره عاید کشور شده و این درآمد ادامه دارد. این در حالی است که تنها ۴ میلیارد دلار مجموع هزینه‌هایی است که در قالب بند ق برای گازرسانی انجام شده است.

وی با بیان اینکه صادرات گاز به ترکیه، ‌عراق، ‌جمهوری آذربایجان و ارمنستان ادامه دارد، گفت: توسعه پارس جنوبی و شروع صادرات گاز به عراق باعث شد تا صادرات گاز در مقایسه با سال ۹۲، بیش از ۸۸ درصد افزایش پیدا کند.

معاون وزیر نفت افزود: روزانه بسته به مقادیر مورد نیاز خریداران، گاز صادر می‌شود.

وی میزان گاز تحویلی در قرارداد به ترکیه را ۳۰ میلیون متر مکعب عنوان کرد و ادامه داد: بر اساس قرارداد صادرات گاز به عراق نیز ۵۵ میلیون متر مکعب است.

تربتی میزان متوسط صادرات گاز در تابستان را روزانه ۷۵ میلیون متر مکعب اعلام کرد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد سبز شدن استان‌های باقیمانده تا پایان سال نیز گفت: تقریبا به جز استان‌های سیستان و بلوچستان، ‌کرمان وهرمزگان باقی استان‌ها شامل ۲۸ استان تا پایان سال سبز می‌شوند.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر