|
کدخبر: 96520

اختصاصی گسترش‌نیوز:

تست تصادف خودرو از کجا آمد؟

بحث ایمنی خودرو جزو موارد بسیار مهمی است که در هنگام خرید خودرو به آن توجه می‌شود. اما تست تصادف که میزان ایمنی خودروها را مشخص می‌کند برای نخستین بار چگونه صورت گرفت و چه برندی این کار را انجام داد؟

گسترش‌نیوز: ایمنی خودروها امروزه به شدت مورد توجه است. معمولا هرگاه صحبت از این قضیه می‌شود ناخودآگاه ذهن بسیاری از افراد به سمت محصولات ولوو می‌رود چرا که تبحر بالایی در ساخت خودروهای ایمن دارد ضمن این که اختراعات مهمی را نیز این برند انجام داده است. اما یکی از موارد مهم در زمینه ایمنی خودروها بررسی آن‌ها با استفاده از تست تصادف است. کاری که امروزه شرکتی مانند یورو انکپ انجام می‌دهد و با تست خودرو از جنبه‌های مختلف ستاره ایمنی را مشخص می‌کند.

ستاره ایمنی از جمله مواردی است که حتی می‌تواند تا حد زیادی در میزان فروش یک خودرو موثر باشد. علاوه بر قیمت و امکانات، مردم به ایمنی نیز اهمیت بالایی می‌دهند و سراغ خودروهایی می‌روند که از این لحاظ نیز در سطح خوبی باشد. با تمام این تفاسیر قصد داریم نگاهی به اولین تست تصادف و پروسه انجام آن داشته باشیم کاری که ولوو آن را انجام نداد بلکه این برند آئودی بود که چنین حرکتی را برای نخستین بار ابداع کرد.

audi1.jpg

شروع از برند دکاو

در حقیقت نقطه شروع برند آئودی از دکاو بود؛ که در این کارخانه از طراحی خودرو تا ساخت موتورسیکلت انجام می‌شد. در سال ۱۹۳۲ این کارخانه با کمپانی‌های آئودی، هوروش و واندر ادغام شدند و در نهایت گروهی به نام اتویونیون تشکیل شد. جالب است بدانید که برند دکاو برای نخستین بار تست تصادف را انجام داد و برای این کار از خودروی خود که F7 نام داشت استفاده کرد.

تقریبا ۸۰ سال قبل دکاو این خودرو را از یک تپه به سمت پایین پرتاب کرد تا مقاومت و استحکام قطعات مختلف این خودرو را بررسی کند و به نمایش بگذارد. اگرچه این تست جزء نخستین تست‌‌های تصادف بود و نتوانست اطلاعات مفیدی را در اختیار سازنده قرار دهد و بیشتر جنبه نمایشی داشت اما باعث شد ابتکارات بیشتری در آینده در زمینه تست‌‌های تصادف به خرج داده شود. پیش از تست سقوط، یک رمپ در مسیر تپه در نظر گرفته شد و F۷ با عبور از روی آن و در مقابل دید دوربین‌‌ها چندین بار ‌‌روی سقف خود چرخید و نهایتا در پایین تپه از حرکت ایستاد اما با این وجود، پیشرانه F۷ همچنان به فعالیت خود ادامه می‌‌داد و به بدنه خودرو نیز آسیب چندانی وارد نشد. در نهایت با اعمال تست‌‌های مختلف، برای اولین‌بار ناحیه مچاله‌شدگی در خودرو توسط این برند آلمانی معرفی شد و آئودی یا به عبارتی دکاو توانست استانداردهای مختلفی را در زمینه تست‌‌های تصادف پایه‌‌ریزی کند.

audi2.jpg

آدمک‌های تست تصادف

یکی از مواردی که این روزها در تست‌های تصادف مورد استفاده قرار می‌گیرد همین آدمک‌های معروف است. این آدمک‌ها در حقیقت کپی تمام قد از بدن انسان هستند که برای شبیه‌سازی رفتار در هنگام تصادف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

audi3.jpg

لازم به ذکر است که این آدمک‌ها از نظر وزن و طراحی داخلی بدنشان به گونه‌‌ای شکل گرفته‌‌اند که نزدیک‌ترین رفتار نسبت به بدن انسان را در حین تصادف داشته باشند. رواج استفاده از این نوع آدمک‌‌ها نیز توسط برند آئودی برای نخستین‌بار صورت گرفت و این برند در سال ۱۹۷۰ اولین مرکز تست تصادف را در اینگولشتات راه‌‌اندازی کرد. در گذشته آدمک‌‌ها از فوم یا لاستیک ساخته می‌‌شدند اما امروزه این آدمک‌‌ها پیشرفته‌‌تر شده‌‌اند و با هر شکل و اندازه‌‌ای ساخته می‌‌شوند و حتی در بدترین شرایط تصادف ممکن است استخوان‌‌هایشان بشکند و همین آدمک‌‌ها هستند که با قرارگیری در شرایط تصادف و اطلاع دادن نقاط ضعیف خودرو به سازندگان می‌‌توانند زندگی انسان‌‌های بی‌‌شماری را نجات دهند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها