|
کدخبر: 327489 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز:

سکه های گلدکوئست ۵۰ میلیون تومانی شد! / باز هم بوی دردسر می آید؟

خرید و فروش سکه های کلکسیونی گلد کوئست از جنس طلا و نقره در فضای مجازی این روزها به چشم می خورد. در این گزارش به بررسی جوانب مختلف این اتفاق می پردازیم.

اقتصاد سکه های گلدکوئست ۵۰ میلیون تومانی شد! / باز هم بوی دردسر می آید؟

«گلد کوئست» ترکیب نام آشنایی است! به هر سمت کشور که سری بزنید، می‌توانید زخم‌ خوردگان شرکت‌های گلدکوئست را پیدا کنید. افرادی که می خواستند یک شبه ره چند ساله بروند و به سرعت پول زیادی را به جیب بزنند. این شرکت‌ها با وعده‌ های پر زرق و برق، مردم را فریب می دادند و جیب‌های آنها را خالی می کردند. چیزی که عیان بود سوء استفاده این شرکت از خوش باوری مردم و همچنین از دست رفتن سرمایه زندگی افراد زیادی که امیدوارانه چشم به این شرکت ها دوخته بودند.

گسترش شرکت‌ های هرمی در ایران، به ماجرای «پنتاگونا» در سال ۱۳۷۶ برمی‌ گردد. در این شیوه هرمی، هر عضو با واریز مبلغی مشخص به حساب شرکت و دریافت یک برگ کاغذ، به شبکه عضو می‌شد و با دعوت از دیگران برای عضویت، زیر‌مجموعه‌های خود را گسترش می‌داد. این شیوه، ایرانی‌ها را وادار کرد تا پول‌های خود را بپردازند و چند برگ کاغذ بی‌اعتبار بخرند. در نهایت، سر دسته های این شبکه هرمی، سایت‌ها و دارایی‌های خود را مسدود و ترک کردند و متواری شدند.

به تازگی باز خرید و فروش سکه تحت عنوان سکه های گلد کوئستی در آنلاین شاپ ها دیده شده است. به همین بهانه گسترش نیوز در این گزارش به بررسی قیمت های فروش این سکه ها و همچنین ابهامات موجود در مورد معاملات این اموال پرداخته است که در ادامه می خوانیم.

قیمت های نجومی خرید و فروش سکه های گلد کوئست

در تصویر زیر سکه کلکسیونی گلد کوئست را می بینیم که در ۲ جنس طلا و نقره معرفی شده است. تصویر زیر مربوط به جنس طلا سکه است. فروشنده قیمت فروش این سکه کلکسیونی گلد کوئست را ۵۰ میلیون تومان عنوان کرده است.

سکه-گلدکوئست

در تصویر بعدی یک سکه گلد کوئست از جنس نقره را می بینیم. قیمت این سکه نیز توسط فروشنده ۲۰ میلیون تومان اعلام شده است.

سکه-نقره-گلدکوئست

سرنوشت شرکت های هرمی چه شد؟

در اواخر سال ۱۳۸۸، با تصویب شورای عالی امنیت ملی، مسئولیت کنترل قطعی شرکت‌های هرمی به وزارت اطلاعات واگذار شد. این امر به دلیل توسعه تهدیدآمیز این پدیده اقتصادی صورت گرفت و موضوع فعالیت این شرکت‌ها جنبه امنیتی پیدا کرد.

در سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۰)، خبر عجیبی در روزنامه ایران منتشر شد که از قانونی شدن سیستم "گلدکوئست" در ایران خبر می‌داد! در آخرین روز اردیبهشت همان سال، عملیات بزرگی توسط ماموران وزارت اطلاعات برای پایان دادن به فعالیت این شرکت‌ها آغاز شد. در پی این عملیات با عنوان "انهدام بزرگ"، ۴۱۰ دفتر هرمی و ۶۴۰۰ نفر در تهران در نیمروز پیچیده شدند. این عملیات پس از ساماندهی هزار و ۲۰۰ گزارش مردمی انجام شد. دفاتر پلمب و محتویات آنها ضبط گردید. در جریان این عملیات، جزئیات جدیدی از نحوه فعالیت شرکت "گلدکوئست" نیز به دست آمد. وزارت اطلاعات اعلام کرد که عملیات‌های جدیدی برای جارو کردن بقایای این شرکت‌ها در دستور کار قرار دارد و همزمان برای جایگزینی فعالیت‌های سالم شبکه‌ای، برنامه‌ریزی خواهد شد.

با تمرکز و همکاری وزارت اطلاعات، مسئولان و کارشناسان، مبارزه همه‌جانبه با این سیستم کلاهبرداری مؤثر واقع شد. به دنبال این اقدامات، همه در ادارات دولتی و خصوصی، تشکل‌های نظامی و غیرنظامی و در میان زنان و مردان ایرانی، متوجه شدند که وعده‌ها و ادعاهای شرکت‌های هرمی، باطل و خیالی بوده و یک کابوس طولانی مدت بوده است. اگرچه این پدیده شناسایی و مهار شد، اما همواره باید هوشیار بود؛ زیرا شیطنت و فریب برخی افراد، همواره شکل‌های جدیدی به خود می‌گیرد و نیازمند مراقبت دائمی است. یکی از این شیطنت ها همین فروش بدون قانون در فضای مجازی است. این سکه ها با چه مجوز و چه قانون گذاری به فروخته می شود؟ نهادهای ناظر باید نظارت بیشتری در خصوص فروش این کالاها داشته باشند تا با معضل جدیدی در بازار رو به رو نشویم. 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها