|
کدخبر: 324098

بدهکار بانکی/فساد مالی/سرمایه داری

افشای میزان بدهی سرمایه داران ایرانی / با بزرگترین ابربدهکار بانکی آشنا شوید

بررسی لیست اعلامی بانک مرکزی نشان می‌دهد که ۹ بانک و مؤسسه اعتباری به میزان ۱۵۱ هزار میلیارد تومان به خودشان وام داده‌اند. این بانک‌ها به عنوان بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی شناخته می‌شوند.

اقتصاد افشای میزان بدهی سرمایه داران ایرانی / با بزرگترین ابربدهکار بانکی آشنا شوید

بانک‌های کشور که پیشتر در سابقه خود وام دادن به خودشان را داشته‌اند، اکنون به عنوان ابربدهکاران بانکی شناخته می‌شوند و در میان بدهکاران، بیشترین معوقات را دارند. براساس آخرین لیست منتشرشده توسط بانک مرکزی، ۹ بانک کشور به زیرمجموعه‌های خود تسهیلات به میزان ۱۵۱ هزار و ۲۱۰ میلیارد تومان پرداخت کرده‌اند. این اطلاعات تنها شامل ۱۲ بانک و مؤسسه اعتباری است که اطلاعاتشان منتشر شده است و اطلاعات ۲۳ بانک و مؤسسه اعتباری دیگر در دسترس نیست.

بین بانک‌هایی که در لیست اخیر بانک مرکزی آورده شده، بانک آینده بزرگ‌ترین ابربدهکار بانکی است که میزان بدهی زیرمجموعه‌های این بانک به خودش ۸۷ هزار و ۴۴۸ میلیارد تومان اعلام شده است و در بین زیرمجموعه‌ها، ایران‌مال با ۵۵ هزار میلیارد تومان وامی که از بانک آینده گرفته، بدهکارترین مجموعه به نظام بانکی محسوب می‌شود.

از روزی که احمدی‌نژاد تهدید می‌کرد نام دانه‌درشت‌ها را از جیب کت خود بیرون می‌آورد، بیش از یک دهه گذشته است. امروز نام دانه‌درشت‌ها دیگر پنهان نیست و به‌طور رسمی اعلام می‌شود اما گویی تخلفات بانکی دیگر مانند گذشته قبح نداشته و انگیزه‌ای برای برخورد با متخلفان وجود ندارد. روزی که بانک تات منحل شد، محمود بهمنی، رئیس کل وقت بانک مرکزی در هامش نامه‌ای که به تخلفات این بانک پرداخته بود، خطاب به قائم‌مقام وقت بانک مرکزی نوشت: «گزارش بسیار اسفبار است. مگر می‌شود منابع بانک را که متعلق به مردم است، به طرق مختلف مورد سو‌ءاستفاده قرار داد؟ مگر می‌شود به شرکت‌های وابسته و سهامداران دیگر تسهیلات پرداخت کرد، مگر می‌شود ذی‌نفع واحد را مورد توجه قرار نداد؟ و بیش از سرمایه (آورده سهامداران) به اشکال مختلف از بانک خارج کرد یا سپرده‌گذاری نزد مؤسسه دیگر کرد که آنها به شرکت وابسته تسهیلات بدهند؟»

بانک تات به دلیل سوءاستفاده از منابع بانک و پرداخت تسهیلات به شرکت‌های وابسته منحل شد و به‌جای آن، بانک آینده‌ای پدید آمد که امروز ۸۷ هزار میلیارد تومان به زیرمجموعه خود وام می‌دهد و این واقعیت به‌طور آشکارا از سوی مقام عالی نظارت بر بانک‌ها اعلام می‌شود ولی هیچ تصمیمی برای برخورد یا اصلاح وضعیت گرفته نمی‌شود.

ایران‌مال یک پدیده عجیب

ایران‌مال یک پدیده عجیب است. بزرگ‌ترین مرکز خرید جهان لقب گرفته و گفته می‌شود با ۲۲ هزار میلیارد تومان از منابع بانک آینده ساخته شده است. به جز سرمایه اولیه، اعطای تسهیلات پسینی هم ادامه دارد و امروز تسهیلات پرداختی به ایران‌مال از سوی بانک آینده ۵۵ هزار و ۲۹۹ میلیارد تومان اعلام می‌شود که کل این مبلغ معوق شده است.

ایران‌مال یک پدیده عجیب است چون در شرایطی با منابع یک بانک ساخته می‌شود که بنگاه‌داری بانک‌ها نکوهش می‌شود. این موضوع به‌قدری از نگاه حاکمیت اهمیت دارد که رهبری در دیدار با اعضای هیئت دولت تاکید می‌کنند جلوی بنگاه‌داری بانک‌ها گرفته شود. حتی دیوارنگاره‌ای در میدان ولیعصر با هشتگ «بانک_ملاک» به موضوع برخورد با بنگاه‌داری بانک‌ها اشاره می‌کرد که البته به مذاق بانک‌ها خوش نیامد و پس از مدتی جمع شد.

ایران‌مال یک پدیده عجیب است چون اغلب بانک‌ها در ازای وصول مطالبات‌شان، صاحب بنگاه‌های به‌وثیقه‌گذاشته شدند اما ایران‌مال از ابتدا توسط بانک آینده طراحی و ساخته شد.

اگرچه بانک آینده، ایران‌مال را با قیمت پایه ۸۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ به مزائده گذاشت اما قیمت به قدری بزرگ و غیرقابل پرداخت بود که کسی جرأت خرید آن را پیدا نکرد و چه‌بسا اگر سپرده‌های مردم در بانک آینده نبود این بانک هم نمی‌توانست چنین مجتمع بزرگی را بسازد. امروز همچنان صاحب این مرکز عجیب و بزرگ بانک آینده است و همچنان این مجتمع از بانک آینده ارتزاق می‌کند. ۵۵ هزار و ۲۹۹ میلیارد تومان آخرین رقم بدهی معوق‌شده ایران‌مال به بانک آینده است که با نرخ سود ۱۸ درصد و در برخی ردیف‌ها با نرخ سود ۲۳ درصد به ایران‌مال پرداخت شده است. ایران‌مال به تنهایی ۶۳ درصد از تسهیلاتی که بانک آینده به زیرمجموعه‌های خود پرداخت کرده را از آنِ خود کرده است.

براساس لیست اعلامی بانک مرکزی در اسفند ۱۴۰۲ در مجموع بانک آینده ۱۲۷ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است که از این میزان ۱۲۴ هزار و ۵۶۱ میلیارد تومان معوق شده است. از این میزان  ۸۷ هزار و ۶۹۵ میلیارد تومان به زیرمجموعه‌های بانک آینده پرداخت شده که ۸۷ هزار و ۴۴۸ میلیارد تومان از آن معوق شده است. این مبلغ به ۱۴ مجموعه مرتبط با این بانک یعنی شرکت توسعه بین‌الملل ایران‌مال، توسعه تجارت بینالود، شرکت توسعه عمران فرداگستر، شرکت ایمن‌فراز سپند، سفیر امواج دریا، شرکت تجارت الکترونیک ارتباط فردا، شرکت آرین پردیس دنا، شرکت ارزش‌آفرینان آینده، شرکت تابناک هشتم توس، شرکت بهار اقتصاد کامیاران، شرکت گروه مالی آینده هیوا، ارزش‌آفرینان سیراف، شرکت گروه مدیریت و سرمایه ساتپا و راسا راه استوار سهامی خاص پرداخت شده است. در بین بدهکاران حقیقی این بانک نیز نام مسعود طالبی با ۲۲۴ میلیارد تومان بدهی آمده است.

بدهکار-مالی

دانه‌درشت‌های سرمایه همچنان در لیست بدهکاران

پرونده بانک سرمایه یکی از پرسروصداترین پرونده‌های فساد مالی دهه ۹۰ بود. نسبت‌های فامیلی برخی بدهکاران با مسئولان، حضور چهره‌های شناخته‌شده در لیست بدهکاران، ثبت ده‌ها شرکت کاغذی و پرداخت وام به نام آن‌ها، دریافت غیرقانونی ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به نام کارتن‌خواب‌ها و بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان به نام مستخدم منزل و کارگر مغازه، گران‌نمایی وثیقه‌ها، حق مأموریت ۴۸۰ میلیون تومانی و دستمزد ۱٫۵ میلیارد تومانی بخشی از فسادی بود که در دادگاه ویژه جرایم اقتصادی به ریاست قاضی اسدالله مسعودی‌مقام به آن رسیدگی شد.  حالا با گذشت بیش از پنج سال از دادگاه این بانک نام برخی بدهکاران پرونده همچنان در لیست بدهکاران سرمایه به چشم می‌خورد.

حسین هدایتی‌دولابی یکی از چهره‌های شاخص این پرونده  ۲ هزار و ۸۷۹ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده که  ۵۸۱ میلیارد تومان آن هنوز باقی مانده است.

هدایتی در فوتبال ایران به «عابربانک» مشهور بود. از دارایی‌هایی که به او نسبت داده شده می‌توان به مالکیت شرکت هلدینگ استیل‌آذین ایرانیان، صنایع استیل‌آذین، شرکت خاورآذین، شرکت فجر گالوانیزه سپاهان کاشان، چندین کارخانه فولادسازی و ورق، شرکت نایبند بزرگترین شرکت پرورش میگوی ایران و نیز برج‌سازی در دوبی، سهامداری بانک خصوصی تات، ریاست چندین شرکت تجاری در ایران و کشور‌های دیگر خاورمیانه و داشتن املاک کشاورزی و مسکونی متعدد در ایران و کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس اشاره کرد.

هدایتی در اواخر دهه ۱۳۸۰ کمک‌های مالی قابل‌توجهی به تیم فوتبال پرسپولیس تهران و تیم فوتبال استیل‌آذین انجام داد. باشگاه ملوان بندر انزلی، یکی از باشگاه‌های حسین هدایتی بود که آن را به دلیل برخی اختلافات واگذار کرد. هدایتی تسهیلات بانکی را با پرداخت رشوه دریافت می‌کرد. اعطای خانه به یکی از مدیران بانک و یا عضویت یکی دیگر از مدیران بانک در هیئت‌مدیره شرکت استیل‌آذین نمونه‌ای از رشوه‌هایی بود که در دادگاه از سوی نماینده دادستان مطرح شد. او به اسم شرکت‌های سیویل‌سازه پارمیدا، سروش تجارت سیمرغ، طراحی پویان پاسارگاد خاورمیانه، ذوب و نورد آرتین، عمران تجارت امیر، جاوید گشت هیرمند، کوه‌آوران جیحون و جاوید گشت هیرمند این تسهیلات را دریافت کرده است.

هدایتی در اردیبهشت ۹۸ به جرم اخلال عمده در نظام اقتصادی و پولی کشور از طریق تحصیل نامشروع به تحمل ۲۰ سال حبس و محرومیت دائم از به‌کارگیری خدمات دولتی و رد مال معادل ۴ هزار و ۸۸۹ میلیارد و ۳۹۵ میلیون ریال به نفع بانک سرمایه و تحمل ۷۴ ضربه شلاق در انظار عمومی محکوم شد. با وجود گذشت چهار سال از محکومیت او اما برخی شنیده‌ها از آزادی او خبر می‌دهد.

بدهی ریخته‌گران همچنان باقیست

بهروز ریخته‌گران، فعال اقتصادی که در حوزه پتروشیمی و چند حوزه دیگر اشتغال داشته نیز جزو بدهکاران بانک سرمایه بود که هنوز هم نام او در لیست بدهکاران وجود دارد. در آخرین لیست اعلامی بانک مرکزی آمده که ریخته‌گران یک‌هزار و ۹۲۵ میلیارد تومان تسهیلات گرفته که  ۳۹۹ میلیارد تومان آن باقی مانده است. ریخته‌گران به اسم شرکت‌های نگین تجارت اسپادانا، پترو صنعت صفه و فولاد ماهان سپاهان این تسهیلات را دریافت کرده است.

ابتدای شهریور سال ١٣٩٢ بود که خبر بازداشت عناصر یک شبکه فساد اقتصادی به اتهام اخلال در نظام اقتصادی در رسانه‌ها منتشر شد؛ پرونده‌ای که بعد‌ها به پرونده «برادران ریخته‌گران» معروف شد. در آن زمان گفته شد که این خانواده بدون اهلیت و با خرید سهام پتروشیمی اصفهان و پتروشیمی بیستون اقدام به سوءاستفاده‌های گسترده در این زمینه کرده بودند. پرونده این گروه آبان‌ماه سال ٩٥، با کیفرخواستی با ۱۰ عنوان اتهامی برای ٤٥ متهم، روانه دادگاه انقلاب شد. عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان وقت تهران در مردادماه ۹۷ اعلام کرده بود: «دو متهم اصلی پرونده به پانزده سال حبس و رد مال به میزان ۸۵۹ میلیارد تومان و ۲۶ میلیون یورو محکوم شده‌اند.» سوال مهمی که در زمان تشکیل پرونده بانک سرمایه مطرح می‌شد این بود که چرا او در زمان وقوع فساد بانک سرمایه در زندان نبوده و توانسته باز هم مرتکب فساد شود.

از مدلل تا صدر

در لیست اخیر بانک سرمایه اسامی زیادی دیده می‌شود. سامان مدلل، یکی دیگر از بدهکاران است. او یک‌هزار و ۵۱۷ میلیارد تومان تسهیلات گرفته بود که ۳۲۳ میلیارد تومان آن باقی مانده است. او این تسهیلات را به اسم شرکت‌های صنایع فولادسازان دماوند، بخش آهن‌آلات پیشرو فراز سپاهان و صنایع فولادسازان امیرآباد گرفته است. حسن شاملویی نیز در لیست جدید از یک‌هزار و ۲۹۸ میلیارد تومان تسهیلاتی که گرفته بود ۲۳۱ میلیون را پرداخت نکرده است. محمدرضا جهانبانی، چهار هزار و ۶۰۴ میلیارد تومان تسهیلات گرفته بود که ۷۷۹ میلیارد تومان از آن باقی مانده است و حسین صدر ۱۷۲ میلیارد تومان تسهیلات گرفته بود که از این مبلغ ۲۸ میلیارد تومان جزو بدهکاری‌های او باقی مانده است.

از دیگر بدهکاران بانک سرمایه محمدجواد اقدامیان، زهرا حسینی‌سودخری، احمد حاجی‌محمدجواد، امیررضا فرزان‌راد، بهزاد دادگر، امیرحسین متقی، حمیدرضا اخوین، سحر زال‌پور، محمدحسین دوست‌محمدیان و مسعود پیمان هستند که همچنان بدهی‌های بزرگی به بانک سرمایه دارند. بانک سرمایه علاوه بر داشتن این بدهکاران دانه‌درشت، ۲۰۸ میلیارد تومان نیز به زیرمجموعه خود با نام توسعه تجارت سرمایه پایدار قشم تسهیلات با نرخ سود ۱۸ درصد پرداخت کرده است. در ماجرای پرونده فساد بانک سرمایه محمدرضا خانی، مدیرعامل این بانک، به جرم مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی و پولی کشور به ۲۰ سال حبس، علیرضا حیدرآبادی‌پور مدیرعامل دیگر این بانک به ۱۲ سال حبس و یاسر ضیایی شیرکلاهی، قائم‌مقام بانک نیز به ۱۵ سال حبس محکوم شدند. حیدرآبادی پس از اعلام فساد اقتصادی در بانک به اسپانیا فرار کرد ولی خرداد سال ۹۸ توسط پلیس اینترپل بازداشت و به ایران بازگردانده شد.

چای دبش در لیست بدهکاران بانک خاورمیانه، کارآفرین و ایران‌زمین

در لیست بدهکاران بانک خاورمیانه، کارآفرین و ایران‌زمین نام چای دبش به چشم می‌خورد. بانک خاورمیانه به شرکت دبش سبزگستر ۱۶۴ میلیارد تومان تسهیلات داده است که ۱۰۱ میلیارد تومان از آن معوق شده است. در لیست بانک کارآفرین نیز ۲ هزار و ۱۳۹ میلیارد تومان به فرد حقیقی به نام عرفان رحیمی‌درآباد از شرکت دبش سبز گستر پرداخت شده که یک‌هزار و ۸۹۴ میلیارد تومان از آن معوق شده است. همچنین در لیست بانک ایران‌زمین ۱۳۰ میلیاردتومان تسهیلات پرداختی به دبش وجود دارد که ۹۳ میلیارد تومان از آن معوق شده است.

پیش از این روزنامه هم‌میهن تسهیلات پرداختی به چای دبش را بررسی کرده بود که براساس لیست‌های منتشرشده تا شهریور ۱۴۰۲ این شرکت علاوه بر ارزهای ارزان دریافتی توانسته بود ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان نیز از بانک‌های کشور تسهیلات دریافت کند. با توجه به اینکه از بین ۳۵ بانک و مؤسسه اعتباری کشور تنها ۱۳ بانک اطلاعات خود را منتشر کرده بودند، این احتمال وجود دارد که مبلغ تسهیلات پرداخت‌شده به شرکت دبش بیش از این عدد باشد.

براساس لیست اخیر بانک مرکزی بانک خاورمیانه در مجموع ۲ هزار و ۵۱۴ میلیارد تومان به بدهکاران تسهیلات پرداخت کرده که یک‌هزار و ۸۹۳ میلیارد تومان از آن معوق شده است. در لیست بدهکاران این بانک نام ذوب‌آهن اصفهان با ۴۱۶ میلیارد تومان بدهی نیز دیده می‌شود. بانک خاورمیانه نیز گرچه بین ۱۲ بانک اعلامی آورده شده اما در لیست تسهیلات پرداختی این بانک عبارت «فاقد اطلاعات می‌باشد» قید شده است. بانک کارآفرین نیز در مجموع ۲ هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان تسهیلات غیرجاری دارد. در بین بدهکاران این بانک نیز نام توسعه اعتماد مبین که خریدار مخابرات بود نیز با ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی دیده می‌شود.

بانک ایران‌زمین هم ۳۲ هزار و ۴۸۲ میلیارد تومان تسهیلات به بدهکاران پرداخت کرده و تسهیلات غیرجاری شده این بانک نیز هفت هزار و ۵۲۲ میلیارد تومان آورده شده است.

بانک‌های بدهکار به خودشان

بانک پارسیان: بانک پارسیان در مجموع ۸۶ هزار و ۵۵۹ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده و میزان تسهیلات غیرجاری این بانک ۳ هزار و ۹۰۷ میلیارد تومان گزارش شده است. این بانک یک‌هزار و ۸۳۹ میلیارد تومان به ستاد اجرایی فرمان امام و سازمان اموال و املاک ستاد فرمان اجرایی امام تسهیلات پرداخت کرده است. میزان معوقات ستاد ۲۸ میلیارد تومان قید شده است. همچنین شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان، کارگزاری پارسیان، لیزینگ پارسیان، تجارت الکترونیک پارسیان کیش، صنایع فولاد صبح پارسیان در مجموع ۹۵۲ میلیارد تومان از این بانک تسهیلات دریافت کرده‌اند.

اقتصاد نوین: لیست اعلامی بانک مرکزی نشان می‌دهد بانک اقتصاد نوین یک‌هزار و ۶۱۲ میلیارد تومان تسهیلات به زیرمجموعه‌های خود پرداخت کرده است. این مبلغ به سه مجموعه مرتبط با این بانک یعنی لیزینگ اقتصادنوین، سرمایه‌گذاری عمران و توسعه پایدار ایرانیان و شرکت خدمات ارزی و صرافی بانک اقتصاد نوین پرداخت شده است. به جز لیزینگ اقتصاد نوین که نرخ سود ۲۳ درصد در نظر گرفته شده برای مابقی ردیف‌های پرداخت شده سود صفر درصد قید شده است.

بانک شهر: بانک شهر ۲۶ هزار و ۶۹۴ میلیارد تومان به زیرمجموعه‌های خود تسهیلات پرداخت کرده است. گروه مالی شهر، گروه توسعه صنایع و معادن شهر، صرافی شهر، راهبرد هوشمند شهر، شرکت تامین سرمایه تمدن، توسعه و نوآوری شهر، لیزینگ شهر، ساختمان عمران شهر پایدار، سرمایه‌گذاری شهر آتیه، مسکن و ساختمان جهان، نوسازان شهر تهران و شهرداری‌های شیراز، مشهد، تهران، کرج، اصفهان و قم زیرمجموعه‌های این بانک هستند که تسهیلات دریافت کرده‌اند. نرخ سود تسهیلاتی که به شهرداری‌ها پرداخت شده عمدتاً ۷ درصد بوده و برای شهرداری قم هیچ نرخ سودی نوشته نشده است. برخی از مجموعه‌ها نیز مثل صرافی شهر، راهبرد هوشمند شهر، گروه مالی شهر و... نرخ سود صفر درصد داشته‌اند. بانک شهر در مجموع ۶ هزار و ۷۷۸ میلیارد تومان تسهیلات غیرجاری دارد. این بانک به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تسهیلات پرداخت کرده است. ۹۸ میلیارد تومان به باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال و ۶۲ میلیارد تومان به باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس.

مؤسسه اعتباری ملل:  مؤسسه اعتباری ملل که در لیست اعلامی بانک مرکزی وجود دارد ۲۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان به زیرمجموعه‌های خود تسهیلات داده است. گروه توسعه اقتصاد ملل، ‌نیروگاه خیام نیشابوری، لیزینگ توسعه صنعت و تجارت توس، گروه ساختمانی عمران تکلار، گسترش عمران ملل، گروه هتل‌های ویستاتوس ملل، فرش ایران، ارزیاب سرمایه توس، گروه مالی ملل، توسعه توس‌بان امین، کارگزاری ملل، اختصاصی بازارگردانی ملل، صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی نوین پیشرو، تامین سرمایه کاردان، تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات ملل، عمران نوین توس جاودان، تامین سرمایه نوین و خدمات ارزی و صرافی ملل شرکت‌های وابسته به مؤسسه ملل است که از تسهیلات این مؤسسه استفاده کرده‌اند. اخیراً مؤسسه ملل تبلیغات قابل‌توجهی در صداوسیما دارد که مردم را تشویق به تعامل مالی با این مؤسسه می‌کند. مؤسسه اعتباری ملل در لیست اعلامی اسفندماه در مجموع ۲۶۳۳ میلیارد تومان تسهیلات غیرجاری دارد. نقی امیدوارحقیقی، ابوالقاسم سنگکی، حسین امینی‌مقدم‌فدافن، حسین ره‌باریان، محسن خوشرو و مصطفی خدابخش افراد حقیقی هستند که نام‌شان به‌عنوان بدهکاران بزرگ ملل نوشته شده است.

بانک دی: بانک دی نیز ۶ هزار و ۵۷۲ میلیارد تومان به زیرمجموعه‌های خود یعنی کارگزاری بانک دی، ‌شرکت تولید نیروی برق دماوند، بیمه دی، گروه مالی دی، خدمات ارزی و صرافی دی، لیزینگ دی پرداخت کرده است. جالب اینکه نرخ سود و کارمزد این تسهیلات صفر درج شده است.

بانک کشاورزی: بانک کشاورزی ۵۲۹ میلیارد تومان به زیرمجموعه خود با عنوان توسعه و عمران اراضی کشاورزی تسهیلات پرداخت کرده که نرخ سودهای متفاوت از صفر تا ۲۳ درصد برای ردیف‌های پرداخت‌شده در نظر گرفته است. این بانک همچنین ۹ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان تسهیلات غیرجاری دارد. شرکت سهامی پشتیبانی امور دام با ۱۸۴ میلیارد تومان، اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی با ۳۵۱ میلیارد تومان، شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران با ۴ هزار و ۷۴ میلیارد تومان و مسکن کارکنان شرکت مخابرات با ۱۴۵۰ میلیارد تومان جزو بدهکاران این بانک هستند. بدهکاران حقیقی بانک کشاورزی نیز امین مهدی با ۲۰۵ میلیارد تومان و محمدمهدی مقدم‌منفرد با ۵۴۳ میلیارد تومان ذکر شده‌اند.

بانک تجارت: بانک تجارت و صادرات هر دو تسهیلات کلانی بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده‌اند. بانک صادرات در مجموع ۲۳۱ هزار و ۱۴۹ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که از این مقدار ۴۹ هزار و ۵۱۲ میلیارد تومان معوق شده است. بانک تجارت اما از ۲۱۳ هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداختی، یک هزار و ۲۱۵ میلیارد تومان تسهیلات غیرجاری دارد.

بانک مسکن: بانک مسکن نیز گرچه بین ۱۲ بانک اعلامی آورده شده اما در لیست تسهیلات پرداختی این بانک عبارت «فاقد اطلاعات می‌باشد» قید شده است. اما در لیست تسهیلات غیرجاری رقم ۵ هزار و ۹۷ میلیارد تومان گزارش شده است. برخی بدهکاران این بانک نیز شرکت بیژه آسیا (بهروز) با ۸۹ میلیارد تومان، شرکت سامان پیشرو کرمانشاه مدلل با ۴۲۶ میلیارد تومان، مرتضی صدفی با ۱۴۷ میلیارد تومان و مؤسسه دارالقرآن الکریم استان اردبیل با ۱۶۴ میلیارد تومان آورده شده است.

بانک گردشگری: بانک گردشگری در آخرین لیست اعلامی ۱۲ هزار و ۶۶۷ میلیارد تومان تسهیلات به بدهکاران پرداخت کرده است که از این مبلغ  ۲ هزار و ۸۷ میلیارد تومان معوق شده است. فروشگاه زنجیره‌ای محسن با ۱۴۱ میلیارد تومان و فروشگاه زنجیره‌ای رفاه با ۱۴۰ میلیارد تومان جزو بدهکاران این بانک عنوان شده‌اند.

بانک توسعه تعاون و پست بانک: در لیست بانک مرکزی نام بانک توسعه تعاون و پست‌بانک هم وجود دارد اما تسهیلات پرداختی پست بانک به اشخاص مرتبط صفر درج شده و در لیست بانک توسعه تعاون نیز این عبارت نوشته شده است: «این بانک فاقد تسهیلات و تعهدات مرتبط بالای ۵۰۰ میلیارد ریال می‌باشد.» بانک توسعه تعاون در مجموع سه میلیارد و ۲۶۶ میلیون تومان تسهیلات غیرجاری دارد و پست‌بانک نیز یک هزار و ۷۹ میلیارد تومان تسهیلات به بدهکاران پرداخت کرده که از این مبلغ ۸۳۱ میلیارد تومان معوق شده است. شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران با ۵۰۰ میلیارد تومان جزو بدهکاران پست‌بانک است.

ایران و ونزوئلا: بانک مشترک ایران و ونزوئلا گرچه بین ۱۲ بانک اعلامی آورده شده اما در لیست تسهیلات پرداختی و چه در لیست تسهیلات به شرکت‌های وابسته این بانک عبارت «فاقد اطلاعات می‌باشد» قید شده است.

*لازم به توضیح است تمامی اسامی ذکر شده در این گزارش در لیست اعلامی بانک مرکزی آورده شده و روی سایت بانک مرکزی موجود است.

منبع: هم میهن

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها