|
کدخبر: 323978 امیرمحمد درویش

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس انرژی؛

تمایل دولت به گرانی بنزین / تجربه گذشته تکرار می شود؟

سوادکوهی گفت: دولت از شرایط تولید و عرضه موجود رضایت ندارد و طبیعی است که علاقه دارد تا قیمت بنزین افزایش پیدا کند.

اقتصاد تمایل دولت به گرانی بنزین / تجربه گذشته تکرار می شود؟

وضعیت خاورمیانه، شرایط بحران را سپری می کند و این بحران، توانسته است تاثیر خود را بر روی بازار انرژی قرار دهد. از سوی دیگر، آب گل آلود خاورمیانه، تبدیل به  شده است تا آمریکا بتواند به راحتی ماهیگیری کند و نفت بفروشد. این ماجرا از سوی به ضرر کشورهای خاورمیانه شده است و فروش نفت را به یک کابوس بزرگ تبدیل کرد. باید منتظر ماند و دید که آینده نفت ایران با وجود شرایط تحریم و تنش های خاورمیانه، چه خواهد شد.

بازار-قدرت نفت

بازار جهانی در دست قدرتمندان

فرزین سوادکوهی، کارشناس انرژی در ارتباط با وضعیت بازار جهانی نفت به خبرنگار گسترش نیوز گفت: پیش بینی های بسیاری برای بازار نفت تعریف شده است که هرکدام منطق جداگانه ای دارد؛ اما واقعیت امر این است که تنش های بسیاری در منطقه وجود دارد و هر تنش در منطقه می تواند بازار جهانی انرژی به ویژه نفت را به نفع قدرت هایی که پدید آورنده تنش هستند، برگرداند. در واقع باید گفت که بازار صادرات و فروش بیشتر نفت به نفع قدرت های بزرگ جهانی خواهد شد و از این بحران و تنش های به وجود آمده بهترین استفاده را خواهند برد.

سوادکوهی-فرزین

سوادکوهی ادامه داد: کشور ما در شرایط سخت و دشوار تحریم قرار دارد و تحریم های نفتی ایران کار را برای فروش نفت دشوار کرده است. درحال حاضر باید اشاره کرد که ایران فقط یک مشتری دست به نقد برای فروش نفت دارد و سعی می کند آن را حفظ کند. البته همین مشتری، با وجود تنش های سیاسی، نظامی و تحرکات منطقه ای، می تواند از دست برود و بازار انرژی برای کشور کم فروغ تر شود.

وی افزود: آمریکا تولید نفت را به ۱۲ تا ۱۲ نیم میلیون بشکه در روز رسانده و روسیه از طرف دیگر تولید خود را افزایش داده است. چین نیز یکی از بزرگترین خریداران نفت جهان است و دوست دارد در بازاری امن، اقدام به خرید کند. آمریکا استفاده بسیاری از نا امنی خاورمیانه می برد و هر اتفاقی که در منطقه رخ دهد کشورهای تولید کننده دچار مشکل می شوند و آمریکا می تواند از این فرصت استفاده کند. تولید کنندگان اوپک نیز تا حدودی از این حواشی ها در امان نیستند و اتفاقات خاورمیانه، دامن آن را هم خواهد گرفت.

این کارشناس انرژی در ادامه گفت: تنها راه باقی مانده برای کشور و خروج از وضعیت فعلی این است که تا جایی که امکان دارد، گفتمان های سیاسی و دیپلماتیک خود را به سمت و سوی نرمش هدایت کنیم و از هرگونه حساسیت زایی و تنش پرهیز کنیم. ما باید آداب دیپلماتیک را به روش درست به جا آوریم تا بازار نصفه و نیمه ای که در دست داریم دچار بحران نشود. بدون شک این امکان وجود دارد که در آینده کوتاه مدت نفت، قیمت ها افزایشی شود و زمانی که منطقه نفت خیزی مانند خاورمیانه، درگیر مشکلات و حواشی نظامی باشد، قطعا در تولید و صادرات، مشکلات بسیاری به وجود می آید. بنابراین باید مطرح کرد که عرضه به شدت کاهش پیدا خواهد کرد و تقاضا روند افزایشی پیدا می کند و به همین دلیل قیمت نفت افزایش می یابد. چنین موضوعی به نفع کشورهایی خواهد بود که درگیر تنش نیستند. ایران که درگیر تنش های خاورمیانه است، به علت وجود تحریم ها، قیمت بالای نفت تاثیری بر روی میزان فروش و درآمد ما نخواهد داشت.

سوخت-بنزین

تولید بنزین کفاف مصرف را نمی دهد

سوادکوهی در ارتباط با وضعیت بنزین و شایعات قیمت به خبرنگار گسترش نیوز گفت: آنچه مسلم است، دولت از شرایط تولید و عرضه موجود رضایت ندارد و طبیعی است که علاقه دارد تا قیمت بنزین افزایش پیدا کند؛ اما باید اشاره کرد که بنزین یک کالای استراتژیک است و هرگونه تغییر قیمت می تواند تبعات اجتماعی و سیاسی نافرجامی داشته باشد. دولت مجبور است از راهکارهای موقتی و مسکن های کوتاه مدت استفاده کند تا تجربه چند سال گذشته تکرار نشود.

وی افزود: تولید بنزین در کشور، کفاف مصرف را نمی دهد و تا نگاه ویژه ای به مسئله خودرو در کشور نداشته باشیم، سیر صعودی مصرف همچنان بالا خواهد رفت. ما هر میزان که توانایی صنعت پالایش بالایی داشته باشیم و اگر سرمایه گذاری برای ساخت پالایشگاه و تولید بنزین بیشتر صورت گیرد، همچنان محور مصرف روند صعودی خواهد داشت و هیچ راهی به جز تامین نیاز های بازار وجود ندارد. از آنجایی که سرمایه گذاری قابل قبول در بحث ساخت پالایشگاه وجود ندارد، مجبور می شویم تا به واردات بنزین روی آوریم. واردات، ارز بسیاری می خواهد و میلیاردها دلار به اقتصاد کشور ضربه خواهد زد و مشکل را بزرگ تر می کند.

این کارشناس انرژی در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: ما برای برون رفت از وضعیت پیش آمده، هیچ راهی به جز نگاه مجدد در صنعت خودرو نداریم و باید وضعیت تولیدات داخلی روند قابل قبولی داشته باشد. تا زمانی که انحصار بازار در دست خودروهای تولید داخل باشد و کیفیت نیز تغییری پیدا نکند، طبیعی خواهد بود که سیر صعودی مصرف بالاتر خواهد رفت. ما باید هرگونه تعرفه را از خودروهای خارجی برداریم و اجازه دهیم که خودرو ها با تکنولوژی جدید وارد کشور شوند. درحال حاضر نزدیک به ۶۰ میلیون لیتر در روز، بیشتر از حد نصاب مصرف می شود. اگر خودروها بدون تعرفه وارد کشور شوند، مصرف بنزین نصف خواهد شد. 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها