|
کدخبر: 317535 امیرمحمد درویش

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس مسائل بین الملل؛

شرایط دریای سرخ به نفع ایران / نفت باید بالای ۱۵۰ دلار باشد

ظهره وند گفت: وضع موجود کاملا به نفع ما خواهد بود و افزایش قیمت‌ها به ما کمک می‌کند تا بتوانیم نفت خود را با همین شیوه‌هایی که داشته‌ایم بفروشیم.

اقتصاد شرایط دریای سرخ به نفع ایران / نفت باید بالای ۱۵۰ دلار باشد

با گذشت چندین روز از درگیری های دریای سرخ، حواشی همچنان ادامه دارد و کشتی های بسیاری توقیف شده است. اما پس از هفته ‌ها تنش و درگیری در دریای سرخ شاهد تشدید تنش‌ ها در این محدوده جغرافیایی و درگیری میان قایق‌های انصارلله یمن و نیروی دریایی و بالگرد‌های آمریکایی بودیم.

تحولات-دریای سرخ

در این میان، کشتی‌های تجاری بسیاری توقیف شد و بازار نفت را اندکی تکان داد. بسیاری از کارشناسان بین‌الملل بر این باورند که شرایط موجود دریای سرخ، به نفع ایران خواهد بود و ایران می‌تواند نفت بیشتری بفروشد.

صورت بندی جدید در معادلات بین المللی

ابوالفضل ظهره وند، کارشناس مسائل بین‌الملل دربارۀ وضعیت دریای سرخ و تحولات اخیر منطقه‌ای، به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در سال ۲۰۲۳ شاهد صورت‌بندی جدیدی در معادلات بین‌المللی بوده‌ایم که کلیدش خورده است و قطعاً ادامۀ آن را در سال ۲۰۲۴ هم شاهد خواهیم بود. یکی از این صورت‌بندی ها، تغییر در نوع صورت‌بندی امنیتی در دریای سرخ است.

ظهره وند ادامه داد: دریای سرخ دو کانال بسیار مهم سوئز و باب المندب دارد که بخش مهمی از تجارت جهانی از این آبراهه عبور می‌کند و این منطقه در اختیار جریان مقاومت قرار گرفته است. در این صورت‌بندی، نقش حوزه مقاومت و محور مقامت که جمهوری اسلامی ایران است، بسیار کلیدی و تعیین‌کننده است. این تعیین‌کنندگی را در تحولات غزه و ورود انصارالله به معادلات بحران در غزه شاهد هستیم. یعنی کاستن فشار از حماس و افزایش فشار بر رژیم صهیونیستی از طریق ممانعت از عبور کشتی‌هایی که حامل کالا های مورد نیاز هستند.

ابوالفضل-ظهره وند

وی گفت: آمریکایی ها نشان دادند که در این تحولات دریای سرخ، طرف وضعیت گذشته را گرفته‌اند و از رویکرد صهیونیست‌ها دفاع کردند. در تحولات غزه مشاهده کردیم که آمریکا دفاع‌های گسترده‌ای را از نتانیاهو و دولت راست افراطی کرده است. زمانی که از این زاویه به ماجرا نگاه می‌کنیم، متوجه خواهیم شد که اهمیت نقش دریای سرخ، در مسائل امنیتی و سیاسی چقدر زیاد است. در مسئله غزه، یکی از نکاتی که آشکار شده، اهداف اسرائیل برای شکل‌دهی به آبراهه بنگورین در مقابل کانال سوئز است که این کانال مستقیم به دریای سرخ سر ریز می‌شود. تمام این موارد، یعنی کنترل این آبراهه جدید و کنترل نبض تجارت جهانی که از کانال سوئز عبور می‌کند. این موارد را که مشاهده می‌کنیم، متوجه خواهیم شد اقدامات بسیار بزرگی صورت گرفته و روندهای مهمی اتفاق افتاده است.

ائتلاف ناکارآمد آمریکا در برابر یمن

این کارشناس بین‌الملل در ادامه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: اگر آمریکایی‌ها این مواضع را پایدار و محکم مشاهده کنند، ناچارند که تمکین کنند واقعیت ها را بپذیرند. درحال حاضر آمریکایی‌ها سعی می کنند با مانور و عملیات تبلیغاتی و نظامی، ایران و جریان مقاومت را متوقف کنند یا وادار کنند از موضع خود عقب بنشینند. درواقع این مانور‌ها بیشتر برای عقب راندن یمنی ها است و تمام تلاش خود را برای متوقف کردن یمن انجام می‌دهند. لازم به ذکر است که ائتلاف آمریکایی‌ها در برابر یمن نا کارآمد بوده و اثبات شده که نمی‌توانند عملیات نظامی را علیه یمن داشته باشند و به نتیجه برسند.

ظهره وند خاطرنشان کرد: صورت ظاهری این ماجرا به صورت صفر و یک خواهد بود. به این معنا که یا آمریکا باید صحنه را خالی کند یا جریان مقاومت باید کنار برود. اگر جریان مقاومت بتواند وضعیت را تحلیل کند و جریان مقاومت را در منطقه مدیریت کند، آمریکایی‌ها کنار خواهند رفت. در واقع آمریکایی‌ها این ظرفیت را ندارند که بخواهند در منطقه درگیر شوند و چالش‌های جدیدی شکل دهند.

دریای-سررخ

وی درباره توقیف کشتی‌ها و تأثیر آن بر بازار جهانی انرژی گفت: موضع قشنگی که یمنی ها گرفته‌اند، بسیار شفاف و روشن است و ما هم باید این موضع را از طریق رسانه‌ها و دیپلماسی رسانه‌ای پژواک دهیم. یمنی ها اعلام کرده‌اند که آبراهه باب المندب و دریای سرخ برای تجارت جهانی کاملا امن است و تنها مشکل موجود، جلوگیری از تبعیض آمریکایی‌ها برای رساندن کالا برای رژیم صهیونیستی به بندر ایلات و جلوگیری از رسیدن کالا و دارو به فلسطین است.

این کارشناس بین‌الملل به خبرنگار گسترش نیوز گفت: باید دید تجارتی که برای رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد، تا چه اندازه در کسب وکار جهانی تاثیر دارد. شاید به جرئت بتوان گفت که این میزان زیر ۲درصد است؛ اما آمریکایی‌ها می‌خواهند این موضوع را به بحران جهانی تبدیل کنند و از این فرصت برای همراه سازی کشورهای مختلف در سرکوب یمنی ها استفاده کنند.

وضعیت فروش نفت ایران در شرایط بحران دریای سرخ

وی افزود: آنچه می‌توان بحران انرژی یا عبارتی جهش قیمت را شکل دهد، مسئلۀ تساعد بحران است که آمریکایی‌ها از این موضوع نگران اند و به همین دلیل روزانه ۱۳میلیون بشکه نفت تولید می‌کنند. درواقع ایالات‌متحده سعی می کند با استفاده از ذخایر استراتژیک، اجازه ندهد قیمت نفت افزایش پیدا کند. این در شرایطی است که ما باید در این ۹۰ روز شاهد افزایش قیمت نفت بودیم تا جایی که قیمت هر بشکه به بالای ۱۰۰ دلار برسد. اما همچنان شاهد آن هستیم که قیمت نفت را روی ۸۰ دلار نگه داشته اند

ظهره وند در پایان و درباره فروش نفت ایران در شرایط فعلی دریای سرخ اظهار کرد: لازم به ذکر است که وضع موجود کاملا به نفع ما خواهد بود و افزایش قیمت‌ها به ما کمک خواهد کرد تا بتوانیم نفت خود را با همین شیوه هایی که داشتیم بفروشیم. حتی اگر نتوانیم حجم بالایی از نفت را بفروشیم، قطعا پول بیشتری به دست خواهیم آورد. در شرایط فعلی نفت باید بالای ۱۵۰ دلار باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها