|
کدخبر: 323205

قیمت گاز/بازار انرژی/قیمت بنزین

توزیع روزانه ۲۱ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور

شواهد نشان می دهد که سوخت رسانی خودرو ها در ایام نوروز با قدرت بیشتری درحال انجام است.

اقتصاد توزیع روزانه ۲۱ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور

همزمان با سفرهای نوروزی، سوخت رسانی شدت بیشتری گرفته است و آنطور که مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفته، هیچ مشکلی برای تامین سوخت وجود ندارد.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از اجرای طرح نظارت بر جایگاه‌های سی‌ان‌جی در ایام سفرهای نوروزی خبر داد و گفت: کل ۲۵۰۰ جایگاه عرضه سی‌ان‌جی کشور با ظرفیت کامل برای سوخت‌رسانی در ایام نوروز فعال است.

سعید رحمان‌سالاری در این باره گفت: با پایش‌ها از ابتدای اسفندماه سال ۱۴۰۲، کل ظرفیت جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی فعال و برنامه‌ریزی لازم برای کشیک‌ مناطق و شرکت‌های تعمیرکننده قطعات جایگاه‌ها نیز انجام شده است تا در صورتی که در ایام تعطیل جایگاهی دچار مشکل شد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانیم مشکل را رفع و تجهیزات را عملیاتی کنیم.

وی از توزیع روزانه ۲۱ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور خبر داد و افزود: هم‌اکنون ظرفیت توزیع روزانه ۳۵ تا ۴۰ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی وجود دارد.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به فعالیت۲۵۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی در کشور بیان کرد: ۱۲۰ جایگاه در حال ساخت داریم که امیدواریم تعدادی را سال آینده به‌ویژه در استان سیستان و بلوچستان راه‌اندازی کنیم.

رحمان‌سالاری افزود: طرح گلگشت نوروزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در سطح جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی نیز انجام می‌شود و گروه‌های تشکیل شده در مناطق از جایگاه‌های سی‌ان‌جی نیز بازدید می‌کنند و تذکرهای لازم را برای بهبود خدمات ارائه می‌کنند.

وی تاکید کرد: در ایام نوروز به‌صورت شیفتی و متمرکز در ستاد حضور داریم و مشکلات را رصد و با همکاری شرکت‌های تامین‌کننده برطرف می‌کنیم.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های با اشاره به اینکه مصرف سی‌ان‌جی هم به تبعیت از مصرف بنزین در ایام نوروز افزایش می‌یابد، گفت: امیدواریم با تولید خودروهای گازسوز از سوی تولیدکنندگان، ظرفیت خالی توزیع سی‌ان‌جی در کشور به‌منظور جایگزینی با بنزین استفاده شود.

رحمان‌سالاری با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد جایگاه‌های کشور، گواهی استاندارد را از سازمان ملی استاندارد دریافت کرده‌اند، گفت: از هموطنان عزیز می‌خواهیم در ایام سفرهای نوروزی، نظم و قوانین سوختگیری توصیه شده در جایگاه‌های سی‌ان‌جی را رعایت کنند، سرنشینان موقع سوختگیری پیاده شوند و مسیر خودروها در هنگام سوختگیری نیز باز باشد.

سی ان جی یکی از سوخت‌های پاک، ارزان در عرصه بین‌الملل به حساب می‌آید که مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است. ایران نیز در دهه ۸۰ با سرمایه‌گذاری‌ عظیمی در این زمنیه اقدام کرد.

 استفاده از سی ان جی به عنوان سوخت به دهه ۱۹۲۰ باز می‌‌‌گردد. اوج‌ استفاده از آن مربوط به سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۹ است. چراکه در آن زمان بحران‌ نفتی در جهان سایه افکنده بود.

فارغ از مسئله بحران نفت این سوخت زمانی که نگرانی‌های ناشی از افزایش آلودگی هوا در کشورهای مختلف جهان مطرح شد نیز مورد توجه قرار گرفت.

ایتالیا به عنوان کشور پیشگام در استفاده از گاز سی ان جی شناخته می‌شود. کشورهایی نظیر چین، آلمان و هند نیز در راستای تنوع‌سازی سبد سوخت و کاهش آلودگی هوا از این سوخت برای استفاده وسیله نقلیه خود بهره می‌برند.

توسعه این سوخت از چشم کشورهای آفریقایی نظیر مصر دور نماند و این کشورها با تکیه بر توسعه میادین گازی خود، نسبت به توسعه صنعت سی ان جی اقدام کردند. در آسیا نیز کشروهای همچن پاکستان، مشوق‌های مختلفی را برای گسترش استفاده از گاز طبیعی در خودروها به کاربران ارائه کرده است.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها