|
کدخبر: 322954 سارا سمیع شمس

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با کارشناس اقتصادی:

نگاه کوتاهی بر اقتصاد / سرمایه گذاری بلند مدت بهتر است یا کوتاه مدت؟

سمیعی گفت: بورس بازی چه با ارز و طلا باشد چه با خرید و فروش در بورس یا خرید و فروش ملک و اتومبیل، یا هر نوع دلالی دیگر ممکن است در شرایط فعلی سودآور باشد، ولی میهن دوستانه نیست!

اقتصاد نگاه کوتاهی بر اقتصاد / سرمایه گذاری بلند مدت بهتر است یا کوتاه مدت؟

تصمیم بین سرمایه گذاری بلند مدت و کوتاه مدت بستگی به اهداف مالی و شرایط شخصی شما دارد. هر دو روش سرمایه گذاری مزایا و معایب خود را دارند. سرمایه گذاری بلند مدت معمولاً به دلیل طولانی بودن دوره سرمایه گذاری، ریسک کمتری نسبت به سرمایه گذاری کوتاه مدت دارد اما از طرفی سرمایه گذاری بلند مدت به معنی محدودیت دسترسی به سرمایه و لزوم نگهداری طولانی مدت سرمایه است. این ممکن است در مواقع ضروری یا نیاز به سرمایه نقد مشکل ایجاد کند.

در همین راستا خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با اصغر سمیعی کارشناس اقتصادی به بررسی ابعاد مختلف و تاثیرگذار بر سرمایه گذاری پرداخته است که در ادامه مطلب می خوانیم.

سمیعی

سرمایه گذاری و منفعت از آن ۲ جنبه دارد

اصغر سمیعی کارشناس اقتصادی به خبرنگار گسترش نیوز گفت: وقتی صحبت از سرمایه گذاری می شود این موضوع دو جنبه پیدا می کند؛ یکی آنکه سرمایه گذار چه کار کند و کجا سرمایه گذاری کند که سود بیشترd ببرد و جنبه دیگر آن این است که چه کاری انجام دهد که نهایتاً هم به نفع خودش و هم به نفع مردم، کشور و نسل های بعدی باشد.

وی افزود: البته وظیفه مسئولان اقتصادی در همه کشورها این است که کاری کنند، سرمایه گذاری برای افراد صرفه اقتصادی داشته باشد، و برای هر دو طرف منفعت حاصل شود. یعنی هم برای صاحب سرمایه سود مناسب حاصل شود، هم برای کشور و مردم مفید باشد.

گسترش سیاست های غلط در اقتصاد

این کارشناس اقتصادی در قالب یک مثال توضیح داد: وقتی ما می شنویم که تعرفه گمرکی برای مواد اولیه یک کالاها سه تا پنج برابر همان کالای ساخته شده است، معنی آن این است که راه اندازی کارخانه تولیدی به صرفه نیست، هرچند که خیلی به نفع مردم است و باعث ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی کشور می شود. بلکه واردات و آن هم با ارز ارزان (بخوانید رانتی) به صرفه است،  این گونه سیاست‌های اقتصادی (بخوانید ضد اقتصادی )به معنی تشویق سرمایه گذاری در بازار های غیر مولد و غیر مفید به حال کشور است.

سمیعی تاکید کرد: از طرفی چون سرمایه از زیان گریزان است و به سمت فعالیت های اقتصادی غیر مفید و گاهاً مضر روی می آورد، از جمله خرید و فروش آرز و طلا  و بورس  بازی ،امید و آرزوی ما باید این باشد که رانت، ربا و رشوه که باعث فرار سرمایه از فعالیت های مفید اقتصادی است، از صحنه اقتصاد ما دور شود.

آرزوی تحقق قیمت های واقعی

کارشناس اقتصادی اظهار داشت: متاسفانه فقط می توان آرزوی آن  را داشته باشیم. آرزوی وقتی که رانت، ربا و رشوه گیری نباشد، همچنین قیمت ها واقعی باشد و تعرفه های گمرکd هم بر اساس مصالح اقتصادی وضع شود و در سوی دیگر ماموران مالیات هم با کارآفرینان مهربان تر رفتار  کنند. آنگاه می شود به راحتی مردم را تشویق کرد که سرمایه های خود را به سمت تولید هدایت کنند و در این شرایط است که با این راهنمایی ها، هم سرمایه دار سود مطمئن به دست می آورد و هم اقتصاد کشور شکوفا می شود.

 سمیعی ادامه داد: بورس  بازی چه با ارز و طلا باشد چه با خرید و فروش در بورس یا خرید و فروش ملک و اتومبیل، یا هر نوع دلالی دیگر ممکن است در شرایط فعلی سودآور باشد، ولی میهن دوستانه نیست و متاسفانه فعلاً صنعت و کشاورزی و دامداری و هر نوع تولید دیگر اگرچه خدا پسندانه و میهن دوستانه است ولd چندان مقرون به صرفه نیست.

وظیفه دولت به مردم در زمان سرمایه گذاری

این کارشناس اقتصادی در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: نکته دیگری که می‌خواهم اضافه کنم اینکه مسئولان وظیفه راهنمایی مردم به سمت سرمایه‌گذاری‌های مفید، و مولد، مثل دامداری، کشاورزی و صنعت، نه البته از طریق سیاست‌های تنبیهی یا حتی تشویقی، بلکه فقط از طریق رفع مشکلات و واقعی کردن قیمت‌ها (بخوانید علامت‌ها) و رقابتی کردن بازار را به عهده دارند، و اگر عملا مردم را چاه نمایی کنند به سمت بورس بازی یا واردات رانتی ، و به جای اینکه قرصی، کپسولی، یا سرمی به این اقتصاد رنجور برسانند هر از گاهی او را با لگدی یا تازیانه‌ای می‌نوازند ، به جای خدمت،  مشغول خیانت به مردم و کشور هستند،  چه بدانند،  چه ندانند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها