|
کدخبر: 294647

ورود به این بازار ریسک دارد

ورود به بازار ارز با ریسک زیادی همراه است، چون خرید و فروش ارز اگر بیش از مقدار مشخصی باشد از نظر قانونی جرم شناخته می‌شود.

اقتصاد ورود به این بازار ریسک دارد

محمد خبری زاد؛ کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: بورس عقب ماندگی خود را در انتهای سال ۱۴۰۱ و ابتدای امسال جبران کرد، اما بر اساس گزارش‌های تحلیلی، دورنمای اقتصاد کشور و سودآوری شرکت‌ها به این نتیجه می‌رسیم که بسیاری از صنایع هنوز ارزنده هستند.

وی افزود: در ارزنده بودن بازار سرمایه شکی نیست، اما ممکن است گاهی بازار منفی شود، ولی در کل روند بلند مدت شاخص کل صعودی خواهد بود. جنس بازار سرمایه با بازار ارز متفاوت است، ولی تعدادی از شرکت‌های بورسی اهرمی رفتار می‌کنند یعنی اگر فرض کنیم دلار ۲ درصد بالا برود شرکت‌های اهرمی بیش از ۲ درصد رشد می‌کنند یعنی به افزایش قیمت دلار اهرم می‌خورد که در این صورت باز، سرمایه گذاری در بورس بازده بیشتری را برای سرمایه گذاران فراهم می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه خرید و فروش ارز اگر بیش از مقدار مشخصی باشد از نظر قانونی جرم شناخته می‌شود و نوعی پولشویی محسوب خواهد شد؛ گفت: علاوه بر پولشویی، خرید دلار برای افراد ریسک نگهداری دارد. تمامی این موارد باعث می‌شود ریسک ورود به بازار ارز برای سرمایه گذاران زیاد شود.

خبری زاد با اشاره به این موضوع که بازار سرمایه نسبت به ارز بازاری تخصصی‌تر است و ورود افراد به این بازار سخت‌تر است، گفت: برای ورود به بازار سرمایه روش‌های غیر مستقیم زیادی در نظر گرفته شده مانند شرکت‌های سبدگردانی انواع صندوق‌های سرمایه گذاری که افراد بر اساس ریسک پذیری می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

وی ادامه داد: بورس نسبت به بازار ارز پیچیده‌تر است، اما ابزار‌های متنوعی در بازار سرمایه وجود دارد که افراد بر اساس ریسک پذیری خود می‌توانند از این ابزار استفاده کنند. حتی افراد علاقه‌مند به سرمایه گذاری مستقیم می‌توانند از مشاوره سرمایه گذاری‌ها استفاده کنند. دامنه فعالیت سرمایه گذاران در بازارسرمایه نسبت به بازار ارز گسترده‌تر و راحت‌تر است و شاید سرمایه گذاری در بورس ریسک‌های بازار ارز را نداشته باشد و افراد اگر از مشاور سرمایه گذاری‌های خوب استفاده کنند بازدهی بیشتری را نسبت به سایر بازار‌های مالی به دست می‌آورند.

خبری زاد در پایان تاکید کرد: اگر مردم علاقه‌مند به سرمایه گذاری در حوزه دلار هستند می‌توانند اقدام به خرید سهام دلاری محور کنند. بخشی از حرکت این سهام‌ها به کلیت بازار سرمایه مربوط است، اما از قیمت دلار نیز تاثیر می‌گیرد.

منبع: ایبنا

ارسال نظر