|
کدخبر: 279838 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

پیش بینی قیمت دلار، بورس، ارز دیجیتال و طلا

در این گزارش به آخرین وضعیت بازارهای بورس، دلار، سکه، طلا و ارزهای دیجیتال با توجه به کنش‌های آن‌ها به دیگر اتفاقات در پیرامون بازارها پرداخته و پیش بینی درباره چگونگی بازارها را در آغاز هفته خواهیم داشت.

اقتصاد پیش بینی قیمت دلار، بورس، ارز دیجیتال و طلا

هفته گذشته بورس وضعیتی کاملا نوسانی را سپری کرد. بازار سرمایه در آغاز هفته پیش ریزش ۲۰ هزار واحدی شاخص کل را به ثبت رساند. با نگاهی بر وضعیت شرکت‌ها می‌توان فهمید که شرکت‌های پتروشیمی بیشترین سهم ریزش را در آغاز هفته به نام خود کردند. روز دوم اما شاخص کل با صعود بیش از ۱۱ هزار واحد به کار خود پایان داد و در کانال ۴۰۴ میلیونی جای پای خود را سفت‌تر کرد. روز سوم نیز صعودی اما با سرعت کمتری پیش رفت و شاخص کل با افزایش ۴۴۲۸ به پایان بازار رسید. روز چهارم یعنی سه شنبه اما رنگ قرمز به تابلوی بورس برگشت اما ریزش شاخص کل زیر ۱۰۰۰ واحد بود و سقوط سنگینی را سهامداران شاهد نبودند. آخر هفته ورق برای بورس برگشت و باز هم رنگ سبز در تابلو خودنمایی کرد. بانکی‌ها در پایان هفته وضعیت خوبی را به نمایش گذاشتند؛ طوری که با صعود ۲۵۳۳ واحدی شاخص کل به کار خود پایان داد.

کارشناسان معتقدند ارزش معاملات خرد سهام در هفته آینده حائز اهمیت است. ارزش معاملات خرد سهام در هفته‌ی گذشته، به طور میانگین نزدیک به ۳.۳ همت ثبت شد. با این حساب اگر بورس قادر باشد همین محدوده را در دوران استراحت خودش نگه دارد فضا برای ادامه رشد هموارتر خواهد شد.

طرح بیمه سهام نیز در هفته گذشته آخرین روزهای خود را سپری کرد. با خرید برگه اختیار فروش تبعی سهام‌یار در زمان ۱۰ روز تقریبا ۵۸۰ هزار نفر پرتفوی ۴ آبان خود را بیمه کردند. لازم به ذکر اسا که بیمه پرتفوی سهام در سال ۹۹، تنها ۶۰ هزار نفر مشارکت کرده بودند.

آخرین وضعیت قیمت دلار در کشور

قیمت دلار توافقی در بازار بین صراف و صادرکننده روز گذشته ۳ آذر ماه ۱۴۰۱ صعودی به ثبت رسیده است. با این حساب قیمت دلار توافقی درحال حاضر به رقم ۳۳۵۹۲ تومان رسیده است که نسبت به آخرین نرخ امروز، رشدی ۰.۱۳ درصدی را نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که قیمت فروش دلار توافقی در صرافی‌های مجاز به رقم ۳۳۹۳۷ تومان رسیده است.

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق قیمت واقعی دلار را ۲۵ هزار تومان اعلام کرد.  همچنین معتقد است که عرضه ارز نیمایی بیش از تقاضای آن است و نوسانات فعلی بازار ارز در واقع در نتیجه عوامل غیر اقتصادی، روانی و سوداگری است؛ بنابراین بقیه مسئولین نباید در چنین مواردی بانک مرکزی را تنها بگذارند چرا که بانک مرکزی به تنهایی نباید تمام مسائل سیاسی، اجتماعی، امنیتی و روانی را حل کند.

کارشناسان اقتصادی نیز در مورد نوسان در قیمت دلار می‌گویند: ما اگر نتوانیم تورم را مهار کنیم، همچنان دور باطل تورم و دلار را خواهیم داشت. وقتی تورم بالا می‌رود، قیمت دلار را با وقفه افزایش می‌دهد و در ادامه با افزایش قیمت دلار، دوباره تورم بالا می‌رود. در واقع یک دور باطل و یک چرخه معیوب ایجاد می‌شود و عملا یک تسلسل ادامه‌دار خواهد بود.

جدول قیمت 3 روز اخیر دلار در بازار متشکل
قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
۳۲,۸۵۰ ۵۵۰ ۱.۶۷ 16:30
۳۲,۳۰۰ ۷۰۰ ۲.۱۶ روز قبل
۳۱,۶۰۰ ۱۴۹ ۰.۴۷ ۲ روز پیش

 

آخرین وضعیت بازار ارز دیجیتال

بازار جهانی ارزهای دیجیتال تحت فشار سقوط اخیر صرافی اف تی ایکس (FTX) همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. قیمت برجسته‌ترین رمزارز جهان یعنی قیمت بیت کوین تا به این لحظه سقوطی ۶۵ درصدی را به ثبت رسانده است اما با این حال، کارشناسان هنوز هم در مورد پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین در بحبوحه سقوط مداوم، خوش‌بین است.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۸۳۷.۶۴ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این عدد نسبت به روز قبل ۲.۱۲ درصد افزایش داشته است. در حال حاضر ۳۸.۳۲ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت‌کوین بوده که در یک روز ۰.۳۵ درصد کاهش داشته است.

بیت‌کوین در دوره‌های مختلف ثابت کرده است که می‌تواند از شرایط بحرانی خارج شود اما با این حال یکی از عوامل موثر که می‌تواند مانع برگشت مجدد ابر کوین ارزهای دیجیتال به روزهای اوج خود باشد، عقب‌نشینی سرمایه‌گذاران نهادی است.

آخرین وضعیت بازار طلا و سکه در کشور

قیمت طلا ۱۸ عیار روز گذشته ۱ میلیون و ۵۰۵ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شده است و در مقایسه با روز قبل خود افزایش قیمت ۹ هزار و ۴۰۰ تومانی را به ثبت رسانده است. وضعیت بازار فروش سکه نیز با توجه به گران شده جهانی قیمت طلا بار دیگر در حال رونق گزارش شده است.

لازم به ذکر است که به زودی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس‌کالای ایران راه‌اندازی می‌شود و سرمایه‌گذاران با سرمایه‌های اندک می‌توانند به شیوه‌ای امن و شفاف اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار طلا کنند.

جدول قیمت 3 روز اخیر هر اونس طلا
قیمت (دلار ) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
۱,۷۵۷ ۱۴ ۰.۷۷ 15:00
۱,۷۴۳ ۲.۶۰ ۰.۱۴ روز قبل
۱,۷۴۰ ۴.۴۰ ۰.۲۵ ۲ روز پیش

 

جدول قیمت 3 روز اخیر هر گرم طلا ۱۸ عیار
قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
۱,۵۰۵,۹۰۰ ۹,۴۰۰ ۰.۶۲ 16:29
۱,۴۹۶,۵۰۰ -۴,۸۰۰.۰۰ -۰.۳۳ روز قبل
۱,۵۰۱,۳۰۰ ۶,۹۰۰ ۰.۴۵ ۲ روز پیش

 

جدول قیمت 3 روز اخیر سکه امامی
قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
۱۶,۶۰۲,۰۰۰ ۲۰۳,۰۰۰ ۱.۲۲ 16:30
۱۶,۳۹۹,۰۰۰ -۸۴,۰۰۰.۰۰ -۰.۵۲ روز قبل
۱۶,۴۸۳,۰۰۰ ۱۸۶,۰۰۰ ۱.۱۲ ۲ روز پیش

 

جدول قیمت 3 روز اخیر نیم سکه
قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
۸,۹۵۰,۰۰۰ ۷۰,۰۰۰ ۰.۷۸ 16:30
۸,۸۸۰,۰۰۰ ۰.۰۰ ۰ روز قبل
۸,۸۸۰,۰۰۰ ۶۰,۰۰۰ ۰.۶۷ ۲ روز پیش

  ربع سکه در محدوده ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان به فروش رسید.  قیمت سکه گرمی نیز با ۳ میلیون و ۴۰۵ هزار تومان معامله شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها