|
کدخبر: 322812

قیمت طلا / قیمت طلای جهانی / بازار طلا و سکه

قیمت طلا کاهشی شد

در ساعات اولیه معاملات امروز پنجشنبه (۱۴ مارس)، قیمت طلا ثابت ماند. اما معامله گران منتظر داده‌های اقتصادی بیشتری بودند که ممکن است باعث افزایش امیدها برای کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در اواسط سال شود.

اقتصاد قیمت طلا کاهشی شد

منتظریم که در جلسه سیاست‌گذاری فدرال رزرو در هفته آینده، نرخ بهره را ثابت نگه دارد، اما تمرکز بیشتر بر روی پیش‌بینی‌های "نمودار نقطه ای" قرار خواهد گرفت.

سرمایه‌گذاران تمرکز بر روی داده‌های خرده‌فروشی ایالات‌متحده، گزارش شاخص قیمت تولیدکننده و ادعاهای بیکاری دارند تا سلامت اقتصاد ایالات‌متحده را بسنجند و آیا این امر فدرال رزرو را از کاهش نرخ بهره در ژوئن باز می‌دارد.

هر اونس طلا ثابت در ۲۱۷۳ دلار و۸۹ سنت بود. قیمت طلای آمریکا با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۱۷۸ دلار و ۲۰ سنت رسید.

بر اساس برنامه احتمال نرخ بهره LSEG، معامله‌گران احتمال کاهش نرخ بهره در ژوئن را ۶۷ درصد می‌بینند که از ۷۲ درصد کاهش یافته است که نشان‌دهنده چسبندگی تورم است. احتمال کاهش نرخ بهره در جولای ۸۳ درصد است.

شاخص دلار آمریکا پس از معکوس‌کردن تمام رشدهایی که به دلیل تورم قوی در روز چهارشنبه به دست آمده بود، ثابت ماند. در همین حال، بازدهی اوراق خزانه ۱۰ ساله پس از افزایش ۴.۵ واحدی در جلسه قبل، در ۴.۱۸۹۹ درصد ثابت بود.

طبق گزارش رویترز، اس‌پی‌دی‌آرگلدتراست، بزرگترین صندوق سرمایه گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان، اعلام کرد دارایی‌های آن ۰.۲۱ درصد افزایش یافت و از ۸۱۵.۱۳ تن در روز چهارشنبه به ۸۱۶.۸۶ تن در روز چهارشنبه رسید.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، پلاتین با ۰.۴ درصد افزایش به ۹۴۲.۰۵ دلار در هر اونس رسید، پالادیوم ۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۰۶۰ دلار و ۲۵ سنت رسید و نقره پس از رسیدن به بالاترین سطح بیش از چهار ماهه، در ۲۵.۰۵ دلار ثابت ماند.

عجیب‌ترین صعود طلا چگونه رقم خورد؟

جهش ناگهانی طلا باعث شد تا قیمت این دارایی امن از اوج قبلی خود که در ماه دسامبر لمس شده بود، عبور کرده و جمعه گذشته هر اونس طلا در حدود ۲۱۹۵ دلار معامله شود.

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، برخی تحلیلگران حرکت اخیر طلا را به انتظار سرمایه‌گذاران برای کاهش نرخ بهره در آمریکا نسبت می‌دهند. کاهش نرخ بهره باعث می‌شود که این دارایی بدون بازده در مقایسه با سرمایه‌گذاری‌هایی که سود نقدی نصیب سرمایه‌گذاران می‌کنند، جذاب‌تر شود.

اما برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند هیچ‌کدام از عواملی که محرک «روند گاوی» طلا در بیش از ۱۶ ماه گذشته بوده اند، نمی‌توانند «کاتالیزور» روند صعودی اخیر محسوب شوند. این عوامل شامل مواردی همچون خرید سنگین بانک‌های مرکزی، تقاضای بالای خانوارهای چینی و جنگ در اوکراین و خاورمیانه می‌شود. به گفته یک کارشناس بازار، رشد اخیر طلا «خاموش ترین» و «گیج‌کننده ترین» رالی این فلز ارزشمند بوده است. «اینکه چه عاملی منجر به صعود قیمت طلا از ۲۰۰۰ دلار در یک ماه قبل به بالای ۲۱۵۰ دلار شد، بخش غامض ماجراست.» رالی اخیر بعد از انتشار داده‌های تولید آمریکا در اوایل ماه جاری که حاکی از انقباض بیش از انتظار این بخش بود، آغاز شد. افت بخش تولید، انتظار سرمایه‌گذاران را برای شروع کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو از ماه ژوئن تقویت می‌کند. اما از نگاه تحلیلگران، دامنه محدود حرکات بازده اوراق خزانه و دلار آمریکا، نمی‌تواند رالی طلا را به طور کامل توجیه کند. به گفته تحلیلگر موسسه مالی استاندارد چارترد، «در گذشته وقتی شاهد یک رالی ۷۰ تا ۸۰ دلاری بودیم، این حرکت معمولا با ظهور یک کاتالیزور جدید یا بروز یک ریسک تازه همراه بود، اما این بار تحول معناداری در رویدادهای جاری رخ نداده است.»

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها