|
کدخبر: 322746

سهام عدالت/ سود سهام عدالت/ سهامداران

سهام عدالت پر بار تر شد / سهامداران بخوانند

امروز، بلوک ۵۱.۳۲ درصدی از سهام شرکت پتروشیمی شازند در یک فرآیند کاملاً شفاف و رقابتی به پالایشگاه تهران واگذار شد. این واگذاری به این معنی است که این شرکت از طریق سهام عدالت به مردم واگذار شده است و در سبد سهام عدالت جای گرفته است. علاوه بر این، با این واگذاری، زنجیره تولید در پالایشگاه نفت تهران تکمیل شده است.

اقتصاد سهام عدالت پر بار تر شد / سهامداران بخوانند

در روز ۲۲ اسفند ماه، گروه توسعه ملی هلدینگ سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران با هدف اجرای سیاست‌های دولت سیزدهم درباره کاهش تصدی گری و واگذاری شرکت‌ها و بنگاه‌ها، بیش از ۵۱ درصد از سهام شرکت پتروشیمی شازند را از طریق بازار اول بورس اوراق و بهادار تهران به بالاترین قیمت واگذار کرد. این اقدام، یک گام عملی در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری است که مبنی بر خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری است. مقام معظم رهبری بارها با انتقاد از بنگاه‌داری بانک‌ها و سایر اقدامات هزینه‌آور سیستم بانکی برای اقتصاد کشور، خواستار واگذاری به مردم و بخش خصوصی صاحب صلاحیت شده‌اند.

به دنبال دستورات مقام معظم رهبری، در قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی، این موضوع دیده شده و حتی برای بانک‌هایی که به بنگاه‌داری ادامه می‌دهند مجازات‌هایی در نظر گرفته شد. رئیس جمهوری و مسئولان اقتصادی دولت سیزدهم نیز هم همواره بر عدم بنگاه داری بانک ها تاکید کرده اند.

در همین رابطه رییس جمهوری در یکی از نشست‌های خود با مدیران عامل بانک‌ها تاکید کرد که دولت سیزدهم اصلی‌ترین وظیفه خود را ایجاد تحول در عرصه‌های مختلف و به ویژه تحول در وضع موجود نظام بانکی به سطح مطلوب می‌داند.

رییس‌جمهوری سرمایه گذاری و ایجاد بنگاه‌های اقتصادی از سوی بانک‌ها را امری مفید، اما بنگاه داری را مضر دانسته و تاکید کرد که ایجاد بنگاه آری اما بنگاه داری هرگز؛ این باید اساس کار بانک‌ ها باشد.

پیرو دستورات مقام معظم رهبری و مصوبات دولت، واگذاری بنگاه ها در دستور کار بانک ملی و هلدینگ سرمایه گذاری توسعه ملی قرار گرفت و در جدیدترین اقدام در این رابطه اَبَرشرکت پتروشیمی شازند بعد از  پنج نوبت آگهی، واگذار شد.

نکته مهم دیگر در واگذاری پتروشیمی شازند این بود که روند این واگذاری از طریق سازمان بورس در بازار سرمایه و به روش مزایده صورت گرفت و شرکت پتروشیمی شازند به بالاترین قیمت به شرکت پالایشگاه نفت تهران به عنوان خریدار متخصص و صاحب صلاحیت واگذار شد.

تعیین تکلیف مشمولان سهام عدالت که هنوز سود خود را دریافت نکرده‌اند 

باغستانی در مورد مشمولان سهام عدالت که هنوز سود خود را دریافت نکرده‌اند، افزود : حدود یک میلیون سهامدار سهام عدالت همچنان با مشکل شماره شبای معتبر بانکی روبرو هستند، این افراد در صورتی که در سامانه سجام (Sejam.ir) ثبت نام و یا اطلاعات خود را به‌روز رسانی کنند، در فرآیند دریافت سود قرار خواهند گرفت.

مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی درباره واریز سود به وراث متوفیان سهام عدالت نیز گفت: این افراد تا ۱۷ اسفندماه جاری فرصت دارند تا با ثبت نام در سامانه میراث در فهرست دریافت‌کنندگان سود سهام عدالت سال ۱۴۰۲ قرار گیرند.

وی اظهار داشت: وراث متوفیان سهام عدالت با مراجعه به شعب شرکت‌های کارگزاری و یا بانک‌های ملی ایران، ملت، پارسیان و تجارت می‌توانند فرایند ثبت نام خود را در سامانه میراث انجام دهند.

باغستانی در پایان اعلام کرد: در مرحله نخست واریز سود سهام عدالت سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱ که در اواخر آذرماه امسال انجام شد، سپرده‌گذاری مرکزی به حساب بیش از ۴۳ میلیون سهامدار سود واریز کرد.

نحوه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث

این گزارش می‌افزاید، با راه‌اندازی سامانه «میراث» در ۱۵ آبان ماه سال جاری از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه که با حضور مجید عشقی، رییس سازمان و بورس و اوراق بهادار در حاشیه نمایشگاه کیش اینوکس رونمایی شد، انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث تسهیل شد.

افزون بر این، یکی از وراث که حتما باید سجامی شده باشد در ابتدا باید به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس «ddn.csdiran.ir» وارد شوند و در گام بعدی با ورود به بخش «امور سهام عدالت متوفی» و با وارد کردن کدملی و تاریخ تولد متوفی در بخش «استعلام نوبت تشکیل پرونده» نسبت به زمان فرارسیدن تشکیل پرونده و نوع دارایی متوفی آگاهی لازم را کسب کرده، پس از آن در صورت تائید زمان تشکیل پرونده می‌توانند به هر یک از دفاتر کارگزاری و بانک‌های منتخب مراجعه کنند و در پایان نیز پس از تشکیل پرونده در یکی از دفاتر، امکان پیگیری پرونده از طریق بخش «استعلام وضعیت پرونده» در درگاه یکپارچه برای تمامی وراث، قابل مشاهده خواهد بود.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها