|
کدخبر: 322484

بحران آب/کمبود آب/محیط زیست

وضعیت سدهای کشور / کمبود آب در راه است؟

آمار و شواهد نشان می دد که وضعیت سدهای کشور در شرایط مطلوبی قرار ندارد.

اقتصاد وضعیت سدهای کشور / کمبود آب در راه است؟

کاهش بارندگی و استفاده بی رویه از آب، سبب شده است تا سدهای کشور، شرایط خوبی را تجربه نکنند. شواهد نشان می دهد که میزان پرشدگی سدها نسبت به سال گذشته کاهش ۶ درصدی داشته است.

میزان پرشدگی سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا ۱۹ اسفندماه با توجه به بارش‌های اخیر به ۴۷ درصد رسیده اما نسبت به سال گذشته ۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بارش‌های کشور گرچه هنوز نسبت به سال گذشته کاهش ۱۶ درصدی دارد، اما بارندگی‌های اخیر اندکی حجم آب سدها را افزایش داد.

بر اساس این گزارش میزان پرشدگی سدهای کشور که هفته گذشته ۴۶ درصد بود با بارش‌های اخیر و از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا ۱۹ اسفندماه به ۴۷ درصد افزایش‌یافته است.

حجم آب در سدهای مهم کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۹ اسفندماه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

حجم آب موجود در سدهای کشور تا ۱۹ اسفندماه به ۲۳ میلیارد و ۱۳۰ میلیون مترمکعب رسیده است. این میزان در سال آبی گذشته ۲۴ میلیارد و ۵۴۰ میلیون مترمکعب بود.

کاهش ۱۶ درصدی میزان آب ورودی به سدها

میزان آب ورودی به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۹ اسفندماه در حالی به رقم ۱۲ میلیارد و ۵۷۰ میلیون مترمکعب رسید که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۱۵ میلیارد و ۱۳۰ میلیون مترمکعب بوده که ۱۶ درصد کاهش‌یافته است.

افزایش ۱۵ درصدی خروجی آب از سدها

بر اساس اعلام دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۹ اسفندماه ۱۱ میلیارد و ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب برای مصارف مختلف از سدها خارج شده است.

این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب از سدها خارج شده رشد ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی دفتر مطالعات پایه منابع آب، از ابتدای سال آبی تا نوزدهم اسفند، ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۱۱۸,۱ میلی‌متر بوده است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت

(۱۵۹,۵ میلیمتر) ۲۶ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۴۱,۲ میلیمتر) ۱۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین کمترین میزان بارش مربوط به استان فارس بوده که در این بازه زمانی ۸۵.۵ میلی‌متر بارندگی داشته است، این میزان نسبت به متوسط بلندمدت کاهش ۶۳ درصدی داشته است، استان اصفهان در این بازه زمانی ۸۴.۹ میلی‌متر بارش داشته است که نسبت به سال گذشته ۸ درصد کاهش یافته است.

میزان کل خروجی سدهای کشور در بازه زمانی ابتدای سال آبی تا نوزدهم اسفند، ۱۱ میلیارد و ۱۴ میلیون مترمکعب ثبت شده و نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته است. در مدت زمان مشابه سال گذشته، میزان کل خروجی سدهای کشور ۹ میلیارد و ۷۰ میلیون متر مکعب بوده است.

میزان کل ورودی آب به سدهای کشور ۱۷ درصد کاهش یافته و در این بازه زمانی ۱۲ میلیارد و ۵۷ میلیون مترمکعب است؛ همچنین حجم کنونی آب موجود در مخازن ۲۳.۱۳ میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به حجم ۲۴.۵۴ میلیارد متر مکعبی سال گذشته، ۶ درصد کاهش داشته است. با توجه به اینکه ظرفیت کل مخازن سدها ۶۰ میلیارد متر مکعب است، اکنون پُرشدگی سدها به ۴۷ درصد رسیده است.

منبع: انتخاب
  • ناشناس ارسالی در

    فقط ایه یاس ونومیدی در بمباران خبری طی س الهای متمادی با اهداف خاص در زمینه های م ختلف برای ملت ایران چرا؟نمیدانم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها