|
کدخبر: 321543

کمبود آب/محیط زیست/بحران آب

آب بهتر است یا ثروت / مدیریت مصرف را جدی بگیریم

باتوجه به کمبود ذخایر آب و کمبود بارش ها، نیاز است تا در مصرف آب صرفه جویی هایی صورت گیرد.

اقتصاد آب بهتر است یا ثروت / مدیریت مصرف را جدی بگیریم

آب یکی از نعمت های بزرگ است که در اختیار ما قرار گرفته و نیاز است تا این ثروت بزرگ را گرامی بداریم و در مصرف آن صرفه جویی کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران از همکاری این شرکت با پلیس راهور برای تشکیل گروه "همیار پلیس، حامی آب" در آستانه عید نوروز و آغاز سال جدید خبر داد.

محسن اردکانی در آئین پایانی پویش آب بهتر است یا ثروت که با حضور صدها دانش‌آموز تهرانی در محل سالن همایش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با قدردانی از دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این پویش، گفت: آثار ارسالی به دبیرخانه این پویش و به‌ویژه نقاشی‌های دانش‌آموزان عزیز حاوی نکته‌ها و حرف‌های ناگفته‌ای در مورد ارزش آب و لزوم مدیریت مصرف صحیح این کالای راهبردی است که بسیاری از بزرگ‌ترها تاکنون از این نکته‌ها غافل بوده‌اند.

وی با ابراز تأسف از اسراف‌کاری بسیاری از شهروندان در مصرف آب، به استقبال دلگرم‌کننده دانش‌آموزان از پویش آب بهتر است یا ثروت اشاره و تصریح کرد: فراگیری این پویش در تهران و بسیاری از شهرهای ایران نشان داد نسل نونهال و نوجوان تشنه تغییر فرهنگ مصرف آب در جامعه هستند که در تکمیل این پویش و با همکاری پلیس راهور، قرار است در آستانه آغاز سال جدید گروه "همیار پلیس، حامی آب" به عنوان یک پویش بدیع و ابتکاری شکل گیرد.

وی با طرح این پرسش خطاب به دانش‌آموزان حاضر در سالن که "آب بهتر است یا ثروت؟ "، در مواجهه با پاسخ جمعی دانش‌آموزان که فریاد "آب" سر دادند، اظهار داشت: درک صحیح این پرسش توسط دانش‌آموزان، نشان می‌دهد که نونهالان و نوجوانان بهترین جامعه مخاطب برای تغییر الگو و ترویج فرهنگ مصرف صحیح آب هستند.

اردکانی در عین حال کار فرهنگی و تغییر فرهنگ اسراف کارانه به فرهنگ مسئولانه مصرف آب را یک فعالیت مستمر و بلندمدت خواند و تصریح کرد: منابع محدود آب در ایران فقط متعلق به ما نیست بلکه ثروتی است که باید برای آیندگان نیز حفظ شود بنابراین باید از این ثروت بی‌بدیل حفاظت و به رسالت خود در مراقبت صحیح از این منابع به درستی عمل کنیم.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، پذیرفتنی نیست که در کلان‌شهر ۱۴ میلیون نفری تهران با میانگین بارندگی سالانه ۲۸۰ میلی‌متر، هر شهروند در شبانه‌روز ۲۵۰ لیتر آب مصرف کند در حالی که در کشورهای پربارش با میانگین بارندگی سالانه ۷۵۰ میلی‌متر، سرانه مصرف آب ۱۷۰ لیتر در شبانه‌روز باشد.

معاون امور مشترکان شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: مشترکان بدمصرف آب در صورت بی‌توجهی به اخطارها با نیم روز قطع آب روبه‌رو خواهند شد.

کدام مشترکان خوش مصرف هستند

«سید رسول باقری» افزود: مشترکانی که تا ۱۲ هزار لیتر به ازای هر خانوار در ماه آب مصرف دارند، مشترکان خوش مصرف به شمار می روند.

وی ادامه داد: مشترکانی که از ۱۲ هزار تا ۲۴ هزار لیتر به ازای هر خانوار در ماه آب مصرف کنند، پُرمصرف و آنانی که بیشتر از ۲۴ هزار لیتر در ماه آب مصرف می کنند بدمصرف هستند.

معاون امور مشترکان آبفای استان تهران خاطرنشان کرد: براین اساس و در عملکرد ۱۰ ماهه ۲۹ درصد مشترکان خوش مصرف، ۶۸ درصد مشترکان پر مصرف و سه درصد بد مصرف هستند. برای مشترکان پرمصرف و بدمصرف اگر رعایت نکنند بار نخست اخطار پیامکی صادر می‌شود.

وی اضافه‌کرد: در صورت تکرار بدمصرفی، برای بار نخست چند ساعت با محدودیت آب روبه‌رو خواهند شد.

معاون امور مشترکان آبفای استان تهران افزود: چنانچه مشترکان بدمصرف باز هم بی توجه باشند، به‌ویژه در ایام پُرمصرف آب، پس از ارسال پیامک و صدور اطلاعیه یک نصف روز قطع آب خواهند شد.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها