|
کدخبر: 322102

بحران آب/کمبود آب/محیط زیست

وضعیت آبی سدهای کشور/ میزان ورودی آب بهبود پیدا کرد؟

گزارشات نشان می دهد که وضعیت سد الغدیر ساوه، بهبود پیدا کرده است.

اقتصاد وضعیت آبی سدهای کشور/ میزان ورودی آب  بهبود پیدا کرد؟

پرشدگی سدهای تهران، می تواند اتفاق خوبی باشد تا از بحران خشکسالی عبور کنیم و به آینده آبی کشور امیدوار باشیم.

رییس اداره منابع آب منطقه ای ساوه گفت که در نتیجه بارندگی های ماه گذشته ورودی آب به سد الغدیر و وضعیت ذخیره آن روند مناسبی پیدا کرده است.

مجید امیرحسینی روز چهارشنبه اظهار کرد: با شروع بارش های باران و برف از دی ماه میزان نزولات جوی شهرستان در سال آبی جاری (اول مهر تا کنون) حدود ۱۰۹ میلیمتر گزارش شده که نسبت به مقدار ۹۳.۸ میلیمتر مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۶ درصد افزایش داشته اما نسبت به ۱۴۵ میلیمتر بلند مدت ۳۰ ساله حدود ۲۵ درصد کاهش دارد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان بارش ثبت شده در نقطه پایشی روستای یاتان با ۲۵۶ میلیمتر گزارش شده است افزود: در مجموع مقدار بارش ها با توجه به قرار گیری در وضعیت خشکسالی خوب بوده و در نتیجه این بارش ها حجم ورودی آب به سد الغدیر ساوه نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۷۰ درصد افزایش از یک هزار لیتر در ثانیه به حدود یک هزار و ۷۰۰ تا ۲ هزار لیتر در هر ثانیه افزایش پیدا کرده است.

امیرحسینی یادآور شد: هم اکنون ۲۴ میلیون متر مکعب آب شامل ۱۰ درصد ظرفیت در پشت سد الغدیر ساوه ذخیره شده که نسبت ابتدای دی ماه سال جاری و قبل از آغاز بارش های امسال حدود ۶ میلیون مترمکعب بیشتر بوده اما نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۰ میلیون مترمکعب کمتر است.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون ذخیره سازی آب در سد الغدیر ساوه به صورت جدی برای پاسخ گویی به نیاز آبی شهرستان در فصل گرم سال پیگیری می شود و تنها ۱۹۰ تا ۲۰۰ لیتر بر حسب نیاز شرکت آب و فاضلاب برای تامین آب شرب شهرستان تحویل داده می شود.

رییس اداره آب منطقه ای ساوه یادآور شد: با توجه به اینکه عمده بارش ها در چند مدت اخیر به صورت برف در بالادست سد گزارش شده که انتظار داریم در ماه فروردین با ذوب شدن این بارش ها وضعیت ذخیره از مقدار فعلی بیشتر باشد.

وی گفت: طبق اعلام هواشناسی بارندگی ها در منطقه تا پایان اسفند به صورت نرمال وجود دارد اما در نیمه اول فروردین سال آینده کمتر از نرمال و در نیمه دوم نیز نرمال پیش بینی شده است.

سد الغدیر ساوه حدود ۲۷۰ میلیون متر مکعب حجم ذخیره دارد که هم اکنون حدود ۲۴ میلیون متر مکعب آب در پشت آن ذخیره شده و از این مقدار هشت میلیون متر مکعب قابل استفاده است.

شهرستان ساوه با ۹۳ هزار و ۵۰۰ مشترک آب به طور متوسط ۸۳۰ لیتر در ثانیه و در اوج مصرف یک‌هزار و ۱۴۴ لیتر در ثانیه نیاز آبی دارد که ۶۰ درصد آن از محل آب‌های سطحی (ذخیره سد الغدیر) و ۴۰ درصد نیز از محل منابع زیر زمینی تامین می‌شود.

سرشاخه‌های رودخانه قره چای در استان مرکزی از شهرستان شازند آغاز شده و در طی حدود ۳۰۰ کیلومتر مسیر خود با عبور از شهرستان‌های شازند و خنداب ضمن ورود به دشت قهاوند در استان همدان مجددا در محدوده استان مرکزی به شهرستان تفرش رسیده و در نهایت در تنگه وفرقان به دشت بزرگ ساوه و سدالغدیر وارد می‌شود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها