|
کدخبر: 322407

گزارش اختصاصی گسترش نیوز:

سقوط بورس در روز بسته بودن فرابورس / خبرهای مهم تاثیرگذار در بازار سرمایه

در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۴۰۲، شاخص کل بورس تهران به سطح ۲،۱۶۰،۲۵۳ واحد رسید. این عدد نشانگر یک افت بیش از ۳ هزار واحد نسبت به روز قبل است که منجر به کاهش قابل توجهی در ارزش کل بازار می‌شود.

اقتصاد سقوط بورس در روز بسته بودن فرابورس / خبرهای مهم تاثیرگذار در بازار سرمایه

در تاریخ ۲۰ اسفند ماه، بازار بورس تهران با شاخص کل، شاهد کاهش قیمت‌ها بود و ارزش سهام در آن روز کاهش یافت. این موضوع منجر به تغییر رنگ بسیاری از نمادهای معاملاتی شد و آنها به رنگ قرمز تغییر کردند. رنگ قرمز نشانگر کاهش قیمت نسبت به قیمت قبلی سهم است و به این ترتیب نشانگر کاهش ارزش سرمایه‌گذاری در بازار است. این وضعیت احتمالاً ناشی از نگرانی‌ها و فروش فشرده توسط سرمایه‌گذاران است که به دلیل اخبار و شرایط اقتصادی در حال فروش سهام خود هستند. تنزلات قیمت در بازار بورس ممکن است ناشی از عوامل اقتصادی، سیاسی یا جهانی باشند که تأثیر قابل مشاهده‌ای بر بازار سرمایه دارند.

معاملات در این روز با شروعی نزولی آغاز شد و در ادامه این نزول، تدریجاً افزایش پیدا کرد. در نیمه روز، ریزش قابل توجهی رخ داد و شاخص کل نزدیک ۱ هزار واحد ریخت. نمادهای بورسی مانند وامید، فولاد، ومعادن، فارس، فملی، خودرو و تاپیکو تأثیرات مثبت و منفی را بر روی رشد شاخص کل داشتند. بر اساس نظر کارشناسان، بازار هنوز پتانسیل رشد را دارد و تک سهم‌های هر گروه قابلیت صعود بیشتری دارند.

نمای پایانی نقشه بازار بورس ۲۰ اسفند ۱۴۰۲

نقشه-بازار

شاخص هم وزن بورس امروز در نخستین ساعت معاملات با ریزش نسبی روبه‌رو شد در ادامه نیز  روند  ریزش بیشتر شد تا با ریزش ۹۵۸ واحدی به ۷۳۸ هزار و ۸۱۲ واحدی رضایت دهد.

شاخص-کل

در پایان معاملات بازار امروز شاخص کل در نهایت با ریزش بالای ۳ هزار واحد به کار خود پایان داد. ارزش بازار در پایان معاملات امروز ۷۴,۹۲۹,۵۲۸.۰۴۸ میلیارد ریال، ارزش معاملات ۴۷,۹۳۵.۶۵۶ میلیارد ریال و حجم معاملات ۷.۶۳۷ میلیارد سهم است.

لازم به ذکر است که امروز معاملات فرابورس به دلیل عدم رفع مشکل در هسته معاملات انجام نشد.

خبرهای مهم بورسی در ۱۹ اسفند ۱۴۰۲

 رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن: بر اساس قانون جهش تولید مسکن، صندوق ملی مسکن مکلف است به طرق مختلف نسبت به تخصیص و تجهیز منابع مربوط به ساخت و نهضت ملی مسکن اقدام کند.

معاون زیرساخت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران: بروز مشکل در تجهیزات سخت افزاری زیرساخت سامانه فرابورس علت اصلی توقف معاملات این بازار در روز گذشته شد.

رئیس بخش بازارها و صنعت نفت آژانس بین‌المللی انرژی: پیش‌بینی می‌شود شرایط بازار نفت جهانی در سال ۲۰۲۴ به نسبت آرام باشد.

علت قطعی بازار فرابورس و آخرین وضعیت سامانه

 مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تیم فنی با تمرکز بر رفع مشکل پیش آمده و انتخاب راه‌حل مشخصی که ریسک کمتری داشته باشد بی‌وقفه تلاش های خود را ادامه داده‌اند و پیش بینی می‌شود بازار با تاخیر در روز جاری شروع شود.  

 علی حسنی در خصوص رخداد اخیر بازار فرابورس در تاریخ شنبه مورخ ۱۹ اسفند ۱۴۰۲، اظهار کرد: ابتدای روز شنبه سرویس SAN Storage زیر ساخت فرابورس متوقف شد، تجهیزات مذکور نقطه اشتراک تمامی ماژول‌های سامانه معاملات بوده که از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و به طور عملی موجب توقف تمامی اجزا سامانه معاملاتی فرابورس شد.

وی افزود: نظر به دریافت نشدن نتیجه مثبت، علی‌رغم کار فنی و تلاش‌های اولیه صورت گرفته‌ در روز شنبه، سامانه به زمان شروع بازار نرسید و این موضوع از کانال های مختلف اطلاع ‌رسانی شد؛ در ادامه نیز با توجه به زمان‌بر بودن مراحل کار قطعی سامانه ادامه پیدا کرد و روز معاملاتی شنبه بدون معامله پایان یافت.

 مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در خصوص آخرین وضعیت سامانه، گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تیم فنی با تمرکز بر رفع مشکل پیش آمده و انتخاب راه‌حل مشخصی که ریسک کمتری داشته باشد بی‌وقفه تلاش های خود را ادامه داده‌اند و پیش بینی می‌شود بازار با تاخیر در روز جاری شروع شود.

حسنی در ادامه تصریح کرد: اکثر ماژول سامانه بالا هستند انتظار می رود در زمان پیشرو، صد در صد سرویس‌ها تکمیل شوند و همچنین نگرانی بابت داده به طور قطع وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در پایان گفت: شرکت مدیریت فناوری ضمن پوزش از تمامی ذینفعان بازار فرابورس، در تلاش است مطابق با پروژه‌های تعریف شده که مراحل تکمیل خود را می‌گذراند از تکرار این گونه موارد جلوگیری کرده و خدمتی پایدار در این حوزه ارائه کند.

  • ناشناس ارسالی در

    خدا را شکر که فرابورس بسته بود وگرنه ضرر و زیان سهامداران بیشتر و بیشتر می شد .

  • ناشناس ارسالی در

    حالا امروز که فرابورس بسته نیست ، چرا بورس قرمز و منفی شده ؟!!!!!! مزخرف نگید .
    هر روزی که سامانه ی بورس یا فرابورس بسته باشه به نفع سهامداران خواهد بود. چون اون روز ضرر و زیان کمتری متحمل خواهند شد. بورس و فرابورسی که هر روز قرمز و منفی هست ، تعطیل بودن آنها به نفع سهامداران هست خنگول .

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها