|
کدخبر: 322047 سهیل مافی

گفت و گوی گسترش نیوز با عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی؛

افزایش حقوق و دستمزد این افراد / مجلس آستین ها را بالا می زند؟

الفت نسب گفت: بحث افزایش حقوق فعالان کسب و کارهای مجازی از اهمیت بالایی برخوردار است که هرساله چالش های فراوانی را ایجاد می کند؛ مادامی که مشکلات موجود پابرجا باشد و فکری به حال رونق یافتن کسب و کارهای مجازی نشود، نمی توان به افزایش حقوق امیدی داشت. امیدوارم مجلس دوازدهم برنامه دقیق، روشن و اصولی در این رابطه داشته باشد.

اقتصاد افزایش حقوق و دستمزد این افراد / مجلس آستین ها را بالا می زند؟

کسب و کارهای اینترنتی در ایران با چالش‌های منحصر به فردی روبرو هستند که قوه مجریه در این میان باید توجه ویژه ای به این مشکلات داشته باشد. در ادامه به برخی از این چالش‌ها و نقش دولت در حل آنها اشاره می کنیم.

یکی از اصلی‌ترین چالش‌های کسب و کارهای اینترنتی، قوانین و مقررات پیچیده است که می تواند روی فعالیت‌های آن‌ها تأثیر بگذارد. دولت مسئولیت تدوین و اجرای قوانین منصفانه و آشنا با طبیعت کسب و کارهای اینترنتی را دارد تا امکان رشد و توسعه این صنعت را فراهم کند.

کسب و کارهای اینترنتی نیازمند منابع مالی قابل قبول هستند تا بتوانند رشد و توسعه داشته باشند. دولت می‌تواند از طریق ارائه تسهیلات مالی، سرمایه‌گذاری و حمایت از شرکت‌ها در مقابل ریسک‌های مالی کمک کند و بستری را برای رشد کسب و کارهای اینترنتی فراهم سازد. قوه مجریه مسئولیت تضمین حقوق مشتریان در کسب و کارهای اینترنتی را دارد و باید قوانین و مقرراتی را اجرا کند که از نظر امنیتی، حریم خصوصی و عدالت بهترین استانداردها را رعایت کنند.

همچنین دولت باید رقابت را تشویق کند و از ایجاد تکاپوهای نامناسب و تحریم‌های ناعادلانه جلوگیری کند. برای رشد کسب و کارهای اینترنتی، زیرساخت‌های فنی و ارتباطات قوی و پایدار ضروری است. دولت می‌تواند در بهبود این زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کرده و به توسعه شبکه‌های ارتباطی پرسرعت و دسترسی به اینترنت در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته کمک کند.

در مجموع نقش دولت در کسب و کارهای اینترنتی باید به منظور ایجاد بستری مناسب برای رشد و توسعه آنها باشد. این امر شامل تدوین قوانین و مقررات منصفانه، حمایت مالی و تسهیلات، حفاظت از حقوق مشتریان، حفظ رقابت، بهبود زیرساخت‌های فنی و ارتباطات، و آموزش و مهارت‌دهی است. با ایجاد یک محیط سازنده و حمایتی، دولت می‌تواند به رشد و پیشرفت کسب و کارهای اینترنتی کمک کرده و از این صنعت رو به رشد بهره‌برداری نماید.

کسب و کارهای مجازی در سال ۱۴۰۲، اتفاقات و چالش های بسیاری را تجربه کردند. فعالان این حوزه بر این باور هستند که دغدغه ها و مشکلات آن ها توسط دولت نشیده نشد و از این جهت نسبت به عملکرد مسئولان مربوطه گلایه مندی های فراوانی دارند.

گسترش نیوز در این راستا گفت و گویی با رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کار‌های اینترنتی ترتیب داده است که در ادامه می خوانید.

الفت_نسب

ضرورت همکاری مجلس با دولت

رضا الفت نسب درباره انتظارات کسب و کارهای مجازی از مجلس دوازدهم گفت: مسئله مهم کسب و کارهای اینترنتی در این روزها، بیشتر به محدودیت های موجود در فضای مجازی و سرعت اینترنت مربوط می شود. اختلالات و محدودیت های فضای مجازی، فعالان این کسب و کارها را با مشکلات جدی مواجه کرده است. وزارت ارتباطات در این خصوص صحبت از ایرادات زیرساختی می کند و بر همکاری مجلس برای دستیابی به اینترنت بهتر و باکیفیت تر تاکید جدی دارد.  

او ادامه داد: درهرصورت مجلس نفراتی در کمیسیون مصادیق محتوای مجرمانه دارد که از این مسیر می تواند نقش خوبی ایفا کند. به هرحال طی یک سال اخیر محدودیت هایی برای برخی اپلیکیشن هایی مانند گوگل پلی ایجاد شد که دولت سعی بر رفع آن داشت اما در نهایت توفیقی به دست نیامد. حال امیدواری ما این است که مجلس همکاری خوبی در این زمینه داشته باشد و به یاری دولت بشتابد.

مجلس دوازدهم و چالش های پیش رو

الفت نسب در ارتباط با طرح صیانت و سرنوشت آن در مجلس آینده بیان کرد: طرح صیانت در مجلس گذشته مطرح شد و نگرانی های زیادی را در بین مردم ایجاد کرد. مجلس باید برای نظر و خواسته مردم اهمیت قائل باشد و در جهت رفع معضلات مربوط به کسب و کارهای اینترنتی و سایر محدودیت های موجود قدم بردارد. مجلس باید از طرح های بازدارنده و سلبی مانند صیانت عبور کند و تمرکز خود را به حوزه های مفید و مهمی نظیر تجارت الکترونیک اختصاص دهد.

 وی تصریح کرد: قانون تجارت الکترونیک در سال ۱۳۸۲ به تصویب رسید و در این ۲۰ سال هیچ گونه اقدام مثبتی از سوی مجلس در راستای اصلاح، به روزرسانی و ارتقای این حوزه صورت نگرفته است. مجلس بایستی نسبت به مسائل مربوط به اقتصاد دیجیتال و کسب و کارها دقت نظر بیشتری به خرج دهد و برای حل چالش های احتمالی، تمام تلاش خود را به کار بگیرد. ما از مجلس دوازدهم انتظار داریم که برخلاف مجلس یازدهم، به این مسائل توجه کند و نسبت به دغدغه های فعالان کسب و کارهای مجازی حساسیت داشته باشد.

کسب-و-کارهای-مجازی

سرمایه گذاران میلی به ورود ندارند

الفت نسب در ارتباط با روند کسب و کارهای اینترنتی و چالش های فعالان این حوزه در سالی که طی شد، اظهار کرد: سال ۱۴۰۲ به سبب وضعیت نامناسب اقتصادی و تورم، سال سختی برای کسب و کارهای مجازی بود و در ادامه بحران های مختلفی ایجاد شد. البته اکثر کسب و کارها در طول سال با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کردند و این موضوع به نوعی فراگیر بود.

او یادآور شد: یکی از چالش های ما در سال ۱۴۰۲، نگرانی ها در خصوص میل به مهاجرت نخبه ها و فعالان حوزه فناوری اطلاعات و مشاغل اینترنتی بود که متاسفانه به تدریج رنگ واقعیت به خود گرفت و هنوز نیز وقوع این اتفاق ادامه دارد. بحث افزایش حقوق و دستمزدها نیز مطرح است که هرساله گریبان کسب و کارها را می گیرد؛ مادامی که مشکلات موجود پابرجا باشد و فکری به حال رونق یافتن کسب و کارهای مجازی نشود، نمی توان به افزایش حقوق این اشخاص امیدی داشت.

الفت نسب در پایان اضافه کرد: عدم ورود سرمایه گذاران خطرپذیر و موثر در سال ۱۴۰۲ به شدت محسوس بود. این افراد به خاطر شرایط کشور و اختلالات اینترنت، میل و رغبتی برای سرمایه گذاری نشان ندادند که البته این تصمیم برای ما قابل درک است. ورود سرمایه گذاران به بازار کسب و کارهای مجازی، تاثیرات مثبتی به همراه دارد و رونق بسیار خوبی را ایجاد می کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها