|
کدخبر: 321166 سهیل مافی

گفت و گوی گسترش نیوز با عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی؛

دولت در آغوش بحران / این کسب و کارها بیچاره می شوند!

الفت نسب بیان کرد: نا امیدی و بی اعتمادی صاحبان کسب و کارهای اینترنتی، پیامد قطعی مسئله فیلترینگ به حساب می آید؛ زیرا این اشخاص آینده روشنی را پیش روی خود نمی بینند و در چنین وضعیتی، افراد دارای تخصص و مهارت های ویژه، برای مهاجرت و خروج از کشور اقدام خواهند کرد.

اقتصاد دولت در آغوش بحران / این کسب و کارها بیچاره می شوند!

اخبار ضد و نقیض اخیر در خصوص ممنوعیت استفاده از فیلترشکن ها، موجی از واکنش های منفی را به راه انداخته است. از سوی دیگر وزیر ارتباطات نسبت به تصمیم شورای عالی فضای مجازی اظهار بی اطلاعی کرد و پاسخ شفاف و روشنی در این خصوص ارائه نداد.

در گذشته خرید و فروش فیلترشکن ممنوع اعلام شده بود اما حالا تصمیم گیران این حوزه قصد دارند با استفاده از هر گونه فیلترشکنی مقابله کنند.

از آن جایی که برای دسترسی به پلتفرم های محبوب فضای مجازی نیاز به فیلترشکن وجود دارد، درصورت به وقوع پیوستن تصمیم مذکور، باید آماده یک چالش بزرگ در کشور باشیم. اکثر کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات بر این باور هستند که اپلیکیشن های داخلی هنوز ظرفیت مناسب برای جایگزینی با نمونه های قدرتمند خارجی را ندارند.

گسترش نیوز در این راستا گفت و گویی با رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کار‌های اینترنتی ترتیب داده است که در ادامه می خوانید.

الفت_نسب

ضعف دولت در یک اطلاع رسانی ساده

رضا الفت نسب در خصوص تصمیم اخیر شورای عالی فضای مجازی مبنی بر ممنوعیت استفاده از فیلترینگ گفت: این نوع اطلاع رسانی و تصمیمات متناقض از سوی متولیان امر برای من نیز جای سوال داشت. پس از اعلام ممنوعیت توسط شورای عالی فضای مجازی، وزیر ارتباطات به نوعی اظهار بی اطلاعی کرد و مدعی شد که خبر مذکور را از صدا و سیما شنیده است. در ادامه دبیر شورای عالی فضای مجازی، مخاطب ممنوعیت ذکر شده را دستگاه‌های اجرایی اعلام کرد و مردم را متوجه آن خبر ندانست.

او افزود: این نوع اطلاع رسانی، نظام حکمرانی در این حوزه را زیر سوال می برد و به این ترتیب جایگاه کاربران فضای مجازی به عنوان عنصر جدایی ناپذیر این چرخه نادیده گرفته می شود. زمانی که مسئولان ما در ارائه اطلاعات دچار ضعف آشکار هستند، دیگر نمی توان در سایر حیطه و وظایف انتظار واهی از آن ها داشت.

دولت قصد دارد بازخورد اولیه را ببیند

الفت نسب تصریح کرد: البته نظرات در خصوص این تصمیم متفاوت است و باید تمام این دیدگاه ها را در نظر داشت. برخی از دوستان این فرضیه را مطرح کردند که هدف از اعلام این خبر، اطلاع از بازخورد اولیه عمومی است؛ به این صورت که دولت قصد دارد واکنش ابتدایی جامعه نسبت به خبر ممنوعیت استفاده از فیلترشکن ها را مشاهده کند و بر اساس آن تصمیم نهایی خود را به سمع و نظر عموم برساند.

وی ضمن اشاره به شرایط نامناسب اینترنت کشور به گسترش نیوز گفت: به طور کلی، فضای مجازی کشور وضعیت چندان مطلوبی ندارد و طی چند سال گذشته دستخوش تحولات گوناگون شده است. کاهش سرعت اینترنت و محدودیت های صورت گرفته توسط حاکمیت موجب شده تا رضایت کاربران فضای مجازی در طول یک دهه گذشته تا به امروز، به پایین ترین حد خود برسد.

فیلترینگ-اینترنت

پیامدهای یک تصمیم خطرناک

عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی یادآور شد: مسدودسازی های اعمال شده و نیاز کاربر به وی پی ان منجر به عدم ثبات در فضای مجازی شده است که این بی ثباتی، پیامدهای متعددی را برای مردم و دولت ایجاد می کند. ترس و تردید افراد برای سرمایه گذاری در این فضا، یکی از مهم ترین پیامدهای این نوع تصمیمات محسوب می شود.

الفت نسب ادامه داد: نا امیدی و بی اعتمادی صاحبان کسب و کارهای اینترنتی، دیگر اتفاق محتمل در این زمینه به شمار می رود؛ زیرا این اشخاص آینده روشنی را پیش روی خود نمی بینند و این حس برای من قابل درک است. در چنین وضعیتی، افراد دارای تخصص و مهارت های ویژه، برای مهاجرت و خروج از کشور اقدام خواهند کرد.

اقتصاد کشور زیان بدی را تجربه می کند

او در ادامه اذعان کرد: خسران و زیان این موضوع نیز متوجه اقتصاد کشور می شود و طبعا حوزه فناوری اطلاعات نیز از این ضرر بی نصیب نمی ماند. در هر صورت تکیه گاه اصلی این حوزه نیروی انسانی است و بدون حضور افراد فعال و مهم، نمی توان به آینده نگاه مثبتی داشت.

کارشناس فناوری اطلاعات در ارتباط با عدم برخورد قاطع دولت با فروشندگان فیلترشکن توضیح داد: به باور من، حاکمیت نیز به این جمع بندی رسیده که با توجه به مسدود بودن پلتفرم های محبوبی نظیر اینستاگرام، تلگرام و واتس اپ و استفاده مداوم مردم از این شبکه‌ها، مقابله با فیلترشکن ها و فروشندگان آن امری غیر منطقی است.

پلتفرم-داخلی1

مردم با پلتفرم های بومی ارتباط برقرار نکردند

الفت نسب در ادامه مطرح کرد: فیلترشکن ها به درست یا نادرست، مورد استفاده عموم مردم قرار گرفته و بخش اعظمی از جامعه برای ورود به پلتفرم ها، هزینه هایی را متحمل می شوند. این نوع تصمیم گیری از روز نخست اشتباه بود و تردیدی در این خصوص وجود ندارد.

وی در پایان اضافه کرد: دولت روی استفاده از پلتفرم های داخلی تاکید دارد اما مردم هنوز با نمونه های بومی ارتباط خوبی برقرار نکردند. درصورت قطع دسترسی مردم به پلتفرم های محبوب و عدم وجود جایگزین های مناسب، باید خود را آماده چالش های بزرگی کنیم. دولت نسبت به این مشکلات و معضلات احتمالی آگاهی دارد و خلأ برنامه ریزی اصولی در این زمینه، تمام حاکمیت را با یک بحران جدی مواجه خواهد کرد. 

  • ناشناس ارسالی در

    کاش‌یکی‌پیدا‌می‌شد‌و‌به‌این‌آقای‌رئیسی‌ک ه‌گره‌همه‌مشکلات‌را‌از‌بر‌جام‌باز‌کرد‌بگ وید
    کار‌هر‌بز‌نیست‌خرمن‌کوفتن
    گاو‌نر‌می‌خو اهد‌و‌مرد‌کهن

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها