|
کدخبر: 321024 سهیل مافی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناس فناوری اطلاعات؛

ضربه کاری اینترنت ملی به این شغل / تکنولوژی ۱۰ قدم از دولت جلوتر است

ترابی اظهار کرد: ایجاد محدودیت در فضای مجازی بی فایده است و افراد با استفاده از راه های متعدد می توانند این اقدامات را خنثی کرده و به اینترنت جهانی دسترسی پیدا کنند. تکنولوژی در سطح جهانی روز به روز پیشرفت می کند و ۱۰ قدم از تصمیمات دولت ها جلوتر است.

اقتصاد ضربه کاری اینترنت ملی به این شغل / تکنولوژی ۱۰ قدم از دولت جلوتر است

روز سه شنبه خبری مبنی بر ممنوعیت استفاده فیلترینگ منتشر شد و این خبر موجی از واکنش های متعدد را به دنبال داشت. با اعلام رسمی شورای عالی فضای مجازی، استفاده از ابزارهای فیلترشکن ممنوع شد.

تصمیمات مسئولان مربوطه در گذشته به نحوی بود که تنها خرید و فروش ابزارهای رفع فیلتر غیرقانونی شناخته می‌شد، اما ظاهرا متولیان این حوزه قصد دارند پا را فراتر گذاشته و حق استفاده از وی پی ان‌ها را از شهروندان بگیرند. یک روز پس از انتشار این خبر، زارع پور، وزیر ارتباطات در حضور خبرنگاران نظر خود را در این خصوص اعلام کرد.

پاسخ روز گذشته وزیر ارتباطات معادلات را تا حدی پیچیده کرد و خبر قبلی را به محاق برد. عیسی زارع پور با بیان اینکه جرم بودن استفاده از فیلترشکن‌ها را از صدا و سیما شنیده‌ است، عنوان کرد: «این موضوع هنوز به صورت رسمی به ما ابلاغ نشده و جزییات دقیقی در پیوند با این موضوع در اختیار ندارم. مرجع تصویب این موضوع شورای عالی فضای مجازی محسوب می شود و دبیر محترم شورا این موضوع را تبیین کرده‌اند.»

بسیاری از کارشناسان فناوری اطلاعات بر این باور هستند که این حوزه محدودناپذیر است و تلاش های حاکمیت برای مسدودسازی آن یا ایجاد محدودیت برای کاربران بی‌ثمر خواهد بود. آن‌ها معتقدند که نمی توان در خصوص تکنولوژی از روش های سلبی و محدودکننده استفاده کرد و حتی در صورت اعمال قوانین سختگیرانه، نتیجه دلخواه قانون گذاران در نهایت حاصل نخواهد شد.

عده ای از تحلیلگران نیز به فرضیه دیگری اشاره می کنند و تلاش های دولت طی دو سال اخیر برای کاهش سرعت اینترنت و فیلترینگ های گسترده فضای مجازی را در راستای دستیابی به اینترنت ملی است؛ هدفی که می تواند چالش های بسیاری را هم برای مردم و هم برای دولت ایجاد کند و در صورت تحقق آن بی تردید شاهد نارضایتی های گسترده خواهیم بود.

گسترش نیوز در این راستا گفت و گویی با جلال ترابی، کارشناس حوزه فناوری اطلاعات انجام داده که در ادامه می خوانید.

جلال-ترابی۲

احتمال عرضه فیلترشکن ملی

جلال ترابی درباره اخباری اخیر پیرامون ممنوعیت استفاده از فیلترشکن ها و موضع وزارت ارتباطات گفت: هدف اصلی از مطرح سازی این قبیل تصمیمات از سوی مسئولان، کسب اطلاع از واکنش های عمومی و میزان مقبولیت قانون گذاری های این چنینی است. با عنایت به این مورد که تکنولوژی دائما در حال پیشرفت و به روزرسانی است، تلاش ها برای محدودسازی آن راه به جایی نخواهد برد.

او ادامه داد: با توجه به سرعت پایین اینترنت کشور و فیلترینگ گسترده فضای مجازی، بسیاری از فعالیت ها را مختل می شود و این شرایط کاربران را ناچار به استفاده از فیلترشکن ها می کند. فرضیه دیگر را می توان به ارائه یک وی پی ان داخلی و بومی مربوط دانست تا تصمیم گیران از این طریق با عرضه فیلترشکن ملی به خواسته خود برسند.

ضربه کاری اینترنت ملی به این اصناف

ترابی افزود: فعل و انفعالات اخیر ناخودآگاه ذهن را به سمت اینترنت ملی سوق می دهد اما راه های دور زدن این فضا هم وجود دارد. پس از قطعی سراسری اینترنت در سال ۹۸ و مسدودسازی دسترسی کاربران به فضای مجازی، برخی از راه هایی برای دور زدن این محدودیت استفاده کردند. بهترین راه در این زمینه، حرکت به سمت دسترسی های محدودتر است تا حساسیت های احتمالی از این طریق برطرف شود. اینترنت ملی ضربه بدی به کسب و کارهای اینترنتی وارد می کند و درآمدهای فعالان این حوزه را به خطر می اندازد.

وی تصریح کرد: او در ارتباط با عدم اراده دولت برای مقابله با فروشندگان فیلترشکن بیان کرد: بسیاری از فروشندگان وی پی ان ها در خارج از ایران سکونت دارند و از سرورهای خارج از ایران استفاده می کنند. فروشندگان داخلی با محدودیت های خاصی مواجه هستند و شرایط متفاوتی نسبت به اشخاص خارج نشین دارند. دولت طی سال های اخیر بر خلاف وعده های خود عمل کرده و برخورد قاطعی با فروشندگان نداشته است.

فضای-مجازی

تکنولوژی ۱۰ قدم از تصمیمات دولت ها جلوتر است

کارشناس فناوری اطلاعات یادآور شد: دولت سیزدهم از همان ابتدا شعار تسهیل سازی دسترسی مردم به فضای مجازی و فراهم کردن بستر لازم برای کسب و کارهای اینترنتی را فراهم کرد. در صورتی که تصمیماتی از قبیل ممنوعیت استفاده از فیلترشکن ها و مسدودسازی فضای مجازی اجرایی شود، دولت به نوعی خط بطلانی روی وعده خود کشیده است.

ترابی ضمن اشاره به پیشرفت های بدون توقف تکنولوژی در جهان به گسترش نیوز گفت: برخی رویدادهای حوزه فناوری اطلاعات مانند امکانات هوش مصنوعی و کاربردهای آن را نمی توان نادیده گرفت. حوزه وب نسبت به گذشته پیشرفت های چشمگیری داشته است و فاصله ای با نسل سوم وب نداریم. عرضه اپل ویژن و بسیاری از تازه های تکنولوژی به ما این سیگنال را می دهد که محدودسازی های فضای مجازی تا چه میزان ما را از فناوری های روز دنیا عقب می اندازد.

او در پایان اضافه کرد: به طور کلی، ایجاد محدودیت در فضای مجازی بی فایده است و افراد با استفاده از راه های متعدد می توانند این اقدامات را خنثی کرده و به اینترنت جهانی دسترسی پیدا کنند. تکنولوژی در سطح جهانی روز به روز پیشرفت می کند و ۱۰ قدم از تصمیمات دولت ها جلوتر است.

  • بهرام ارسالی در

    سلام


    وَإِنِّي كُلَّم َا دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُ وا أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِمْ وَاسْتَغ ْشَوْا ثِيَابَهُمْ وَأَصَرُّوا وَاسْتَكْ بَرُوا اسْتِكْبَارًا سوره نوح آیه71

    ماباایجاد اقتصاد کاملا دولتی ت وانستیم یک گدا خانه بزرگ به وسعت ایران ب ه سازیم!
    ما...

  • عبدالله ارسالی در

    کجای دنیا آپارتاید فیبرنوری و کاپیتولاسی ون سیمکارت برای از ما بهترون (داخلی/خارج ی) هست؟
    و السلام

  • ناشناس ارسالی در

    اینطوری خودتون رو ضایع میکنید و رفته رفت ه قانون رو ناتوان میکنید

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها