|
کدخبر: 321937 سهیل مافی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با مدیر نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران؛

نقش هوش مصنوعی در معدن / این فناوری مشاغل را حذف می کند؟

وفایی فرد بیان کرد: توسعه زنجیره تامین در بخش معدن باید به کامل ترین شکل پیش برود تا ما به هدف موردنظر خود دست پیدا کنیم؛ بنابراین به دلیل انجام فیزیکی فعالیت های مربوطه، جایگزینی کامل این فعالیت ها با هوش مصنوعی مقدور نخواهد بود.

اقتصاد نقش هوش مصنوعی در معدن / این فناوری مشاغل را حذف می کند؟

هوش مصنوعی تاثیرات بسیار گسترده‌ و عظیمی بر مشاغل و بازار کار دارد. در ادامه به تعدادی از تاثیرات احتمالی هوش مصنوعی بر برخی کسب و کارها اشاره می کنیم.

هوش مصنوعی می‌تواند فرایندها و وظایف روزمره را اتوماسیون کند و به جایگزینی برخی از مشاغل بپردازد؛ به طور مثال، در بخش تولید، ربات‌های هوشمند می‌توانند به جای انسان‌ها در خطوط تولید کار کنند. با استفاده از هوش مصنوعی، مشاغل می‌توانند بهره‌وری خود را ارتقا دهند و در این مسیر پیشرفت های را کسب کنند.

سیستم‌های هوشمند می‌توانند فرایندهای تصمیم‌گیری را بهبود بخشند و به کاهش خطاها و افزایش سرعت عملکرد کمک کنند. هوش مصنوعی می‌تواند به ایجاد مشاغل جدید و صنایع نوظهور کمک کند. با شکل‌گیری فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، نیاز به تخصص‌های جدید و توانایی‌های خاص برای توسعه و پشتیبانی از این فناوری‌ها به وجود می‌آید.

این فناوری نوین می‌تواند نوع کارها و وظایفی که انسان‌ها انجام می‌دهند را تغییر دهد. برخی از مشاغل به دلیل پیشرفت در هوش مصنوعی قابلیت اتوماسیون دارند و ممکن است نیاز به تغییر داشته باشند. بسیاری از مشاغل، هوش مصنوعی می‌تواند به عنوان یک ابزار همکار و پشتیبان برای انسان‌ها عمل کند. انسان‌ها می‌توانند از قابلیت‌های هوش مصنوعی برای انجام وظایف خود بهتر استفاده کنند و تصمیمات کلیدی را برعهده داشته باشند.

به طور خلاصه، هوش مصنوعی تاثیرات قابل توجه و غیر قابل انکاری بر مشاغل دارد. این تغییرات می‌توانند باعث ایجاد مشاغل جدید، تغییر در نوع کارها، اتوماسیون و همکاری بین انسان و هوش مصنوعی شوند.

برخی از کارشناسان در خصوص خطرات احتمالی هوش مصنوعی برای برخی از مشاغل خاص هشدارهایی دادند. این هشدارها پیرامون حذف احتمالی این کسب و کارها و یا خروج از بازار کار مطرح شده و سر و صدای زیادی نیز به پا کرده است. گسترش نیوز در راستای تاثیر شگرف این فناوری بر صنایع معدنی، گفت و گویی با دکتر مجید وفایی فرد، مدیر مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران (ایمینو) انجام داده است که در ادامه می خوانید.

مجید-وفایی-فرد

تاثیر به سزای هوش مصنوعی در صنایع معدنی

مجید وفایی فرد درباره تاثیر هوش مصنوعی بر صنایع معدنی و مشاغل مربوط به آن گفت: یکی از جنبه های نوآورانه در بخش معدن و صنایع معدنی مربوط به مسئله هوش مصنوعی و اینترنت اشیا می شود که نقش مهمی در انقلاب صنعتی چهارم یا تحول دیجیتال ایفا می کند. بخش عمده‌ای از فعالیت های مربوط به معدن و صنایع معدنی، در عمق زمین انجام می گیرد و با حیطه های دیگری مانند مخابرات تفاوت های فراوانی دارد.

 او ادامه داد: طبعا ما از هوش مصنوعی و فناوری های این چنینی اسفاده می کنیم و تاثیر مثبت آن نیز حس می شود اما این مطلب که به طور کامل جایگزین معدن و موارد مربوط به آن شود را نمی توان یک گزاره منطقی و درست قلمداد کرد.

هوش مصنوعی جایگزین نیروی انسانی می شود؟

وفایی فرد افزود: درهرصورت ما باید مواد معدنی مورد نیاز را از اعماق زمین استخراج کنیم و به مرحله فرآوری برسانیم تا به صنایع پایین دستی منتقل شود. توسعه زنجیره تامین در این بخش باید به این شکل صورت بگیرد تا ما به هدف موردنظر خود دست پیدا کنیم؛ بنابراین به دلیل انجام فیزیکی این موارد، جایگزینی کامل این فعالیت ها با هوش مصنوعی مقدور نخواهد بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما باید از هوش مصنوعی و انقلاب صنعتی چهارم در تمام اجزای زنجیره معدن از اکتشاف تا مراحل پایانی بهره مند شویم. به عنوان مثال در بحث استخراج، دیگر از سبک ها و روش های سنتی استفاده نمی کنیم و در مدیریت استخراج از هوش مصنوعی و تکنیک های به روز دنیا بهره می‌گیریم. در حال حاضر هوش مصنوعی در تمامی اجزای زنجیره معدن و صنایع معدنی به کار گرفته می شود و تاثیر به سزایی در این زمینه دارد.

هوش-مصنوعی۷

اهمیت هوش مصنوعی برای محیط زیست

مدیر نوآوری معادن و صنایع معدنی تصریح کرد: برخی افراد بر این باور هستند انقلاب صنعتی چهارم رویکرد حذف انسان و فعالیت نیروهای انسانی و واگذاری کارها به هوش مصنوعی را ندارد. این دسته افراد این طور ادعا می کنند که انقلاب چهارم در صدد دیجیتالی و ماشینی شدن تمامی امور نیست و اهداف دیگری را دنبال می کند.

وفایی فرد در پایان اضافه کرد: در هر صورت این اتفاق برای امر توسعه پایدار چالش های بسیاری را ایجاد می کند. ما انقلاب پنجم را بر ۳ محور اصلی انسان محور بودن، توسعه پایدار و تاب‌آوری تعریف می کنیم که رویکرد جدیدی در تمام دنیا محسوب می شود که و طبعا در بخش معدن نیز رخ خواهد داد. به طور کلی، هوش مصنوعی در هر سه محور مذکور نقش مهمی را ایفا می کند و در بخش های حائز اهمیتی نظیر آب، انرژی و محیط زیست مثمرثمر خواهد بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها