|
کدخبر: 321683

تجارت جهانی/اقتصاد خارجی/بازرگانی و صادرات

افزایش ۴۰ درصدی ترانزیت کشور / سهم حمل و نقل ریلی چقدر است؟

ترانزیت کشور، طی یک سال گذشته، آمار قابل قبولی را به خود اختصاص داده است.

اقتصاد افزایش ۴۰ درصدی ترانزیت کشور / سهم حمل و نقل ریلی چقدر است؟

وضعیت ترانزیت کشور به خصوص در حوزه ریلی، شاهد افزایش چشم گیری بوده است و گزارشات نشان می دهد که شاهد رشد ۴۰ درصدی در بخش ترانزیت بوده ایم.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال جاری حدود ۴۱ درصد رشد ترانزیت داشتیم، گفت: امسال ترانزیت از خاک ایران به ۱۲.۵ تن رسیده که سهم ریلی حدود ۱.۴ میلیون تن و بقیه جاده‌ای است. 

امین ترفع، با اشاره به آماری از ترانزیت در کشور بیان کرد: در سال جاری حمل‌ونقل فرآورده‌های نفتی افزایش زیادی داشته و ترانزیت غیرنفتی هم افزایش قابل توجهی داشته که مجموعا حدود ۴۱ درصد رشد ترانزیت را داشتیم. مجموع عملکرد تراتزیت ما در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۰.۷ میلیون تن بوده و امسال به ۱۲.۵ تن رسیده است.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی درباره سهم راه‌آهن از این میزان ترانزیت در خاک کشور بیان کرد: ترانزیت به معنای عبور از خاک ایران، به این ترتیب که با یک مد وارد می‌شود و با یک مد خارج می‌شود که از این میزان، سهم ریلی حدود ۱.۴ میلیون تن و بقیه جاده‌ای است. 

به گزارش ایسنا، پیش از این هم کارشناسان حمل‌ونقل ریلی اشاره کرده بودند که در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و حتی ابتدای ۱۴۰۲ سهم حمل بار ریلی کاهش یافت؛ سهم حمل‌ونقل ترانزیت ریلی از حمل بار ترانزیت زمینی (ریلی و جاده‌ای) در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۷.۳ درصد بوده است؛ اکنون با احتساب ۱.۴ میلیون تن از مجموع ۱۲.۵ تن ترانزیت از خاک ایران، این عدد به ۱۱.۲ درصد می‌رسد.

به تازگی رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران از ترانزیت خارجی از مسیر ایران در ۱۱ ماهه سال جاری با ۳۵ درصد افزایش خبرداد و دراین باره اظهارکرد: ترانزیت خارجی از مسیر ایران در هم سنجی با سال گذشته به رقم ۱۶ میلیون و ۱۲۲ هزار تن رسید.وی با اشاره به اینکه مرز پرویزخان دروازه ترانزیتی نوظهور در ایران بوده است، گفت: در ۱۱ ماهه سال جاری ترانزیت خارجی از مبدا گمرک پرویز خان با ۳۶۳ درصد رشد به سه میلیون و ۴۹۲ هزار تن رسیده که به عنوان دروازه ترانزیتی نوظهور در ایران در رتبه دوم گمرکات عمده مبدا ترانزیت خارجی پس از گمرک منطقه ویژه شهید رجایی قرار گرفته است.

به گفته رضوانی فر، گمرک باشماق با یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن، بازرگان با یک میلیون و ۱۰۹ هزار تن، سرخس با ۶۵۹ هزار تن، بیله سوار با ۶۳۲ هزار تن، جلفا با ۵۰۵ هزار تن، آستارا با ۵۰۲ هزار تن، بندر لنگه با ۴۵۷ هزار تن و منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا با ۴۰۷ هزار تن در رتبه سوم تا دهم گمرکات عمده مبدا ترانزیت خارجی قرار گرفتند. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: ۱۴ میلیون و ۲۳۶ هزار تن ترانزیت خارجی از مسیر ایران با سهمی معادل ۸۸/۳۱  درصد از کل ترانزیت خارجی از مبدا ۱۰ گمرک فوق بوده است. وی اضافه کرد: در بین ۱۰ گمرک عمده فوق، ترانزیت خارجی از مبدا گمرک بازرگان، بیله سوار و جلفا به ترتیب ۱۲/۴۰، ۳/۶۸ و ۲ درصد کاهش و از هفت گمرک دیگر نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می دهد.

رضوانی فر با اشاره به اینکه پل جدید آستارا نقش مهمی در رونق ترانزیت خارجی جنوب- شمال ایفا می کند، افزود: در ۱۱ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، ترانزیت خارجی از مبداگمرک آستارا ۲۸ درصد و از مبدا منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا ۸۶ درصد رشد داشته است. باور کارشناسان و فعالان حوزه اقتصادی و تجارت بین الملل این است که رشد ترانزیت خارجی گامی مهم در راستای توسعه و پیشرفت اقتصادی است اما این مولفه به تنهایی کافی نیست و می بایست همواره درصدد توسعه آن بود. افزون براین توامان با روند تقویت ترانزیت و خطوط ارتباطی می بایست شرایط تقویت تولیدات داخلی را رقم زد تا با دسترسی به بازارهای بین المللی و همسایگی، زمینه رشد صادرات نیز بیش از پیش شود و ارز آوری قابل توجه برای کشور رقم بخورد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها