|
کدخبر: 321133

تجارت جهانی/اقتصاد خارجی/بازرگانی و صادرات

مبادلات تجاری ایران با کشورهای همسایه / رقم دقیق چقدر است؟

طبق گفته های رئیس کل گمرک ایران، تجارت کشور با کشورهای همسایه، رقمی معادل ۵۵ میلیارد دلار است.

اقتصاد مبادلات تجاری ایران با کشورهای همسایه / رقم دقیق چقدر است؟

تجارت جهانی یکی از لازمه های رونق اقتصاد است و تمام کشورها سعی بر این دارند تا در بازار جهانی، حرف هایی برای گفتن داشته باشند تا بتوانند میزان تجارت خود را افزایش دهند.

رئیس کل گمرک ایران اعلام کرد: حجم مبادلات تجاری کشورمان در ۱۱ ماهه سال جاری با کشورهای همسایه با ۲.۵ درصد افزایش به رقم ۵۵ میلیارد و ۲۷۵ میلیون دلار رسید.

محمد رضوانی‌فر -معاون وزیر اقتصاد - گفت: از مجموع مبادلات تجاری ایران با کشورهای همسایه ۲۵ میلیارد و ۸۴۴ میلیون دلار آن به صادرات و ۲۹ میلیارد و ۴۳۱ میلیون دلار به واردات اختصاص داشته است.

به گفته وی، صادرات ایران به کشورهای همسایه در ۱۱ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن سه درصد و از حیث ارزش ۹ درصد کاهش و واردات از کشورهای همسایه در این مدت از حیث وزن و ارزش به ترتیب ۱۱ و ۱۵ درصد افزایش نشان می دهد.

رئیس کل گمرک با اشاره به اینکه در ۱۱ ماهه سال جاری ارزش صادرات ایران به هشت کشور همسایه با کاهش و با هفت کشور دیگر همسایه با افزایش روبرو بوده است، اظهار کرد: در این مدت ارزش صادرات ایران به کشور های عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، کویت، قطر و عربستان سعودی با کاهش و با کشورهای امارات متحده عربی، پاکستان، افغانستان، عمان، فدراسیون روسیه، قزاقستان و بحرین با افزایش روبرو بوده است.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه در ۱۱ ماهه سال جاری در بین کشورهای همسایه واردات کالا به لحاظ ارزش از کشورهای بحرین، قزاقستان، پاکستان و کویت کاهش داشته است، افزود: در این مدت بیشترین میزان درصد افزایش واردات به لحاظ ارزشی از بین کشورهای همسایه به ارمنستان، عراق، ترکمنستان، قطر و فدراسیون روسیه اختصاص داشت.

وی گفت: میزان وزنی واردات از کشورهای همسایه در ۱۱ ماهه سال جاری ۲۱ میلیون و ۴۳۲ هزار تن و میزان وزنی صادرات به کشورهای همسایه ۶۷ میلیون و ۱۰۸ هزار تن بوده است.

بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس از روند صادرات فرش دستباف نشان می‌دهد که سهم صادرات فرش دستباف از صادرات غیرنفتی در سال‌های بعد از برنامه اول توسعه تاکنون رو به کاهش بوده؛ به‌طوری که از متوسط سهم 38.4 درصد برنامه اول توسعه به سهم 1.1 درصد در سال ۱۳۹۲ رسید.

باید اشاره داشت: بر اساس یک گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران تحت عنوان «نگاهی بر وضعیت صنعت فرش دستباف (هنر ماندگار سرزمین کهن ایرانیان)»، سهم ایران از صادرات فرش دستباف در جهان در دوره ۲۰۱۱تا ۲۰۲۲کاهش یافته و از ۲۵.۵درصد به ۷.۴درصد رسیده ؛این در حالیست که سهم رقبای ایران از جمله هند، چین، نپال و پاکستان در حال افزایش است.

این گزارش به استناد آمار سازمان تجارت جهانی اشاره کرده که طی سال‌های ۲۰۱۱تا ۲۰۲۲در بازار تجارت جهانی فرش دستباف به صورت میانگین بیش از ۱۵۰کشور صادرکننده وجود دارد. طی سال ۲۰۲۲کشورهای هند با ۳۱۰میلیون دلار و سهم حدود ۳۰.۳درصد از کل صادرات فرش،چین با ۹۳.۱میلیون دلار و سهم حدود ۹.۱درصد از کل صادرات فرش و مصر با ۸۹.۸میلیون دلار با سهم حدود ۸.۸درصد از کل صادرات سه کشور عمده در صادرات فرش دستباف طی سال‌های مزبور بوده‌اند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها