|
کدخبر: 321486

حقوق بازنشستگان / حقوق فرهنگیان / حقوق معلمان / پاداش بازنشستگان

فوری / پاداش پایان خدمت این افراد واریز شد

واریز مرحله سوم پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از ساعتی قبل آغاز شده است.

اقتصاد فوری / پاداش پایان خدمت این افراد واریز شد

قبلا معلمان بازنشسته در دو مرحله ۷۰ درصد پاداش پایان خدمت خود را دریافت می‌کردند.

واریز مرحله سوم پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از ساعتی قبل آغاز شده است.

پاداش بازنشستگان فرهنگی ۱۴۰۲ نیز براساس اعلام صحرایی، سال آینده واریز می شود.

برنامه‌های برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش برای پرداخت حق‌الزحمه حق تدریسی‌ها به این صورت بود که معلم‌ هایی که اضافه تدریس یا حق التدریس دارند، هر دو ماه یکبار حقوق اضافه تدریس آنها واریز شود. اما به دلیل مشکلاتی که اصلیت آن تامین اعتبار بود، این پرداخت به تاخیر افتاد.

برای پرداخت حق‌الزحمه حق تدریسی‌ها به این صورت بود که معلم‌هایی که اضافه تدریس یا حق التدریس دارند، هر دو ماه یکبار مبلغ اضافه تدریس آنها واریز شود. اما به دلیل مشکلاتی که اصلیت آن تامین اعتبار بود، این پرداخت به تاخیر افتاد.

وی ادامه داد: قبل از پایان سال نیز دو تا سه ماه حق التدریس معلمان واریز و تمام آن بعد از پایان سال تحصیلی یعنی خرداد ماه واریز می‌شود.

 

فرهادی تاکید کرد: هنوز معتقدیم که اگر حق‌التدریس را به موقع پرداخت کنیم، انگیزه معلمان شاغل و بازنشسته برای تامین کسری نیرو بالا می‌رود.

فرهادی معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در آخرین ماه پاییز امسال بابت تاخیر در پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۱۴۰۱ عذرخواهی و در عین حال که دلیل این قصور را تامین منابع  بیان کرده بود، از رویکرد مثبت سازمان برنامه و بودجه  نسبت به فرهنگیان صحبت و گفته بود: «۳۰ درصد پاداش‌ها فردا (۱۵ آذر ۱۴۰۲)  پرداخت و امید داریم بقیه پاداش‌ها نیز تا پایان سال ۱۴۰۲ پرداخت شود.»

حال آنکه ماه گذشته نیز داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در صفحه خود در  فضای مجازی نوشته بود: تخصیص ۹ هزار میلیارد تومان اعتبار باقی‌مانده از مجموع ۳۳ هزار میلیارد تومان پاداش پایان خدمت ۷۵ هزار بازنشسته و ۳۰ هزار ایثارگر تا پایان سال ۱۴۰۱، انجام شد و تا چند روز آینده به حساب ایشان واریز خواهد شد.

چندی پیش علی فرهادی اظهار کرد: "در طی پنج سال آینده، در حوزه ابتدایی به یک وضعیت پایدار خواهیم رسید، اما نیاز ما به نیروی انسانی در حوزه متوسطه افزایش خواهد یافت. در مقایسه با وضعیت کنونی، تعداد دانش‌آموزان در طی پنج سال آینده حدود ۱.۵۰۰ هزار نفر بیشتر خواهد شد."

بر اساس گزارش های منتشر شده، برخی بازنشستگان دولتی به ویژه معلمان بازنشسته برای دریافت پاداش پایان خدمت بیش از یک سال در نوبت قرار داشتند و نسبت به این مساله گلایه می‌کردند.

با توجه به صحبت‌های علی فرهادی، تعداد بازنشستگان در امسال نزدیک به ۶۷ هزار نفر بوده است. او اظهار کرده است که معمولاً ۷۰ درصد از نیروهای آموزش و پرورش در وضعیت بازنشستگی قرار دارند، به این معنی که نسبت بازنشستگان به کارکنان فعال ۷۰ درصد است.

وی ادامه داد: «حدود ۳۴ هزار نفر از بازنشستگان در سال تحصیلی جاری در حال همکاری با آموزش و پرورش هستند و برای سال آینده نیز از حضور آنها استقبال می‌کنیم. ما معتقدیم که معلمان بازنشسته، معلمان باتجربه هستند و چه خوب است که اگر تدریس اضافه داشتیم آن را به معلمان بازنشسته و شاغل خودمان بسپاریم و به این شکل، بخش زیادی از کمبود نیروی انسانی ما جبران می‌شود.»

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: «بحران کمبود معلم از سال ۹۷ اوج گرفته و در ‌۱۴۰۲ به قله رسیده است. مهر ۱۴۰۲ وحشتناک‌ترین وضعیت کمبود نیروی انسانی بوده است. این قضیه در مهر ۱۴۰۳ هم به همین شکل است ولی در مهر ۱۴۰۴ سقوط خیلی زیادی خواهد داشت و کمبود کمتر می‌شود و وضعیت بهبود پیدا خواهد کرد. در سال ۱۴۰۵ اوضاع نرمال خواهد شد.»

فرهادی تصریح کرد: «در ۵ سال آینده، در حوزه ابتدایی به تثبیت خواهیم رسید اما اوج نیاز ما به نیروی انسانی در حوزه متوسطه خواهد بود چون نسبت به الان، در ۵ سال آینده ۱.۵۰۰ هزار نفر دانش‌آموز بیشتر خواهد شد.»

وی درباره تامین اعتبارات بازنشستگی معلمان نیز گفت: «درست این است که به محض بازنشستگی، مبلغی که تعیین شده است به او پرداخت شود؛ ولی آموزش و پرورش نهادی نیست که خود درآمد داشته باشد و باید از درآمد عمومی کشور به او تحویل شود و پرداخت کند. عموما توسط سازمان برنامه و بودجه تامین می‌شود، توسط خزانه نقدینگی تامین ‌و واریز می‌شود.»

فرهادی تاکید کرد: «برای پاداش بازنشستگان محترم، ‌در سال ۱۴۰۱، ۶ هزار میلیارد را پرداخت کرده‌ایم و ۸ هزار میلیارد دیگر را تخصیص گرفتیم و اکنون در حال تامین نقدینگی در خزانه هستیم که فکر می‌کنم این ۸ هزار میلیارد را در صورت تامین نقدینگی ‌تا قبل از پایان بهمن پرداخت کنیم.»

پیش تر وزیر آموزش و پرورش در خصوص مطالبه پرداخت پاداش بازنشستگان اعلام کرده بود: امسال به سازمان برنامه پیشنهاد دادم پاداش را در بودجه دستگاه بگذارند. برای این امر ۵.۸ هزار میلیارد تومان اختصاص دادیم و به زودی پرداخت می‌کنیم. تا قبل از عید این امر تمام می‌شود و پرداخت را انجام می‌دهیم. البته ۳۰ درصد آن را قبلا پرداخت کرده بودیم. فقط وزارت آموزش و پرورش هم نیست، وزارت بهداشت و نیروهای مصلح هم در این امر مشکل دارند.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد: طی ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ به دلیل کاهش تعداد دانش آموزان در راستای سیاست‌های جمعیتی وقت، تعبیر غلط "مازاد معلم" را به میان آوردیم. میانگین سنی معلمانی که بر اثر آن قانون از آموزش و پرورش خارج شدند ۴۰ سال بود اما امروز ما معلم ۴۰ ساله استخدام می‌کنیم. چرا آن کار را کردیم؟

وی با اشاره به تاسیس دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۳۹۰، خاطر نشان کرد: از ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ حدود ۵۰۴ هزار معلم به آموزش و پرورش آمدند که زیر ۲۰ درصد آنها از دانشگاه فرهنگیان بودند. افرادی که نه رشته و نه جنسیت آنها و نه شهر آنها متناسب بود جذب شدند و تراز نیروی تنسانی بهم خورد.

منبع: نواندیش
  • فرهنگی ارسالی در

    آقای وزیر و رئیس جمهور خجالت بکشید چرا ب اید پاداش فرهنگیان یک سال طول بکشد کدام وزارتخانه اینجوری هست ؟ بعد انتظاردارین بیایم رای بدیم

  • علیرضا علی دادی ارسالی در

    خیلی هنر کردین پس از ۱۸ ماه اونم تو ۳ مر حله این یه .....پولا دادین.همه ارگانها ب لافاصله پاداششون را واریز میکنن

  • مرتضی بخشیان ارسالی در

    بازنشستگان سال 400 عملا از رتبه بندی محر وم موندند.
    قرار بود لااقل به عنوا ن تفاوت پاداش مبالغی به اونها پرداخت بشه اما خبری نشد که نشد ...

  • ناشناس ارسالی در

    خفه شید . فقط دروغ بلدید بگید

  • بازنشسته فرهنگی ۱۴۰۰ ارسالی در

    به وزیر اموزش و پرورش و رییس صندوق بازنشستگی کشوری حالی کنید چرا معوقه پاداش بازنشستگان ۱۴۰۰ را ندادید ولی دم از ۱۴۰۱ میزنید و رتبه بندی را در بوق و کرنا کردید ولی هنوز که هنوز رتبه بندی بازنشستگان ۱۴۰۰ را اجرایی نکردید و یک ریال بهشون ندادید

  • وطن بطانی ارسالی در

    سلام من 30سال درسازمان اتکاوابسته بوگارت دفاع خدمت کردم تمام تابستان‌های بندراما م خمینی رادربندراجناس سازمان،راترخیس میک ردم یک ریال پاداش بازنشستگی بمن ندادند م ی‌گفتند جنگ است وپاداش بکسی نمیدهیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها