|
کدخبر: 320904 امیرمحمد درویش

گفت و گوی اختصاصی گسترش نیوز با کارشناس انرژی؛

جدایی اقتصاد از نفت شوخی است / مالیات سنگین جایگزین نفت در سفره مردم شد

خاقانی گفت: اگر ایران روزی ۳ میلیون و ۱۲۷ هزار بشکه نفت تولید کند، ذخایر موجود برای تولید نفت خام، تا ۱۸۲ سال طول خواهد کشید تا به پایان برسند.

اقتصاد جدایی اقتصاد از نفت شوخی است / مالیات سنگین جایگزین نفت در سفره مردم شد

تولید نفت و میزان صادرات ایران، به واسطه تحریم های سختگیرانه نفتی، کاملا محرمانه است و آمار دقیق از سوی وزارت نفت ارائه نمی شود. همچنین گزارش ها حکایت از آن دارد که ذخایر نفت ایران تا حدود ۱۸۲ سال آینده ظرفیت دارد و به پایان خواهد رسید. در خصوص وضعیت بازار نفت ایران خبرنگار گسترش نیوز گفتگویی با محمود خاقانی،  مدیر کل پیشین وزارت نفت داشت. در ادامه همراه ما باشید.

باید به آمار وزارت نفت تکیه کرد

محمود خاقانی،  مدیر کل پیشین وزارت نفت، در ارتباط با وضعیت بازار انرژی کشور به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در زمان حاضر میزان تولید نفت ما و حجم واقعی نفتی که صادر می شود، به طور دقیق مشخص نیست. وزارت نفت اعلام کرده است که به دلیل تحریم ها، دشمن نباید از این میزان اطلاعاتی داشته باشد و مجبور هستیم این آمار را مخفی نگهداریم. بنابراین در زمان حاضر، باید به آمارهای وزارت نفت تکیه کرد و نظرهای خودمان را بر همان اساس تحلیل کنیم.

خاقانی اظهار کرد: بر اساس گزارش وزارت نفت، در طول روز بین یک میلیون ۳۰۰ هزار تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه، صادرت نفت صورت می گیرد. ظرفیت تولید هم روزانه ۵ میلیون بشکه است و همانطور که در جریان هستید، افزایش تولید با افزایش ظرفیت تفاوت دارد و فاصله زیادی باهم دارند. ظرفیت یعنی، میزانی که توان تولید داریم و تولید یعنی میزانی که بلد هستیم تولید کنیم.

محمود-خاقانی

وی گفت: گزارش های نشان می دهد، کل ذخایر اثبات شده نفت خام ایران، حدود ۲۰۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون بشکه است. یعنی اگر ایران روزی ۳ میلیون و ۱۲۷ هزار بشکه نفت تولید کند، ذخایر موجود برای تولید نفت خام، تا ۱۸۲ سال طول خواهد کشید تا به پایان برسند. عربستان روزانه درحال تولید ۱۰ میلیون ۸۴۷ هزار بشکه نفت است و تخمین زده اند که عربستان تا ۷۰ سال آینده نفت خواهد داشت.

یورو ارز متزلزلی است

مدیرکل پیشین وزارت نفت در ادامه گفت: در زمانی انتشار گزارش مذکور، دولت سیزدهم ابراز خرسندی کرد و امیدواری حاصل شد که همچنان می شود بر روی تولید نفت حساب کرد. دولت سیزدهم اعلام کرده است که اقتصاد را از نفت جدا کرده ایم و در مقابل مالیات های سنگین برای مردم وضع شده است که در طولانی مدت می تواند به مردم فشارهای زیادی وارد کند. اینکه دولت سیزدهم اعلام کرده است، اقتصاد ایران از نفت جدا شده و به صادرات نفت خام و واردات ارز نیاز نداریم، در شرایط فعلی یک شوخی بزرگ است. در محاسبات بودجه، به نوعی اشاره ای به درآمد دلاری شده است و  برای جدایی اقتصاد از دلار، پول نفت را به یورو محاسبه کردند.

خاقانی تاکید کرد: زمانی که مطالعات و محاسبات بر روی این موضوع متمرکز می شود، متوجه خواهیم شد که قیمت نفت را به دلار محاسبه کردند و به یورو برگرداندند. این که ما بگوییم اقتصاد را از دلار جدا کرده ایم و با یورو فعالیت های اقتصادی را انجام می دهیم، حرف قابل اطمینانی در اقتصاد کشور نخواهد بود. یورو ارز متزلزل تری نسبت به دلار است و جدا کردن اقتصاد از دلار هیچ امتیازی برای ما نخواهد داشت. نکته مهم دیگر که به نظر می آید دولت محترم سیزدهم و دولت های قبل، مدنظر قرار نداده اند، این است که ایران، جایگاه خود را در اقتصاد جهان تعریف نکرده است. ما قرار است که در اقتصاد جهان چه بخشی را به خود اختصاص دهیم؟ آیا ما همچنان باید یک صادر کننده نفت و گاز باشیم یا مواد دیگری مانند اورانیوم و لیتیوم و طلا هم باید در دستور کار برای صادرات قرار دهیم؟ همانطور که درجریان هستید، لیتیوم برای باطری های خودروهای برقی نقش مهمی را ایفا می کند. قابل انکار نیست که ایران کشور بسیار ثروتمندی است.

درآمد-های-نفتی

وی گفت: ملت ایران باید از این ثروت خدادادی و موقعیت مهم ویژه اقتصادی و حمل و نقل دریایی استفاده کنند. به جای آنکه مردم ایران از این میراث برای رونق اقتصادی خود استفاده کنند، یک طبقه بسیار بسیار کوچک در ایران به وجود آمده است که این افراد اصحاب ثروت و قدرت هستند که اموال خود را در خصولتی سازی اموال بیت المال به دست آورده و به آرامی این اموال را مصرف کردند.  لازم به ذکر است که با این اقدام بخش خصوصی واقعی درحال نابودی است و ۸۰ درصد اقتصاد کشور در کنترل این تعداد است. این گروه نوپا، که درحال حاضر روزانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت صادر می کند و سود آن ها در این است که مردم فقیر تر بشوند. چنین سیاستی در قرن ۱۹ توسط انگلیس برای تسلط به ایران و منطقه خلیج فارس تعریف شد.

مدیرکل پیشین وزارت نفت اظهار کرد: لازم به ذکر است که مجلس یازدهم، انقلابی نبود و همانطور که مشاهده کردید عده ای از همین نفرات رد صلاحیت شدند. عده ای از این افراد همان نفراتی بودند که صحبت از شاسی بلند ها و اختلاس چای دبش کرده بودند. دولت سیزدهم و مجلس یازدهم مدعی هستند که تمام موفقیت‌ها در زمینه نفت و گاز و انرژی، صفر تا صد، در دوره عمر این مجلس و دولت اتفاق افتاده است. البته که کارشناسان انرژی، چنین چیزی را قبول ندارند و بسیاری از پروژه‌ها طول عمر بسیاری دارند. برای مثال فاز ۱۱ پارس جنوبی، فرصت بسیار بالایی دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها