|
کدخبر: 320433 سارا سمیع شمس

گفتگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران:

پیش بینی جدید درباره قیمت طلا / نقش حراج شمش بر بازار / حساب های بانکی همچنان مسدود است!

بذرافشان گفت: مسدودی حساب های بانکی فعالان صنعت طلا رفع نشده است. قسمت زیادی از این افراد موفق به انجام خرید در عرضه های شمش طلا نشده اند.

اقتصاد پیش بینی جدید درباره قیمت طلا / نقش حراج شمش بر بازار / حساب های بانکی همچنان مسدود است!

در هفتمین حراج حضوری شمش طلا روز گذشته، از مجموع ۱۴۱ شمش طلای استاندارد یک کیلوگرمی با عیار ۹۹۵، ۷۴ شمش طلا در معاملات طرفین قرار گرفت. حراج اولیه مرکز مبادله در تاریخ ۲۷ دی ماه برگزار شد و در نهایت ۱۰ کیلوگرم شمش با نرخ نزدیک به بازار آزاد به فروش رسید. اصغر بالسینی سخنگوی مرکز مبادله ایران اظهار کرده است که حراج شمش طلا تأثیر قابل توجهی بر بازار ارز و طلا دارد. وقتی که عرضه طلا در بازار انجام می‌شود و افرادی که نیازهای مصرفی دارند، می‌توانند این نیازها را تامین کنند، تأثیر آن بر بازار طلا و در کنار آن بر بازار ارز قابل مشاهده است.

در همین زمینه خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو اختصاصی با نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به بررسی عوامل موثر بر بازار طلا و تاثیر حراج شمش طلا بر بازار پرداخته است که در ادامه این گزارش می خوانیم.

بذرافشان

عرضه شمش طلا به تولیدکننده

نادر بذرافشان؛ رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به خبرنگار گسترش نیوز گفت: شمش های طلا قبل در گذشته از طریق واردکننده فروش می رفت اما با طرح و رویکرد جدید بانک مرکزی، تصمیم بر این شده است که به دست مصرف کننده نهایی برسد. قرار شده بود با تدابیری توسط بانک مرکزی و همچنین نظارت مستقیم اتحادیه طلا و سکه بر روند عرضه شمش طلا، این اتفاق صورت بگیرد.

وی افزود: قبل از این شمش طلا توسط تجار در قبال واردات شان صورت می گرفت و این گونه اعلام می شد که طلا به دست مصرف کننده نهایی ( تولیدکننده) نمی رسد. حال این رویکرد جدید اجرایی شد و چندین مرتبه عرضه شمش طلا انجام شد و حدودا ۱۰ تا ۱۵ درصد از همکاران ما موفق به خرید شدند.

مشکل مسدودیت حساب ها برای صنعت گران طلا

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: در هفته های اخیر حساب های بانکی برخی از همکاران ما مسدود شده است و به همین دلیل در عرضه های اخیر شمش طلا قادر به شرکت نبودند. بنابراین سهم زیادی از شمش های طلا توسط خود بانک مرکزی خریداری شد. شمش های طلا توسط کسانی که وارد می کنند باید فروخته شود و با اینکه تقاضا برای خرید وجود داشته است اما به دلیل مسدود ماندن حساب های بانکی فعالان صنف طلا، از خرید شمش جا ماندند و فقط عده محدودی قادر به خرید بودند. در مجموع حدود ۱۵ درصد توسط تولیدکننده های طلا و آب شده فروش های بازار این شمش های طلا خریداری شد و مابقی حجم خرید را بانک مرکزی انجام داد.

بذرافشان تاکید کرد: به اعتقاد بنده وقتی خود بانک مرکزی اقدام به خرید شمش طلا می کند، بازخورد خوبی ندارد و ممکن است با توجه به اینکه در روزها و ماه های پایانی سال هستیم، خرید شمش طلا توسط بانک مرکزی منجر به التهاب در بازار شود. معمولا جو بازار به گونه ای است که وقتی بانک مرکزی اقدام به خرید طلا می کند، این برداشت از طرف مردم زیاد می شود که طلا قرار است گران شود.

مسدودی حساب های بانکی رفع شد؟

وی افزود: مسدودی حساب های بانکی فعالان صنعت طلا همچنان رفع نشده است و ما به ارگان های مختلفی مراجعه کردیم اما  تا این لحظه هیچ جوابی دریافت نکردیم. هفته گذشته در مسجد امام خمینی میز خدمت امور اقتصاد دارایی بود و در آن محل هم باز موضوع مسدودیت حساب های بانکی عنوان شد و بخشی از همکاران ما نیز درخواست خود را عنوان کردند. این مشکل باعث اختلال در فعالیت همکاران ما در حوزه طلا شده است و از این نظر متضرر شده اند و مبادلات در حوزه صنعت طلا به کندی پیش می رود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در ادامه گفت: مسئولین امر باید هر چه سریعتر برای رفع مشکل اقدام نمایند. بخشی از مشکل موجود باید توسط وزارت صمت مورد بررسی قرار بگیرد به این دلیل که مربوط به سامانه جامع تجارت است و در قسمتی نیز حساب هایی است که بانک مرکزی اعلام کرده است مبادلات شان به حساب صرافی ها رفته است. این موضوع باعث شده است که همکاران ما دچار آسیب های مالی و اقتصادی شوند.

پیش بینی وضعیت بازار طلا و سکه

بذرافشان در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: وضعیت بازار طلا و سکه در یک ماه گذشته ثبات نسبی خود را حفظ کرده است و احتمال اینکه با توجه به ثباتی که شاهد بودیم، قیمت ها کاهشی شود، بسیار کم است. با توجه به نوسانات بازار ارز، تغییرات بازارهای جهانی احتمالا تغییراتی را در بازار شاهد باشیم ولی فعلا احتمال کاهش قیمت با توجه به ثبات و تثبیت یک ماه گذشته کم دیده می شود. انتهای سال با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان و عید نوروز تاثیرات مناسبتی را نیز بر بازار خواهیم دید، معمولا در اعیاد تقاضای مردم برای خرید بیشتر می شود و در ماه رمضان به دلیل کمتر شدن مراسم ها با کاهش تقاضا روبرو شویم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها